۲۲ مهر ۱۳۹۷، ۲۲:۵۸
کد خبر: 83065940
T T
۰ نفر
ميزباني خوزستاني ها از زائران اربعين توفيق الهي است

اهواز - ايرنا - رئيس كميته جذب مشاركت هاي مردمي ، اسكان و تغذيه ستاد اربعين خوزستان گفت: ميزباني خوزستاني ها از زائران اربعين حسيني از ايران و 93كشور جهان توفيق الهي است و به عنوان يك سند افتخار در تاريخ شيعه ثبت و ضبط خواهد شد.

به گزارش ايرنا حجت الاسلام سيدمحمود موسوي روز يكشنبه در نشست خبري با اصحاب رسانه در محل ستاد بازسازي عتبات عاليات خوزستان افزود:به بركت وجود امام حسين(ع) هر سال اربعين حسيني در مرزهاي چذابه و شلمچه شكوه و عظمت بيشتري پيدا مي كند و هر خوزستاني به سهم خود در اين حركت عظيم كه تبلور وحدت ، صلح ، برادري و تبليغ اسلام ناب محمدي (ص) است شريك مي باشد.
وي استقبال و پذيرايي از زائران مشتاق اربعين حسيني در خوزستان را كاملا مردمي ، خودجوش و از سر عشق و محبت به اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام توصيف كرد و افزود: هر سال در اربعين حسيني ، صحنه هايي به چشم مي خورد كه زبان و قلم از بيان و توصيف آن ناتوان است.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات خوزستان با بيان اينكه پذيرايي و استقبال گرم مردم متدين و ولايي خوزستان از زائران اربعين حسيني در گذرگاه هاي مرزي چذابه و شلمچه از سال 1392 شروع شده و هر سال بر عظمت معنوي آن افزوده شده است افزود: مردم خوزستان با همه وجود براي پذيرايي از خواهران و برادران زائر آماده هستند و همه كارها از صفر تا صد توسط مردم صورت مي گيرد.
وي با بيان اينكه دشمنان و بدخواهان تلاش كرده و مي كنند تا اربعين كم رنگ شود ولي به لطف الهي هر سال ابعاد بين المللي آن بيشتر و شور و اشتياق و محبت به سرور و سالار شهيدان حضرت امام حسين(ع) پررنگ تر
مي شود افزود:امسال نيز با وجود برخي مشكلات اقتصادي كشور ، اربعين حسيني باشكوه تر از سال هاي گذشته برگزار مي شود.

* برپايي بيش از يك هزار موكب در خوزستان
رئيس كميته جذب مشاركت هاي مردمي ، اسكان و تغذيه ستاد اربعين خوزستان گفت: در اربعين امسال بيش از يك هزار موكب مردمي در گذرگاه هاي مرزي چذابه و شلمچه و مسيرهاي ورودي به استان خوزستان ومنتهي به پايانه هاي مرزي برپا مي شود.
حجت الاسلام موسوي با بيان اينكه بيش از 90درصد مواكب در شلمچه و 80درصد مواكب در چذابه برپا شده است افزود: در مجموع شمار مواكب در اين 2 گذرگاه مرزي به بيش از 600موكب خواهد رسيد ضمن آنكه 60موكب مردمي از خوزستان در عراق و در مسير نجف به كربلا و يك موكب در سامرا به زائران خدمت رساني مي كنند.
وي گفت: از روز سه شنبه هفته جاري مطابق با ششم صفر خدمت رساني مواكب به زائران به صورت رسمي شروع و تا 25صفر به صورت شبانه روزي ادامه مي يابد.

* برپايي 130موكب فقط در انديمشك
رئيس بازسازي عتبات عاليات خوزستان گفت: مردم ولايي و مومن انديمشك در چند روز اخير خود را براي پذيرايي گرم از زائران اربعين آماده كرده و در اين راستا 130موكب برپا كردند.
حجت الاسلام موسوي با اشاره به اينكه انديمشك يكي از مسيرهاي اصلي ورود زائران اربعين به خوزستان است و مردم اين منطقه هر سال با شور و اشتياق بيشتري وارد اين وادي حسيني مي شوند اظهار داشت: همه مواكب اين منطقه به صورت شبانه روزي خدمت رساني به زائران در زمينه غذا ، چاي و استراحت را برعهده دارند.
به گفته وي ورودي هاي شهر هنديجان ، بهبهان و ايذه نيز مملو از مواكب مردمي است و عمده كار نيز بر عهده جوانان و نوجوانان مشتاق امام حسين(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) مي باشد.

* واگذاري زمين براي مواكب مردمي در چذابه
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات خوزستان گفت: در راستاي طرح جامع اربعين ، امسال 216قطعه زمين متناسب با توان پذيرايي از زائران اربعين حسيني به صورت ثبتي و براي 20سال به موكب داران واگذار شده است.
حجت الاسلام موسوي با بيان اينكه به همه شهرستان هاي استان خوزستان زمين موكب براي ساخت و ساز در چذابه واگذار شده است افزود: امسال با برنامه ريزي صورت گرفته ، خدمت رساني مواكب به زائران به صورت منضبط تر انجام مي شود ضمن آنكه 6 اردوگاه فرهنگي در مرز چذابه براي اقامه نماز ، توزيع غذا ، دعا و استراحت زائران در نظر گرفته شده است.
به گفته وي تاكنون 800موكب صاحب شناسنامه شدند و صدور 500شناسنامه ديگر در حال انجام است.

* احداث آشپزخانه مركزي منتفي است
رئيس كميته جذب مشاركت هاي مردمي ، اسكان و تغذيه ستاد اربعين خوزستان در اين نشست خبري گفت: امسال نيز اجراي طرح احداث آشپرخانه مركزي براي پخت يكسان غذا براي زائران اربعين حسيني در چذابه و شلمچه منتفي است.
حجت الاسلام موسوي افزود: همه مردمي مواكب مطابق با ذوق و سليقه خود براي زائران اربعين پخت و پز مي كنند.
وي گفت: هرچند ساخت آشپزخانه مركزي داراي مزاياي خوبي از جمله رعايت موازين بهداشتي و كنترل كيفي غذا است ولي اين طرح مورد اقبال موكب داران واقع نشد.
به گفته موسوي امسال همه كساني كه در مواكب مشغول خدت رساني مي باشند زيرپوشش بيمه حوادث قرار گرفتند.
به گزارش ايرنا گذرگاه هاي چذابه و شلمچه در خوزستان و گذرگاه مهران در استان ايلام سه گذرگاه رسمي تردد زائران اربعين حسيني هستند.
در اربعين پارسال 380هزار زائر از گذرگاه مرزي چذابه و 650هزار زائر از مرز شلمچه به عتبات عاليات مشرف شدند.
حركت پرشور كاروان هاي اربعين حسيني از اوايل ماه صفر شروع و تا 2 روز مانده به اربعين ادامه خواهد داشت.
براساس تقويم رسمي كشور ، هشتم آبان مطابق با بيستم ماه صفر ، روز اربعين حسيني است.
6065/6064