۲۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۱
کد خبر: 83073143
T T
۰ نفر
700 هزار نفر راهی شوراهای دانش آموزی می شوند

تهران-ایرنا-مدیركل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت:با برگزاری بیست و یكمین دوره انتخابات شوراهای دانش‌آموزی در اول آبان 700 هزار نفر به عنوان نماینده منتخب حدود 14 میلیون دانش آموز وارد این شوراها می شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، علی رمضانی روز یكشنبه در نشست خبری بیست و یكمین دوره انتخابات شوراهای دانش‌آموزی با اشاره به اینكه در مجموع امسال انتظار بر این است كه 9 میلیون و 850 هزار و 904 نفر در انتخابات شوراهای دانش‌آموزی شركت كنند كه از این تعداد 4 میلیون و 650 هزار نفر در دوره ابتدایی، 3 میلیون و 112 هزار و 243 نفر در متوسطه اول و 2 میلیون و 188 هزار و 159 نفر در دوره متوسطه دوم هستند.
وی اظهار داشت: در نهایت 61 هزار شورا در دوره ابتدایی، 22 هزار شورا در متوسطه اول و 17 هزار شورا در متوسطه دوم تشكیل خواهد شد.
مدیر كل فرهنگی هنری آموزش و پرورش یاد آور شد: هر سال دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی به بالا می توانستند نامزد انتخابات شوراها شوند كه امسال از پایه سوم برگزار می‌شود و البته دانش آموزان پایه های اول و دوم در زمینه تبلیغات می توانند مشاركت كنند.
وی با بیان اینكه شوراهایی دانش آموزی در تمامی مدارس ابتدایی از پایه سوم تا ششم ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم اعم از شهری، روستایی، عشایری، استثنایی، دخترانه، پسرانه دولتی و غیر دولتی برگزار می‌شود، گفت: در انتخابات این شورا در مدارس دوره ابتدایی تا ۱۰۰ نفر دانش آموز، ۵ نفر به عنوان عضو اصلی و ۲ نفر عضو علی البدل، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ نفر دانش‌آموز، ۷ نفر اصلی و ۲ عضو علی‌البدل، از ۱۵۱ دانش آموز به بالا، ۹ نفر به عنوان اعضای اصلی و ۲ نفر عضو علی البدل انتخاب می‌شوند.
رمضانی اضافه كرد: تعداد اعضای شوراهای دانش آموزی در مدارس متوسطه اول و متوسطه دوم متناسب با تعداد دانش آموزان همان مدرسه خواهد بود به این نحو كه در مدارس تا جمعیت ۲۵۰ دانش‌آموز، ۵ نفر اصلی و ۲ عضو علی البدل، از ۲۵۰ تا ۳۵۰ دانش آموز، ۷ نفر اصلی و ۲ عضو علی البدل، از ۳۵۰ تا ۵۵۰ دانش آموز، ۹ نفر اصلی با ۲ نفر عضو علی البدل و از ۵۵۰ دانش آموز به بالا، ۱۱ نفر به عنوان اعضای اصلی و ۲ نفر عضو علی البدل انتخاب می شوند.
مدیركل فرهنگی هنری آموزش و پرورش ادامه داد : تشكیل شوراهای دانش‌آموزی در ششصد و پانصد و دومین جلسه در سال 79 به منظور تحقق سیاست مدرسه محوری مصوب شد و آئین نامه مدارس نیز از شوراها حمایت می كند مبنی بر اینكه هر مدرسه باید یك شورا داشته باشد و مدیر هم باید این كار را پی گیری كند.
رمضانی تصریح كرد: حضور منتخبان 14 میلیون دانش آموز در قالب شوراهای دانش‌آموزی نشان از تاثیر این كار دارد و با بررسی 20 دوره شوراها به این نتیجه رسیدیم كه كار گروهی با حضور تمامی استان ها تشكیل شود و در این كارگروه پس از یك سال دستورالعمل جدید تهیه و با امضاء وزیر به سراسر كشور ابلاغ شد.
وی با تاكید بر اینكه شوراهای دانش‌آموزی دارای جایگاه بالایی در سند تحول بنیادین است، بیان داشت : در یكی از راهكارهای این سند اشاره می‌كند كه افزایش فعالیت شوراهای دانش آموزی و شورای معلمان با تفویض برخی اختیارات و فراهم كردن زمینه مشاركت بیشتر شورا در امور مدرسه باید محقق شود.
مدیركل فرهنگی هنری آموزش و پرورش یادآور شد: از آنجا كه بر اساس بررسی ها به این نتیجه رسیدیم كه شوراهای دانش‌آموزی جایگاه خود را از دست داده به همین خاطر نگاه و دغدغه دانش آموزان را در دستورالعمل جدید تشریح و بررسی كردیم.
رمضانی به اهداف شوراهای دانش‌‌آموزی اشاره كرد و «تحكیم و تعمیق ارزش‌ها، باورهای دینی، آموزه های سیاسی و اجتماعی در بین دانش آموزان»، «تكریم عملی شخصیت دانش آموزان و تقویت خودباوری و اعتماد به نفس در آنان»، «تمرین مشاركت جویی و مسئولیت پذیری و تقویت روحیه انتقاد پذیری و حسن سلوك و احترام متقابل و كسب مهارت برای نقش اجتماعی كه در آینده ایفا خواهند كرد»، «توجه عملی به مطالبات و خواسته های دانش‌آموزان در چارچوب مقررات، قوانین و آیین‌نامه اجرایی مدارس» و «تسهیل در حسن اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی و مدیریتی و امور اجرایی مدارس از طریق واگذاری مسئولیت به دانش آموزان و همكاری با معاون پرورشی و تربیت بدنی مدرسه» را از جمله این اهداف برشمرد.
وی از «ایجاد زمینه مناسب برای آموزش و ارتقای سطح علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانش آموزان برای حضور موثر آنان در عرصه های مختلف جامعه»، «توسعه و بهبود نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری از طریق مشاركت دانش آموزان»، «كسب مهارت های زندگی، توسعه و تقویت فعالیت های گروهی اعم از آموزشی، پرورشی، اقتصادی ،اجتماعی و زیستی»، «فراهم كردن زمینه مساعد در راستای تبادل تجربیات، تعامل و اندیشه، تفاهم و همدلی بین دانش آموزان و برقراری ارتباط صحیح و دوسویه بین آنان و مسئولان مدرسه» و «تلاش برای غنی سازی اوقات غیر رسمی مدرسه با هدف ایجاد نشاط و انگیزش بیشتر برای دانش آموزان» به عنوان دیگر اهداف تشكیل شوراهای دانش آموزی نام برد.
مدیركل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی گفت: امسال انجمن‌های جدیدی در كنار شوراهای دانش آموزی شكل گرفته است كه از جمله آنها می توان به انجمن فضای مجازی اشاره كرد كه با موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انستیتو بازی های رایانه ای و استقرار دبیرخانه آن در معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش اقداماتی در این زمینه انجام شود.
رمضانی یادآورشد: با توجه به اینكه در سند تحول بنیادین تاكید شده كه دانش آموزان را باید برای مشاركت فعال در مواجهه با نیازهای فوری از جمله جلوگیری از شیوع بیماری ها، حفظ محیط زیست و حركت های خیرخواهانه در قالب اردوهای آماده كنیم انجمن اردوها را راه اندازی كرده ایم و با انتخاب دانش آموزان واجد شرایط كه برای امسال 2 هزار نفر در نظر گرفته شده، بنا داریم این بخش را فعال كنیم.
وی تصریح كرد: تشكیل انجمن سبك زندگی ایرانی اسلامی و انجمن حمایت از كالای ایرانی از دیگر فعالیت های معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری است تا تبلیغات لازم برای حمایت از كالاهای ایرانی از طریق شوراهای دانش آموزی انجام شود.
وی با اشاره به اینكه سوگندنامه شورا برای خواندن توسط دانش آموزان منتخب آماده شده است، گفت: از مدیران و خانواده‌ها انتظار داریم تا شرایط را برای مشاركت هر چه بیشتر دانش آموزان در انتخابات شوراها ایجاد كنند زیرا دانش آموزان در عرصه های مختلف همواره نقش پررنگی داشته اند و همانگونه كه در دوران 8 سال دفاع مقدس توانستند جنگ را اداره كنند می توانند در فرآیند تعلیم و تربیت نیز نقش خود را به درستی ایفا كنند.
مدیركل فرهنگی هنری آموزش و پرورش با یادآوری این نكته كه اعضای شوراهای دانش آموزی نماینده افكار عمومی دانش آموزان هستند، افزود: در این شوراها جزیره ای فكر نمی كنیم بلكه به منافع دانش آموزان می اندیشیم.
رمضانی افزود: امسال نمودار تشكیلاتی شوراهای دانش آموزی در اختیار استان ها قرار گرفته است و سه انجمن‌ در حوزه قرآن و عترت، انجمن فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی، انجمن علمی آموزشی، انتظار و مهدویت، تربیت بدنی، صلح و دوستی و گردشگری در قالب این شوراها فعال خواهند شد.
علمی **1883 **1440