۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۳۲
کد خبر: 83072016
T T
۰ نفر

نخستين دوره مثنوي خواني در مالزي تشكيل شد

۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۳۲
کد خبر: 83072016
نخستين دوره مثنوي خواني در مالزي تشكيل شد

كوالالامپور - ايرنا - نخستين دوره فرهنگي – ادبي مثنوي خواني با حضور علاقه مندان به فرهنگ و زبان ادب فارسي در رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در مالزي آغاز به كار كرد.

به گزارش روز شنبه ايرنا، علي محمد سابقي رايزن فرهنگي ايران در مالزي در گفت وگو با ايرنا هدف از برگزاري اين دوره را گسترش ادبيات فارسي در جمع ايرانيان مقيم مالزي و علاقه مندان به تاريخ و فرهنگ ايران دانست.
وي افزود: اين دوره آموزشي در رايزني فرهنگي ايران در كوالالامپور به صورت هفتگي براي علاقه مندان به زبان فارسي برگزار خواهد شد.
دكتر ناصر سارلي استاد كرسي زبان فارسي دانشگاه يو پي ام مالزي و مدرس دوره مثنوي خواني در نخستين جلسه اين دوره گفت : مولانا عارف و شاعر كهن ايراني با مجموعه اشعاري غني و جاودانه، شعر و ادب فارسي را به اوج و كمال رساند و شوق و اشتياق الهي را به شيوه هاي نظري و عملي براي صاحبدلان معنا كرد .
سارلي گفت: مولانا با آثار مختلفش ازجمله مثنوي دريچه اي به سوي شناخت و معرفت الهي است و مسير نيل به صلح و دوستي درجهان و كمال الهي را به تصويركشيده است .
وي گفت: مثنوي به درخواست حسام الدين چلبي از شاگردان مولانا جلال الدين بلخي سروده شد زيرا چلبي از مولانا خواست تا روايتش از عالم معنا را به صورت بازتر و مشروحتر مطرح كند تا عموم مردم بتوانند از اين كلام منظوم در مسير هدايت الهي استفاده كنند.
سارلي اثر مثنوي را شاهكاري در زبان فارسي دانست كه قصص و پيام هاي آن عمدتا برگرفته از آيات قرآن و روايات اسلامي است.
وي تاكيد كرد: مولانا در سراسر مثنوي ، طريق الهي را تنها مسير اصلي زندگي دانسته و سرگشتگي انسان در ادوار مختلف را ناشي از دور ماندن از اين راه دانسته است.
وي تاكيد كرد كه مثنوي ، كلام منظومي است كه مولانا آن را با توجه به ارتباطات روحي گسترده اش با عالم معنا براي بشريت برجاي گذاشته است و اين كلام و پيام براي ساختن و تربيت انسان همواره قابل استفاده است.
شركت كنندگان دوره مثنوي خواني تعدادي از ايرانيان زن و مرد مقيم مالزي هستند كه برگزاري اين دوره را تاثير مهمي در زنده نگه داشتن شعر و ادب فارسي در ميان ايرانيان خارج از كشور دانستند.
آنها همچنين برپايي و مشاركت در اين دوره را پاسداشت فرهنگ و تمدن غني و با سابقه ايران دانستند.
سارلي در اولين جلسه از دوره آموزشي مثنوي خواني تاكيد كرد: مولانا عارف و شاعر شهير ايراني با منظومه پرقدرت خود شعر و ادب فارسي را جاودانه كرد.
وي افزود: مثنوي سراسر محبت نامه است و مولانا دراين اثر عشق انسان به خدايش را عامل تكامل وي دانسته ، موضوعي كه بسياري از انسان ها در جوامع كنوني با فراموشي خدا سرگشتگي خود و جامعه خود را بسيار بيشتر كرده اند.
دكتر سارلي تاكيد كرد: اگرچه مثنوي داراي پيام هاي الهي و معنوي است اما تازمانيكه افراد شوق پذيرش آن را نداشته باشند، نمي توانند استفاده لازم را از اين اثر ماندگار داشته باشند.
مولانا جلال الدين محمد بلخي ملقب به رومي، شاعر سده هفتم هجري است كه در اشعارش به «خاموش» يا «خموش» تخلص داشته و نقش بسزايي در شكل گيري مفاهيم عرفاني در ادبيات ايران زمين دارد.
آساق **1599**1663**