پوکی استخوان در زنان چهار برابر مردان است

۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۶:۴۸
کد خبر: 85267964
پوکی استخوان در زنان  چهار برابر مردان است

شهرکرد- ایرنا- متخصص جراحی استخوان و مفاصل (ارتوپدی) در چهارمحال و بختیاری گفت: زنان به سبب یائسگی، بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارند به‌طوری‌که این عارضه در زنان چهار برابر مردان است.

دکتر پیمان ضیاء دهکردی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پوکی استخوان یا استئوپروز با کاهش توده استخوانی و تحلیل رفتن بافت استخوان بروز می‌کند و باعث آسیب‌دیدگی استخوان و افزایش خطر شکستگی می‌شود.

وی افزایش سن را از مهمترین عوامل بروز پوکی استخوان این بیماری خاموش عنوان کرد و گفت: تراکم استخوانی در سن ۲۵ سالگی به بیشترین میزان خود می‌رسد و تا حدود ۳۵ سالگی در اوج باقی می‌ماند اما پس از آن با افزایش سن، استخوان سالانه سه تا پنج درصد از تراکم خود را از دست می‌دهد از همین رو با افزایش سن سرعت از دست دادن تراکم استخوانی افزایش پیدا می‌کند.

این متخصص ارتوپدی، همچنین یائسگی در زنان را از دیگر عوامل مهم و تشدیدکننده پوکی استخوان برشمرد و گفت: بیشترین مراجعات به متخصص در خصوص پوکی استخوان را زنان به خود اختصاص داده‌اند از همین رو توصیه می‌شود زنان پس از یائسگی به پزشک ارتوپد مراجعه کرده تا با انجام آزمایش تراکم استخوان نسبت به سلامتی خود مطلع شوند.

ضیاء یادآور شد: در خصوص پوکی استخوان مردان نیز، توصیه می‌شود پس از ۶۰ سالگی سالانه یکبار آزمایش تراکم استخوان بدهند تا در صورت نیاز برای آنها شیوه‌های درمانی تجویز شود.

وی افزود: در کنار یائسگی و افزایش سن، مواردی نظیر وراثت و ژنتیک، اختلالات متابولیک در بدن، مصرف مشروبات الکی و سیگار و نبود نور آفتاب می‌تواند به پوکی استخوان منجر شود.

این پزشک متخصص جراحی استخوان و مفاصل در پاسخ به این سوال که بارداری می‌تواند در پوکی استخوان موثر واقع شود؟ توضیح داد: بارداری به پوکی استخوان منجر نمی‌شود اما در دوران شیردهی تراکم استخوان‌ها کم می‌شود برهمین اساس مصرف مکمل‌های کلسیم یکی از پروتکل‌های دوران شیردهی است.

ضیاء با بیان اینکه رعایت دستورالعمل‌های تغذیه‌ای عامل موثری در حفظ سلامتی و پیشگیری از پوکی استخوان است، اظهار داشت: مصرف لبنیات در این خصوص بسیار موثر است به‌طوری‌که هر لیوان شیر بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ واحد کلسیم دارد و توصیه می‌شود تا هر فرد روزانه بین ۲ تا سه لیوان شیر بنوشد.

وی تاکید کرد: قرار گرفتن در معرض نور آفتاب نیز برای پیشگیری از پوکی استخوان موثر است اما چنانچه افراد در محیط‌هایی زندگی می‌کنند که کمتر در معرض نور آفتاب قرار دارند یا از طریق تغذیه نمی‌توانند کلسیم موردنیاز بدن خود را تامین کنند توصیه می‌شود تا از مکمل کلسیم سیترات و ویتامین D استفاده کنند.

پزشک متخصص ارتوپدی افزود: با توجه به اینکه مصرف سرانه لبنیات در استان و کشور ما پایین است، توصیه می‌شود تا افراد عادی روزانه یک عدد قرص یک‌هزار واحدی کلسیم و ماهانه یک قرص پنج هزار واحدی ویتامین D مصرف کنند.

ضیاء بیان داشت: فعالیت بدنی و ترک سیگار و الکل نیز تا حد بسیار زیادی می‌تواند از پوکی استخوان پیشگیری کند.

به گزارش ایرنا، از ۲۹ مهر تا پنجم آبان با عنوان هفته پوکی استخوان نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha