۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۹:۴۶
کد خبر: 83067418
T T
۰ نفر
دادرسی بدون كاغذ امسال محقق می شود

تهران- ایرنا- معاون آمار و فناوری های اطلاعات قوه قضاییه گفت: بسیاری از فرایندهای خدمات الكترونیك قضایی تا پایان سال محقق خواهد شد و به سمت دادرسی بدون كاغذ پیش خواهیم رفت.

حجت الاسلام حمید شهریاری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار قضایی ایرنا افزود: اگر چه در هفته اخیر بیش از 89 خدمت برای ارائه در دفاتر خدمات الكترونیك قضایی رونمایی شد ولی این خدمات دائم در حال تكمیل است و تقریبا هر هفته چند خدمت به این سامانه اضافه می شود.
رئیس مركز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه درباره تعداد خدمات باقیمانده كه قرار است به دفاتر خدمات الكترونیك قضایی افزوده شود، اظهار داشت: این خدمات بستگی به نوع نگاه ما به خدمات الكترونیك قضایی دارد. یعنی اگر بتوانیم خدمات الكترونیك قضایی را به اصل رسیدگی توسعه دهیم، تعداد خدمات باقیمانده، بسیار خواهد بود ولی اگر محدود به كارهای دفتری باشد، می توانیم بگوییم بسیاری از فرایندها طی شده و تا پایان سال به سمت دادرسی بدون كاغذ پیش خواهیم رفت.
شهریاری درباره خدمات قضایی الكترونیك رونمایی شده اخیر گفت: بسیاری از خدماتی كه تاكنون برای مردم به صورت الكترونیكی ارائه شده در حوزه های حقوقی است. در زمینه امور كیفری فقط دادخواست چك به صورت الكترونیكی راه اندازی شده بود و خدمات جدید الكترونیك بیشتر به حوزه دادسرا مربوط می شود.
وی افزود: 89 خدمت الكترونیك فقط در زمینه شكوائیه ایجاد شده و سایر خدمات شامل ثبت دعوای اعتراضی به شورای حل اختلاف، اعتراض به قرار دادسرا و صدور گواهی عدم سوءپیشینه، دعاوی اعتراضی، تمدید پروانه وكلا و لایحه است.
معاون رئیس قوه قضاییه اضافه كرد: بسیاری از این خدمات مانند ثبت شكواییه، امور مربوط به شوراهای حل اختلاف و ثبت لایحه بعد از مطالعات فراوان و هماهنگی با نیروی انتظامی و دادسراها صورت گرفت و مردم می توانند به جای مراجعه به دادسرا و نیروی انتظامی به دفاتر خدمات الكترونیك قضایی مراجعه كنند و ارائه این خدمات باعث كاهش فشاری می شود كه در دفاتر دادسراها و نیروی انتظامی وجود داشت.
این عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: تمام این خدمات به زودی در دفاتر خدمات الكترونیك قضایی ارائه خواهد شد و از هفته پایان مهر خدمات قضایی فقط در این دفاتر انجام خواهد شد.
وی از ابلاغ الكترونیكی به عنوان یكی از خدمات الكترونیك قضایی یاد كرد و گفت: در دو سال گذشته بیش از 20 میلیون ابلاغ الكترونیكی صادر شده و اگر قیمت تمام شده هر ابلاغ را اعم از پست یا سفر درون شهری كه برای ارسال و دریافت جواب است، 10 هزار تومان در نظر بگیریم، حدود 200 میلیارد تومان صرفه جویی صورت گرفته است.
شهریاری افزود: 80 درصد از این ابلاغ ها به صورت واقعی بوده است. یعنی شهروندان ابلاغ خود را مشاهده كرده و این مشاهده به قاضی پرونده نیز اطلاع رسانی شده و این موضوع باعث شده است تا از اطاله دادرسی پیشگیری شود. چون در مواعید قانونی اگر ابلاغ، واقعی نباشد، ممكن است تكرار شود یا ممكن است به دست شهروندان نرسد و حقوقشان تضییع شود یا بخواهند واخواهی یا مراحل جدیدی را به رسیدگی اضافه كنند.
طرح خدمات قضایی از سال 1392 در قوه قضاییه راه اندازی شد و مركز آمار و فناوری اطلاعات این قوه با رفع موانع موجود برای ارائه خدمات قضایی در قالب دفاتر خدمات الكترونیك، زمینه ای را برای ارائه این خدمات در پیشخوان خدمات قضایی آماده كرد.
بر اساس ماده 175 قانون آیین دادرسی كیفری مصوب سال 1392 قوه قضاییه موظف است اوراق قضایی را با استفاده از سامانه های الكترونیكی یا مخابراتی ابلاغ كند و مراجعان به قوه قضاییه نیز موظفند برای دریافت الكترونیكی اوراق قضایی به سامانه ای كه به این منظور ایجاد شده است، مراجعه كنند.
مراجعان به قوه قضاییه در گام اول در سامانه ثنا (ثبت نام الكترونیكی) ثبت نام می كنند و پس از احراز هویت یك حساب كاربری یعنی شناسه و رمز ورود به سامانه ابلاغ را دریافت می كنند.
اجتمام * 1003* 3063
۰ نفر