مدیرکل ارشاد اردبیل: حفظ و نشر ادبیات ترکی در کنار زبان رسمی ضرورت دارد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل گفت: حفظ و نشر زبان و ادبیات ترکی در کنار زبان رسمی ضرورت دارد و از برگزاری محافل فضولی خوانی و نسیمی خوانی استقبال می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امیر رجبی شامگاه سه شنبه در آئین تجلیل از خادمان زبان مادری به مناسبت دوم اسفند روز جهانی زبان مادری، در سالن بیضا کتابخانه عمومی اردبیل تصریح کرد: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل از پیشروان حفظ اصالت و فرهنگ محلی و زبان ترکی هستند و نگاه و نگرش عالمانه آنان در استان برای ما فرصت و نعمتی بزرگ است.

وی افزود: ادبیات استان اردبیل در طول تاریخ از جایگاه والایی برخوردار بوده است و در کنار حافظ خوانی و مثنوی خوانی باید فضولی خوانی و نسیمی‌خوانی نیز ترویج یابد و صیانت از لغات و واژگان اصیل ترکی به عنوان میراث فرهنگی و معنوی، رسالت ماست.

رجبی ادامه داد: مرثیه در اردبیل از شاهکارهای زبان و ادبیات ترکی است و به عنوان مکتب شناخته می‌شود و در حوزه ادبیات داستانی ترکی نیز نویسندگان بزرگی در استان قلمفرسایی می‌کنند و باید از این آثار برای انتقال به نسل‌های بعدی حمایت و نگهداری کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل گفت: از برپایی برنامه "مقام آخشاملاری" شب‌های موسیقی مقامی ترکی برای پاسداشت موسیقی عاشقی و سنتی در استان حمایت می‌کنیم و صاحبان ایده و طرح، نقطه نظرات حمایتی خود را درباره پاسداشت زبان و ادبیات مادری ارایه کنند.

شاهد مجتهدزاده اردبیلی دبیر این برنامه نیز گفت: این آئین با همت موسسه فرهنگی و ادبی "آذربایجان ایل بیرلیگی" و با تلاش و همت جمعی از هنرمندان و ادبا ترتیب یافته است و این موسسه، منابع مالی خود را از موقوفه ای فرهنگی تامین می‌کند و در تجلیل از هنرمندان و خادمان زبان ترکی به تقدم و تاخر افراد اعتقاد نداریم و سعی می‌کنیم هر سال به مناسبت روز جهانی زبان مادری، از تعدادی از خادمان زبان و ادب ترکی تجلیل کنیم.

اجرای موسیقی آذربایجانی و شعرخوانی از بخش‌های متنوع این برنامه بود و در پایان با اهدای جوایزی از خادمان زبان و ادبیات ترکی در بخش‌های موسیقی، ادبیات داستانی، شعر، پژوهش، تئاتر و رسانه تجلیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha