۳۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۶
کد خبر: 83074423
T T
۰ نفر
هند جنگ تعرفه اي چين و آمريكا را به فرصت تجاري تبديل كرد

دهلي نو- ايرنا- يك روزنامه هندي با اشاره به اينكه وزارت بازرگاني اين كشور 180 كالا ي جديد را به صادرگنندگان هندي به عنوان بازار مناسب در آمريكا معرفي كرده است نوشت : دولت هند به دنبال استفاده از جنگ تجاري چين و آمريكا و تبديل آن به يك فرصت تجاري است .

به گزارش ايرنا در روز دوشنبه، روزنامه انگليسي زبان ' تايمز او اينديا' به نقل از مقامات وزارت بازرگاني هند اعلام كرد اين كالاها به بخش هاي مختلف از جمله كالاهاي مهندسي، قطعات خودرو و مواد شيميايي تعلق دارند كه به دليل افزايش تعرفه هاي گمركي آمريكا براي محصولات چيني، اكنون در بازارهاي اين كشور با قيمت گران تري به فروش مي رسند.
وزارت بازرگاني هند درحالي به دنبال گسترش صادرات به آمريكا مي باشد كه كسري تجاري ميان دو كشور افزايش يافته است. اين وزارتخانه به اتحاديه هاي صادراتي هند فشار وارد كرده تا هرچه زودتر از فرصت ايجاد شده استفاده كنند.
صادرات هند به آمريكا در سال 2016-17 به ارزش 42.21 ميليارد دلار برآورد شده است درحالي كه واردات دهلي نو از آمريكا به ارزش 22.3 ميليارد دلار بوده است.
مقامات هندي اعلام كرده اند اگرچه ليست كالاهاي معرفي شده از سوي دولت هند براي جايگزيني كالاهاي چيني در بازار آمريكا به ارزش 8 تا 10 ميليارد دلار مي رسد، صادر كنندگان هندي مي توانند بخشي از اين بازار ايجاد شده را پوشش دهند.
يك مقام هندي گفت: شركت هاي هندي خواهند توانست كالاهاي توليدي به ارزش 2 تا 3 ميليارد دلار را به آمريكا صادر كنند. اين امر نيز به واكنش سريع شركت هاي هندي بستگي دارد.
دولت آمريكا تعرفه گمركي براي واردات كالاهاي چيني به ارزش 250 ميليارد دلار كه شامل نيمي از واردات از چين مي شود را افزايش داده است.
چين نيز در مقابل تعرفه واردات كالاهاي آمريكايي به ارزش 110 ميليارد دلار را افزايش داده است.
وزارت بازرگاني هند ليست مشابهي براي افزايش صادرات اين كشور به چين تهيه كرده است. دولت هند اعلام كرده است كه تعرفه هاي چين براي واردات كالاهاي آمريكايي يك فرصت ايجاد كرده است تا دهلي نو با استفاده از آن كسري تجاري خود با چين را كاهش دهد.
اما كارشناسان اقتصادي معتقدند كه توانايي توليد كنندگان هندي براي نفوذ به بازار هاي چين و آمريكا محدود است زيرا اكثر كالاهايي كه با افزايش تعرفه هاي گمركي مواجه شده اند، تخصصي هستند و شركت هاي هندي داراي توانايي براي توليد كالاهاي مشابه را ندارند.
كسري تجاري هند و با چين در سال 2017-18 با سه برابر افزايش نسبت به يك دهه گذشته به 63 ميليارد دلار رسيده است. اين كسري در سال 2008-9 حدود 23 ميليارد دلار بوده است.
درحالي كه كالاهاي هندي به سختي راه خود را در بازار هاي چين پيدا مي كنند اما دهلي نو به طور فزاينده به كالاهاي چيني به خصوص تجهيزات الكترونيكي و ماشين آلات، ديگ هاي بخار و كود وابسته مي شود.
ديگر واردات بزرگ هند از چين شامل اقلام پلاستيكي، آهن و فولاد و عكاسي نوري است. از سوي ديگر، هند الماس، نخ پنبه، مس و روي در ميان كالاهاي ديگر به چين صادر مي كند.
آساق**267**1424