۲۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۲
کد خبر: 83073164
T T
۰ نفر

25 درصد سالمندان دچار پوكی استخوان هستند

۲۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۲
کد خبر: 83073164
25 درصد سالمندان دچار پوكی استخوان هستند

تهران- ایرنا- رئیس شبكه پوكی استخوان كشور گفت: با توسعه اقدامات و فعالیتهای شبكه بهداشت و درمان كشور و افزایش آگاهی مردم، درصد ابتلا به پوكی استخوان در بین سالمندان كشور از حدود 40 درصد به 25 درصد كاهش یافته است.

محمد پژوهی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: طی تحقیقاتی كه شبكه پوكی استخوان كشور انجام داده، در هشت سال گذشته به علت بهبود وضعیت تغذیه شیوع این بیماری در مردم ایرانی كاهش یافته اما هنوز حدود 25 درصد افراد بالای 60 سال كشور به این بیماری مبتلا هستند.
وی اظهار داشت: استخوان، یك بافت زنده است كه دائما در حال شكسته شدن و جایگزینی و بهبود است، پوكی استخوان زمانی اتفاق می افتد كه تولید استخوان جدید با حذف استخوان های قدیمی همراه نباشد. این بیماری در 40 سالگی به بعد شیوع فراوانی دارد.
استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد: این بیماری در زنان بعد از دوران یائسگی بسیار شایع است، زیرا هورمونهای زنانه كه از استخوان ها محافظت می كنند، بعد از یائسگی كاهش می یابند و زنان دردهای استخوانی را بیشتر احساس می كنند.
پژوهی گفت: در واقع از پوكی استخوان به عنوان یك بیماری خاموش یاد می‌شود چون در مراحل اولیه اصولا علائم ظاهری وجود ندارد، با شكستگی‌های خود به خود با كمترین ضربه خود را نشان می‌دهد كه دقیق‌ترین روش برای تشخیص و پیگیری درمان، سنجش تراكم استخوان است.
این متخصص غدد افزود: استخوان‌ها از مواد معدنی به خصوص كلسیم و فسفر تشكیل شده‌اند، قسمت‌ اصلی وزن استخوان را كلسیم تشكیل می‌دهد. كلسیم باعث ساختن و استحكام استخوان‌ها می‌شود و میزان نیاز به كلسیم براساس سن، جنس و شرایط خاص مثل بارداری و شیردهی متفاوت است.
پژوهی تصریح كرد: تامین كلسیم، با مصرف شیرهای غنی شده با ویتامین D، لبنیات و تغذیه مناسب امكانپذیر است، اما با توجه به شرایط اقتصادی امروز و گران شدن بسیاری از مواد غذایی مانند شیر، مصرف كمتر شیر می تواند شیوع پوكی استخوان را افزایش دهد.
وی خاطرنشان كرد: شیوه زندگی و رژیم غذایی مناسب در كودكان و نوجوانان باعث پیشگیری از پوكی استخوان در سنین بالا می‌شود، خوردن مواد كلسیم‌دار به خصوص در اوایل طفولیت و جوانی و رسیدن كلسیم به استخوان‌ها باعث استحكام طولانی استخوان‌ها شده و مصرف كلسیم در محدوده سنی 10 تا 20 سالگی برای ساخت استخوان‌های محكم و قوی باید بیشتر مورد توجه باشد.
این پزشك اظهار داشت: استفاده ناكافی و مناسب از منابع غذایی كلسیم و ویتامین D در دوران كودكی و نوجوانی باعث سوء تغذیه می‌شود، این سوء تغذیه در آینده بر وضعیت جسمانی و ذهنی فرد اثر نامطلوب می‌گذارد و باعث كاهش توانایی فرد در انجام وظایف و نقص ساختمانی اعضاء بدن می‌شود كه در اشخاص مسن با بیماری به نام پوكی استخوان خود را نشان می‌دهد.
پژوهی ادامه داد: همچنین فعالیت بدنی و ورزش نیز ترشح هورمون رشد را تحریك كرده و سبب افزایش توده استخوانی می‌شود.
به گفته وی، داشتن یك رژیم غذائی متعادل از ابتدای دوران كودكی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در تشكیل توده استخوانی داشته باشد، اگر ذخیره كلسیم در بدن كافی نباشد و در دوران بارداری و شیردهی زنان به اندازه كافی از شیر و لبنیات استفاده نكنند احتمال ابتلا به پوكی استخوان در زندگی فرد زیاد است.
رئیس شبكه پوكی استخوان كشور تاكید كرد: برخورداری از یك تغذیه سالم و مصرف لبنیات و شیر باعث پیشگیری از معلولیت و ناتوانی ناشی از پوكی استخوان می شود به همین عل افراد باید از مصرف سیگار نیز خودداری كنند.
اجتمام *9022 * 3063
۰ نفر