۲۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۱۹
کد خبر: 83073633
T T
۰ نفر
377 نفر در خراسان شمالي از قانون مشاغل سخت بهره مند شدند

بجنورد- ايرنا- معاون روابط كار اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استانداري خراسان شمالي گفت: نيمه نخست امسال، 377 تقاضا شامل 640 عنوان شغل در كميته هاي بدوي و تجديد نظر استان، سخت و زيان آور تشخيص داده شد.

قربان نباتيان روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: در اين مدت، 440 نفر در استان متقاضي استفاده از قانون مشاغل سخت و زيان آور شدند.
وي با بيان اينكه 440 تقاضا شامل 836 عنوان شغلي در دبيرخانه مشاغل سخت و زيان آور استان رسيدگي شده است گفت: مشاغل سخت و زيان آور، كارهايي است كه در آن عوامل فيزيكي، ‌شيميايي، ‌مكانيكي و ‌بيولوژيكي محيط كار غير استاندارد بوده است.
معاون روابط كار اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استانداري خراسان شمالي گفت: اين نوع مشاغل در اثر اشتغال بيمه شده، تنشي به مراتب بالاتر از ظرفيت‌هاي طبيعي (جسمي و رواني) در فرد ايجاد مي شود كه نتيجه آن بروز بيماري هاي شغلي و عوارض ناشي از آن است.
نباتيان اظهار داشت: مشاغل سخت و زيان‌آور در دسته «الف»، مشاغلي اند كه صفت سخت و زيان‌آوري آن با ماهيت شغل وابستگي دارد و با به كارگيري تمهيدات بهداشتي، ايمني و تدابير مناسب از سوي كارفرما مي‌توان سختي و زيان‌آوري آنها را حذف كرد.
وي خاطرنشان كرد: كارفرماياني كه برخي يا تمام مشاغل كارگاه آنها در كميته‌هاي بدوي و تجديد نظر استاني سخت و زيان آور تشخيص داده مي شود، مكلف هستند ظرف دو سال از تاريخ ابلاغ تصميم قطعي كميته ها نسبت به ايمن‌سازي عوامل و شرايط محيط كار مطابق حد مجاز و استاندارد‌هاي مشخص شده در قانون كار و آيين نامه‌هاي مربوط، مصوب شوراي عالي حفاظت فني و ساير قوانين موضوعه در اين زمينه اقدام كنند.
وي افزود: مشاغل گروه «ب» ماهيت سخت و زيان آور دارند و با به كارگيري تمهيدات بهداشتي، ايمني و تدابير فني از سوي كارفرما، صفت سخت و زيان‌آوري كاهش يافته اما همچنان سخت و زيان‌آوري آنها حفظ مي‌شود.
نباتيان گفت: سابقه پرداخت حق بيمه در كارهاي سخت و زيان‌آور به هر ميزان، قبل يا بعد از اشتغال در مشاغل عادي به ازاي هر سال سابقه يك و نيم سال محاسبه خواهد شد.
معاون روابط كار اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استانداري خراسان شمالي گفت: بيمه‌شدگاني كه در مشاغل سخت و زيان‌آور اشتغال دارند، در صورتي كه حداقل 20 سال متوالي يا 25 سال متناوب در كارهاي سخت و زيان‌آور اشتغال داشته باشند و حق بيمه مدت مزبور را به صندوق پرداخته باشند، مي‌توانند تقاضاي بازنشستگي كنند.
7185/ 6042