۲۳ درصد از شکایت‌های کارگری در خراسان شمالی منجر به سازش شد

بجنورد-ایرنا- معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: هزار و ۱۶۲ مورد دادخواست کارگری نیمه نخست امسال در استان مورد بررسی قرار گرفت که ۲۳ درصد آن منجر به سازش شد.

قربان نباتیان روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دادخواست های کارگری مورد بررسی قرار گرفته در هیات های بدوی و تجدید نظر استان نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۰ درصد رشد دارد.

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی افزود: علت افزایش میزان دادخواست ها، شیوع کرونا و بیکاری ناشی از آن است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین موضوع اختلاف کارگر و کارفرما مربوط به اخراج از کار و تقاضا برای بازگشت به کار است و پرداخت نشدن حقوق و مزایا هم در رده بعدی موضوع اختلاف ها است.

نباتیان اظهار داشت: امسال ۷۲۹ نفر از کارگران استان، به کرونا مبتلا شده اند. 

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره مشاغل سخت و زیان آور گفت: در نیمه نخست امسال، ۳۵۲ تقاضا در کمیته های بدوی و تجدید نظر استان، سخت و زیان آور تشخیص داده شد.

نباتیان اظهار داشت: همچنین در این مدت، ۳۷۲ نفر در استان متقاضی استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور شدند.

وی افزود: افراد بیمه‌شده که در مشاغل سخت و زیان‌آور اشتغال دارند، در صورتی که حداقل ۲۰ سال متوالی یا ۲۵ سال متناوب در کارهای سخت و زیان‌آور اشتغال داشته باشند و حق بیمه مدت مزبور را به صندوق پرداخته باشند، می‌توانند تقاضای بازنشستگی کنند.

وی اظهار داشت: افراد باید تقاضای خود را در سامانه مربوط ثبت کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان‌آور به هر میزان، قبل یا بعد از اشتغال در مشاغل عادی به ازای هر سال سابقه یک و نیم سال محاسبه خواهد شد.

براساس این گزارش، مشاغل سخت و زیان آور، کارهایی است که در آن عوامل فیزیکی، ‌شیمیایی، ‌مکانیکی و ‌بیولوژیکی محیط کار غیر استاندارد بوده است.

بیش از ۸۴ هزار نفر کارگر در خراسان شمالی از مزایای بیمه بهره مند هستند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha