به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی كلانتری گفت: در شهر تهران بیش از 70درصد آلودگی هوا ناشی از خودروها است، خودروهایی كه بعضا بسیار قدیمی و فرسودهاند و فاقد الزامات آلایندگی هستند؛ در این میان خودروهای دیزلی نقش زیادی دارند و به همین دلیل آلایندگی آنها را باید جدی بگیریم.
وی افزود: نیمه دوم سال 97 هم از راه رسید و به زودی آلودگی هوا در كلانشهرهای كشور آغاز خواهد شد. در این میان نقش منابع انسان ساز شامل انواع منابع احتراقی و خودروها به دلیل وارونگی هوا و سكون اتمسفر بسیار پررنگ تر خواهد شد.
وی اظهار داشت: آمار نشان می دهد كه آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار به دلیل سكون نسبی اتمسفر در هوای نسبتا سرد پاییز و زمستان به حداقل رسیده و جای آن را تجمع آلودگی ناشی از منابع غیر طبیعی خواهد گرفت.
بنا به گزارش های سازمان بهداشت جهانی، دود دیزل سرطان زا است و باید مصرف آن به شدت كاهش یابد. آلودگی در شهر تهران در نیمه های شب به دلیل تردد كامیون ها و كامیونت ها و در طی روز به دلیل تردد وسایل حمل و نقل مجاز، مانند اتوبوس های فرسوده و كامیونت های حمل مواد غذایی یا پسماند بسیار مشهود است. سال گذشته با ممنوعیت موقت تردد كامیون ها به دلیل شرایط اضطرار آلودگی هوا در شهر تهران، غلظت آلاینده سمی كربن سیاه كه بخشی از ذرات معلق است، به طرز قابل ملاحظه ای كاهش یافت.
سازمان حفاظت محیط زیست در اجرای وظایف قانونی برای سیاست گذاری و نظارت بر برنامه های كاهش آلودگی هوا اقدامات مناسبی را انجام داده است. خودروهای دیزلی در حال تردد در شهرها، سال ها است كه بدون تجهیزات كنترل كننده و كاهنده آلایندگی تولید و به بازار عرضه شده اند.
سازمان حفاظت محیط زیست، الزام نصب انواع فیلتر بر اگزوز خودروهای در حال تردد را به عنوان یك سیاست اصلی در اجرای مصوبه سال 1393 هیات محترم وزیران دنبال كند. خودروهای دیزلی نباید بدون فیلتر در كلانشهرها تردد كنند و آغاز اجرای این فعالیت بر اساس همان مصوبه، با خودروهای حمل و نقل عمومی است.
شهر تهران، چند سالی است كه فرایند فیلترگذاری برای اتوبوس های حمل و نقل عمومی را آغاز كرده، ولی پیشرفت كار مناسب نیست و برای حفظ سلامت مردم به ویژه كسانی كه از حمل و نقل عمومی استفاده می كنند، این كار باید وسعت و سرعت بیشتری یابد. علاوه برآن، خودروهای در اختیار خدمات شهری برای جابجایی نخاله و پسماند نیز باید در اولویت نصب فیلتر قرار گیرند.
این امر خطیر از وظایف وزارت كشور است كه سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری ویژه و جدی آن را در دستور كار قرار داده است و انتظار دارد وزارت كشور برای حفظ سلامت مردم به ویژه استفاده كنندگان از حمل و نقل عمومی، اهتمام بیشتری در اجرای مصوبه دولت داشته باشد.
همزمان با تصویب مصوبه الزام به دارا بودن فیلتر در خودروهای جدید دیزلی، از ابتدای سال 1396تمامی خودروهای كشور اعم از وارداتی و ساخت داخل با استاندارد مناسب آلایندگی و به همراه نوعی از فیلتر تولید و به بازار عرضه شده اند. وظیفه وزارت صمت و خودروسازان، مراقبت از استفاده صحیح و دایم از فیلتر در خودروهای جدید است تا به تدریج و با ورود این نوع خودروها به چرخه حمل و نقل، ضمانتی پایدار برای پاكی هوای شهروندان فراهم آید.
