۲۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۲
کد خبر: 83066485
T T
۰ نفر

میزان بروز حیوان گزیدگی در حال افزایش است

۲۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۲
کد خبر: 83066485
میزان بروز حیوان گزیدگی در حال افزایش است

همدان- ایرنا- كارشناس بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان گفت: میزان بروز حیوان گزیدگی در این استان رو به افزایش است و بیشتر این آسیب توسط سگ های دارای صاحب صورت می گیرد.

مسعود شجاعیان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پنج هزار و 592 مورد سگ گزیدگی در سال 95 رخ داده كه این آمار با روند افزایشی سال گذشته به 6 هزار و 14 مورد رسید.
وی اضافه كرد: بخش عمده حیوان گزیدگی مربوط به سگ با 84.3 درصد سپس گربه با 14.1 درصد است همچنین سایر حیوانات درنده از جمله گرگ و شغال 1.6 درصد سهم دارند
كارشناس بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان به افراد دارنده حیوان خانگی توصیه كرد آنها را شناسنامه دار كرده و واكسن حیوان را به موقع تزریق كنند.
شجاعیان بیان كرد: تزریق به موقع واكسن به حیوانات خانگی به معنای در امان بودن از بیماری هاری نیست بلكه در صورت بروز گزیدگی این طیف افراد نیز باید به مراكز درمانی مراجعه كنند.
وی ادامه داد: هزینه یك دوره كامل پیشگیری حیوان گزیدگی شامل خرید و تزریق واكسن برای هر فرد 10 میلیون ریال است كه این واكسیناسیون به صورت رایگان انجام می شود.
كارشناس بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان گفت: افراد پنج تا 15 سال بیشترین آسیب دیدگان حیوان گزیدگی هستند كه علت آن را می توان ناتوانی آنها برای فرار از دست حیوانات وحشی و كنجكاوی و شیطنت آنها در مواجهه با حیوانات عنوان كرد.
شجاعیان با بیان اینكه بیشتر این آسیب توسط سگ های دارای صاحب صورت می گیرد توضیح داد: در صورت اتلاف و عقیم سازی سگ ها صاحبان آنها گلایه مند و مانع می شوند اما در صورت سگ گزیدگی صاحبان آنها داشتن سگ را انكار می كنند.
وی از شهروندان خواست در صورت بروز حیوان گزیدگی ابتدا آن را با آب و صابون شسته سپس بدون اتلاف وقت به مركز درمانی مراجعه كنند چراكه با شستشو می توان 50 درصد اثر بیماری را كاهش داد.
كارشناس بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان تاكید كرد: حضور گله ای سگ های ولگرد در داخل شهر شایسته نیست.
شجاعی افزود: حضور سگ در نقاط گردشگری موجب كاهش حضور و ماندگاری مسافران و گردشگران حتی در نقاط زیبا و تاریخی می شود.
پنج ماهه ابتدایی امسال 2 هزار و 600 تن در این استان مورد گزش سگ قرار گرفتند كه 80 درصد مصدومان مرد و 20 درصد آنها را زنان تشكیل می دهند.
همدان فاقد پناهگاهی برای حیوانات است.
7526/2087