۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۸:۳۶
کد خبر: 83068655
T T
۰ نفر

همكاری ژاپنی ها در حوزه آبی كارون اجرایی شد

۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۸:۳۶
کد خبر: 83068655
همكاری ژاپنی ها در حوزه آبی كارون اجرایی شد

شهركرد- ایرنا- مشاور ارشد پروژه جایكا (آژانس همكاریهای بین المللی ژاپن) از اجرایی شدن این طرح بین المللی در حوزه كارون بزرگ در 6 استان كشور خبر داد.

آتسوشی هیسامیچی روز چهارشنبه در شهركرد در گفت وگو با ایرنا افزود: اجرای طرح مدیریت یكپارچه حوضه آبخیز كارون بزرگ در 6 استان لرستان، اصفهان، فارس، كهگیلویه و بویراحمد، خوزستان با محوریت چهارمحال و بختیاری از اواسط تابستان امسال آغاز شده است.
به گزارش ایرنا، پیش از این طرح مدیریت جامع جایكا در 5 روستای بازفت شهرستان كوهرنگ با همكاری تیم ژاپنی و مشاركت مردم منطقه با هدف افزایش مشاركت جوامع محلی در حفاظت از عرصه های منابع ملی با موفقیت اجرا شد، كه با توافق سازمان جنگل ها و مراتع ایران، تداوم این طرح در قالب طرح مدیریت جامع حوضه آبخیز كارون در 5 استان دیگر با محوریت چهارمحال و بختیاری به مدت 5 سال تعمیم داده شده است.
هیسامیچی افزود: در طرح مدیریت جامع حوضه آبخیز كارون بزرگ حدود 9 كارشناس ژاپنی با كارشناسان منابع طبیعی استان های حوضه كارون به مدت 5 سال در حوضه آبخیزداری همكاری می كنند.
به گفته وی، این همكاری به منظور جلوگیری از فرسایش خاك با حفظ جنگل و پوشش گیاهی با مشاركت جوامع محلی در حوضه كارون ادامه می یابد.
وی گفت: در طرح موجود، جایكا در مناطقی در این حوضه كه فرسایش خاك بالاست و یا پوشش گیاهی از بین رفته است، با حمایت جوامع محلی به احیا پوشش گیاهی می پردازند.
مشاور ارشد آژانس جایكا افزود: این طرح با همكای جوامع محلی، سازمان و ارگانهای مختلف در قالب طرح انسجام سازمانی و مشاركت مردمی اجرا می شود .
وی در ادامه با اشاره به اجرای پروژه جایكا در منطقه بازفت شهرستان كوهرنگ از سال 90 گفت:این طرح در روستاهای دورك و تبرك سفلی، گزستان، مازه رشته، طارم و رباط كوه بخش بازفت شهرستان كوهرنگ اجرا شد كه جوامع محلی با راه اندازی صندوق های خرد در راستای اشتغال پایدار و حفظ منابع طبیعی فعالیت كردند.
به گزارش ایرنا، مرحله نخست طرح بین المللی جایكا ژاین در بازفت (Japan International Cooperation Agency) از سال 2010 در 5 روستای شهرستان كوهرنگ از توابع چهارمحال وبختیاری با هدف احیا و حفظ مراتع و جنگل ها و با مشاركت مردمی و تیم سازمان ژاپنی جایكا به منظور اجرای طرح های مرتع داری، جنگل كاری، ایجاد مشاغل محلی نظیر زنبورداری و خیاطی برای زنان روستایی به مدت 6 سال اجرا شد.
جایكا به عنوان یك سازمان مستقل در حوزه توسعه ای در جهان فعالیت می كند.
كارون یكی از بزرگترین رودخانه های ایران است كه از كوههای چهارمحال و بختیاری سرچمشه می گیرد و رودخانه های كوچكتر به این رود در مسیر متصل می شوند و در نهایت این رودخانه به خلیج همیشه فارس وارد می شود.
7360/2097
۰ نفر