این سازمان نیز با سختگیری مضاعف و به روز رسانی نحوه اعطای گواهینامه های آلایندگی مطابق جدیدترین روش های بین المللی، نظارت كامل بر تولید خودروهای دیزلی با استانداردهای مناسب آلایندگی را دارد، لیكن لازم است همكاری و توجه ویژه وزارت صمت به این مهم و حفظ حداقل حقوق شهروندی معطوف شود.
بر این اساس، سیاست این سازمان برای حذف آلایندگی خودروهای دیزلی در حال تردد، استفاده از انواع وسایل كاهنده آلایندگی و برای خودروهای دیزلی جدید، الزام استفاده از این تجهیزات است.
در ادامه این فرآیند، استفاده از ابزار معاینه فنی برای اطمینان داشتن از عدم آلایندگی این خودروها در دستور كار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و با تشدید نظارت و استفاده از فن آوری، تخلفات و اشتباهات فنی آزمون آلایندگی خودروهای دیزلی به حداقل خواهد رسید. وزارت راه و شهرسازی مسئول اقدامات در این بخش است كه باید توجه و نظارت مضاعفی بر مراكز معاینه فنی اعمال كند.
شرط لازم استفاده از خودروهای دیزلی با حداقل آلایندگی، سوخت پاك است. بر این اساس و مبتنی بر مصوبات متعدد هیات وزیران و كارگروه ملی آلودگی هوا، سازمان حفاظت محیط زیست توانسته است در قالب موافقتنامه ای با وزارت نفت، توزیع یكنواخت و گسترده سوخت دیزل یورو 4 را در كل كشور ساماندهی كند، در حال حاضر، همه كلانشهرهای درگیر آلودگی هوا سوخت دیزل یورو 4 دریافت می كنند. دقیقا به همین دلیل است كه آلایندگی سمی دی اكسید گوگرد تهران طی 4 سال به میزان 70درصد كاهش یافته و به مرز سلامت رسیده است.
علاوه بر كلانشهرها، بیش از 160 جایگاه در محورهای مواصلاتی اصلی كشور سوخت گازوییل یورو 4 دریافت و توزیع می كنند و دارندگان خودروهای دیزلی با استانداردهای اصولی زیست محیطی دسترسی مناسبی به این سوخت در سراسر كشور دارند.
سازمان حفاظت محیط زیست متعهد است كه كیفیت سوخت مذكور را یه طور مداوم و مستقل پایش كند ، اما كیفیت و یكنواختی توزیع سوخت دیزل یورو 4 بسیار ضروری است و این مهم باید در كانون توجه وزارت نفت قرار گیرد.
نگاه آینده این سازمان علاوه بر حل معضل فعلی آلایندگی خودروهای دیزلی، استفاده از سوخت ها و فناوری های مهم نیز است، خودروهای سنگین گازسوز می توانند جایگزین مناسبی برای خودروهای دیزلی باشند. علاوه بر این، فناوری های برقی به ویژه در حمل و نقل عمومی مورد توجه ویژه سازمان حفاظت محیط زیست است، لیكن تا زمان فرارسیدن استفاده گسترده از فناوری های پاك، ناوگان موجود دیزل لازم است پایش شود .
نقش موثر مردم و رسانه ها نیز در این میان انكار ناپذیر است. استفاده از خودروهای دیزلی كه به فناوری كاهنده آلایندگی تجهیز شده است ممكن است دشواری هایی را برای استفاده كننده خودرو به همراه داشته باشد، اما این دشواری ها در مقایسه با صدمات گسترده آلایندگی خودروهای دیزل بسیار ناچیز است. امید آن می رود، كه تولیدكنندگان و بهره برداران با پذیرش مسئولیت اجتماعی بیشتر، تلاش خود را در راهبری خودروهای دیزلی به نحوی به كار گیرند تا كمترین صدمه را به سلامت خود و هموطنان وارد كنند.
علمی 9014**1440
تهران - ایرنا - معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینكه آلودگی هوا در راه است گفت:خودروهای دیزلی نقش زیادی در ایجاد آلایندگی و به ویژه در تولید ذرات معلق و اكسیدهای نیتروژن دارند.