۲۶ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۳۲
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85141969
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

محفل ادبی و تبیین فرهنگ ایرانی در جشن شش سالگی مثنوی خوانی در پاکستان

اسلام‌آباد - ایرنا - جشن ششمین سال برگزاری مثنوی خوانی به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان و با حضور دوستداران و علاقه‌مندان به مولانا، عارف و سخن سرای بزرگ پارسی گوی و تمدن ایران زمین در اسلام‌آباد برگزار شد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، این مراسم به میزبانی رایزنی فرهنگی ایران و با همکاری انجمن فارغ التحصیلان زبان فارسی دانشگاه‌ها و فارسی‌آموزان موسوم به "افتخار" با هدف گرامیداشت شش سال برگزاری نشست های مثنوی خوانی و نیز تقویت زبان فارسی و استحکام روابط فرهنگی و علمی دو کشور با حضور "رضا امیری مقدم" سفیر جدید ایران در پاکستان، "احسان خزاعی" رایزن فرهنگی سفارت، "مظفر علی کشمیری" رئیس انجمن افتخار، "امبر یاسمین" رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه نومل و جمعی از اساتید، فارسی آموزان و مثنوی خوانان در محل سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی، سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد برگزار شد.

محفل ادبی و تبیین فرهنگ ایرانی در جشن شش سالگی مثنوی خوانی در پاکستان

سخنرانان در این مراسم در خصوص جایگاه شعر فارسی و اشعار مولانا در شبه قاره، ضرورت هرچه بیشتر آشنایی با افکار مولانا، مقایسه تطبیقی اشعار مثنوی معنوی با آیات قرآن کریم و احادیث پیامبراکرم (ص) و بیان آموزه های قرآن کریم و پیامبر اکرم (ص) در قالب شیرین شعری زبان فارسی، جایگاه مثنوی در سایر کشورها، تاثیرپذیری اشعار اقبال از مولانا، ترجمه مثنوی به زبان های مختلف، قرائت اشعار مولانا و مقالات به ارائه مطالب خود و سخنرانی پرداختند.

سفیر جدید ایران در پاکستان ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مثنوی خوانان، اساتید دانشگاهی و دوستداران مولانا گفت: برای من باعث افتخار است که در کشور دوست و همسایه به عنوان نماینده ایران حضور دارم. وی استمرار برگزاری و رونق نشست های مثنوی خوانی برای مدت شش سال را دلیل بر ذوق و علاقه دوستداران زبان فارسی و عاشقان مولانا دانست.

محفل ادبی و تبیین فرهنگ ایرانی در جشن شش سالگی مثنوی خوانی در پاکستان

امیری مقدم، ضمن تقدیر از رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران بخاطر حمایت مستمر از این برنامه ادبی و معنوی و فرصتی که برای بیان و تفسیر اندیشه های معنوی و پیام دینی مولانا فراهم شده گفت: اشعار مولانا به دلیل بهره مندی از آیات قرآن کریم، احادیث پیامبر(ص) و آموزه های دینی هیچگاه تازگی خود را از دست نمی دهند و این یکی از ویژگی های شاعران برجسته و عارفان حقیقی است. وی با اشاره به این که مولانا از شعرای عالم، عارف و از شخصت های معنوی بی نظیر بود گفت: زبان فارسی، زبان شیرین و دارای لطافتی است که این آثار علمی را برای نسل های آینده تازگی می دهد.

وی ابراز امیدواری کرد تا در آینده نیز شاهد فعالیت‌های بیشتری در حوزه زبان و ادبیات فارسی به عنوان حلقه وصل و همدلی دو ملت ایران و پاکستان و تداوم نشست مثنوی خوانی باشیم تا علاقه‌مندان از این طریق بتوانند هر چه بیشتر با زبان و ادبیات فارسی آشنا شوند.

محفل ادبی و تبیین فرهنگ ایرانی در جشن شش سالگی مثنوی خوانی در پاکستان

"مظفر علی کشمیری" استاد زبان فارسی و مفسر مثنوی ضمن تقدیر و تشکر از همکاری، تشویق و حمایت های رایزنی فرهنگی و نماینده بنیاد سعدی گفت: برگزاری دوره های مثنوی خوانی فرصتی را فراهم آورد تا جامعه مسلمان پاکستان با اندیشه ها و آموزه های عرفانی مولانا جلال الدین رومی بیشتر آشنایی یابند.

"احسان خزاعی" رایزن فرهنگی ایران در پاکستان نیز گفت: یکی از مهم ترین فعالیت های رایزنی فرهنگی اسلام آباد، حمایت از انجمن های ادبی است لذا به نوبه خودم از انجمن افتخار و همه کسانیکه برای برگزاری نشست مثنوی خوانی زحمت کشیدند تقدیر می کنم. وی با اشاره نظر رهبر معظم انقلاب درباره مولوی که می فرمایند: مولوی یکسره عرفان و معنویّت و حقیقت و اسلام ناب و معرفت توحیدیِ خالص است... اینها قلّه‌های شعر فارسی‌اند، افزود: اشعار مولانا اگر چه در ۸۰۰ سال قبل گفته شده ولی برای نسل امروز هم کاربرد دارد زیرا مفاهیمی مثل اخلاق، عشق، محبت، عرفان، تعلیم و تربیت، قرآن، انسان کامل و وصل به خدا هیچوقت قدیمی نمی شود لذا وقتی که اشعار مولانا خوانده می شود گویی برای نسل امروز سروده شده است.

محفل ادبی و تبیین فرهنگ ایرانی در جشن شش سالگی مثنوی خوانی در پاکستان

خزاعی دوره های مثنوی خوانی را در چارچوب تقویت زبان فارسی و توسعه روابط علمی و فرهنگی دو کشور ارزیابی کرد و آمادگی رایزنی فرهنگی ایران در اسلام آباد را برای هرگونه فعالیتی که باعث ترویج و توسعه روابط فرهنگی دو کشور شود اعلام کرد.

در پایان این مراسم، به کسانیکه فعالانه در این نشست دوره‌ای شرکت کردند لوح یادبود اهداء شد.

سلسله نشست‌های مثنوی خوانی از سوی انجمن فارغ‌التحصیلان زبان فارسی (افتخار) به عنوان مؤسسه‌ای مردم نهاد از شش سال قبل شروع به فعالیت کرده و تاکنون برنامه‌های فرهنگی و ادبی متنوعی را با همکاری و حمایت رایزنی فرهنگی ایران در اسلام‌آباد برگزار کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha