۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۳۸
کد خبر: 83075576
T T
۰ نفر

فصل سرد و سوداي گرماي گاز با چاشني مرگ

۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۳۸
کد خبر: 83075576
فصل سرد و سوداي گرماي گاز با چاشني مرگ

گرگان – ايرنا - نزديك شدن به فصل سرما و افزايش استفاده از وسايل گرمايشي گازسوز در واحدهاي مسكوني و تجاري و كم توجهي به رعايت نكات ايمني، روايت بي پاياني است كه باوجود همه هشدارها، متاسفانه مسموميت و مرگ ناشي از آن را چاشني خاطرات شب هاي بلند اين فصل مي كند.

به گزارش ايرنا استنشاق گاز مونواكسيد كربن يا در زبان عاميانه 'گاز گرفتگي' اتفاقي است كه به سبب غفلت از ايمني وسايل گاز سوز و بي احتياطي شهروندان رخ مي دهد در حالي كه با ارتقاي سطح دانش ايمني و حداقل هزينه مي توان از وقوع اين حوادث تلخ جلوگيري كرد.
مونواكسيد كربن، گازي است كه بر اثر سوختن ناقص كربن به وجود مي آيد، اين گاز بسيار سمي بوده ،اما رنگ و بوي خاصي ندارد و به همين دليل قاتل نامرئي نيز ناميده مي شود.
ميل تركيبي گاز مونواكسيد كربن با هموگلوبين خون حدود 300 برابر بيشتر از ميل تركيب گاز با اكسيژن بوده و اين گونه مرگ را در پي دارد.
سرپرست مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي گلستان در اين پيوند به خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت: تعداد گازگرفتگي ها با شروع فصل سرما بيشتر مي شود و با وجود هشدارها و تاكيد بر رعايت موارد ايمني، همچنان زمينه جولان قاتل نامرئي را فراهم مي كند.
علي رضا كمال غريبي اظهارداشت: علائم مسموميت با گاز مونوكسيد كربن شبيه سرماخوردگي است به طوريكه فرد دچار آبريزش بيني، سردرد و سوزش چشم مي شود ولي بسياري از گاز گرفتگي ها در شب و هنگام خواب اتفاق مي افتد و افراد متوجه اين نشانه ها نمي شوند.
وي افزود: مسموميت با گاز مونواكسيدكربن در زمره مسموميت هاي اتفاقي قابل پيشگيري است، اين گاز رنگ و بو ندارد ولي از روي علائم باليني در بيمار مي توان به مسموميت او پي برد و درصورت مشاهده افراد بايد به سرعت آنها را به محيط باز منتقل كنيم.
دكتر كمال غريبي اضافه كرد: مسموميت با گاز مونواكسيد كربن بسته به شدت آن عوارض مختلف بر روي مغز، كبد، كليه، جريان خون و سيستم تنفسي فرد بر جاي مي گذارد.
سرپرست مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي گلستان به آخرين مورد گاز گرفتگي گزارش شده اشاره كرد و گفت: زني حدود 40 ساله يكشنبه شب در روستاي عطا آباد شهرستان آق قلا دچار مسموميت با گاز شده بود كه صبح دوشنبه همسايه ها متوجه و با 115 تماس گرفتند و اين بيمار به بيمارستان آل جليل منتقل شد.
وي با بيان اينكه حال فرد دچار مسموميت با گاز خوب است، افزود: وي در طول شب براي گرمايش اتاق چراغ خوراك پزي را روشن گذاشته كه تجمع گاز مونواكسيد كربن، هوشياري او را به سطح پاييني رسانده اما خوشبختانه با هوشياري همسابه ها، موضوع به مركز فوريت هاي پزشكي گزارش و وي نجات يافت.
غلامرضا رودباركي از تعميركاران وسايل گازي در گرگان نيز به خبرنگار ايرنا گفت: غفلت و بي توجهي به موارد ايمني استفاده از وسايل گازسوز و گرمايشي خطرناك است.
وي با بيان اين كه در نصب و استفاده از وسايل گازسوز بايد توجه كامل شود، وي ادامه داد :نصب وسايل گرمايشي بايد توسط استاد كاران با تجربه انجام و تمام وسائل گازسوز داراي لوله خروجي گازمونواكسيد كربن باشد.
به گفته وي، سهل انگاري در اين كارها شوخي بردار نيست و خطر مرگ را در پي دارد.
اين تعمير كار اضافه كرد: مسير لوله هاي بخاري و وسايل گرمايشي بايد قبل از نصب بررسي شود، مسدود بودن مسير دودكش هاي ديواري از جمله دلايل بروز مسموميت و گازگرفتگي است.
وي ادامه داد: توجه به داغ بودن دودكش پس از روشن كردن وسيله گرمايشي به اطمينان شما از تخليه گاز مونواكسيد كربن كمك خواهد كرد.
به گفته وي، اگر لوله دودكش بخاري سرد است دليل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهاي سمي از دودكش بوده و تا رفع نقص بايد براي تهويه هوا قسمتي از در يا پنجره باز باشد.
به گزارش ايرنا تمامي مناطق شهري و 862 روستاي بالاي 20 خانوار گلستان (96درصد از كل روستاها) از سوخت گاز بهره مند هستند.
7333/1648