۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۰۲
کد خبر: 83079041
T T
۰ نفر
نگاهی به الگوی پیشرفت و تربیت نسل مدیران جوان در روسیه

مسكو - ایرنا - تغییر نسل مدیران و واگذاری كارها به نیروهای جوان تر با میانگین سنی 40 و 50 سال به دلیل شتاب تحولات در دنیای معاصر و نیاز به پیشرفت به یكی از ضرورت ها تبدیل شده و روسیه با این دیدگاه، تمهیدات مختلفی را برای گردش نیروی انسانی و جوان سازی مدیریت تدوین كرده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا، در همین راستا به دستور ولادیمیر پوتین كنكوری تحت عنوان 'رهبران روسیه' در این كشور برگزار شده است و پذیرفته شدگان در این آزمون وارد كادر پرسنل ذخیره رئیس جمهوری می شوند.
جوانانی كه در این آزمون شركت می كنند باید شهروند روسیه باشند، مهارت و دانایی بسیاری داشته باشند و در یك زمینه خاص حرفه ای محسوب شوند. سابقه مدیریتی در یك نهاد دولتی یا خصوصی و سن زیر 50 سال از شروط متقاضیان است.
مهمترین ویژگی این افراد كه ملاك اصلی انتخاب می باشد، توانایی مدیریتی آنهاست، در واقع این افراد می توانند رئیس یك شركت ، نماینده یك شهر و پزشك یك بیمارستان باشند؛ فقط مهم این است كه توان مدیریت بالا برای انجام وظیفه محوله را داشته و در پی كسب توانایی های بیشتر و پیشرفت باشند.
این آزمون هر ساله برگزار می شود و شعار اصلی كرملین ماهیت آن را هویدا می سازد: دولت به دنبال كشف استعدادها و افراد موفق است تا آنها را موفق تر كند.
آزمون «رهبران روسیه» یك تارنمای اینترنتی دارد كه در آن توضیحات كامل در خصوص پروسه ها و ویژگی های این آزمون ارایه شده و ثبت نام متقاضیان نیز به صورت 'رایگان' از همین طریق صورت می گیرد.
بر اساس گزارش نشریه راسیسكایا گازیتا، در روز نخست آغاز ثبت نام 18 هزار نفر برای شركت در این كنكور تقاضا دادند.
در شبكه های اجتماعی اختصاص داده شده به این رویداد، به صورت روزانه بروزرسانی اخبار و برنامه ها و یا بازتاب انتخاب افراد برگزیده در آزمون برای سمت های دولتی سطح بالا گزارش داده می شود.
رویه برگزاری كنكور از این قرار است كه ابتدا آزمونی غیر حضوری و سپس مرحله نیمه نهایی در پایتخت های نواحی مختلف روسیه برگزار می شود و در نهایت سیصد جوان مستعد به فینال راه پیدا می كنند كه از میان آنها در مسكو 100 نفر انتخاب شده و به كادر ذخیره رئیس جمهور روسیه راه می یابند.
این یكصد نفر برای تعلیم وارد مركز عالی مدیریت دولتی روسیه می شوند كه زیر نظر دفتر ریاست جمهوری فعالیت می كند و سیاسیون و مدیران این كشور در آن تعلیم می بینند.
الكسی كمیساروف مدیر این مركز آموزشی می گوید كه اینجا همه تعلیمات، مهارت ها، علوم و مباحثِ روزی كه برای مدیریت، تشكیل تیم و رهبری قوی چه در سمت های دولتی و چه هر جای دیگری لازم است به این جوانان داده می شود.
سرگئی كرینكو، معاون اول رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه با خبرگزاری اینترفاكس در این خصوص گفت: روابط، پول و نفوذ افراد در این رویداد نقشی ایفا نمی كند، چیزی كه دنبال آن هستیم حرفه ای گری، دانش و خواست افراد برای موفقیت است و معیار انتخاب هم همین است.
به گفته وی، دیگر كسی نمی تواند در خانه بنشیند و انتقاد كند كه شرایط لازم برای شكوفایی استعدادهایش را نداشت زیرا ما در این طرح از هیچ تلاشی برای كشف و تقویت افراد مستعد فروگذار نمی كنیم.
به كسانی كه به جمع 300 نفر منتخب راه یابند، كمك هزینه تحصیلی به ارزش یك میلیون روبل اعطا می شود تا در هر نهاد آكادمیك روسی كه تمایل دارند به تحصیل ادامه دهند.
با ارزشترین هدیه ای كه به پذیرفته شدگان داده می شود، این است كه وظیفه آموزش و تقویت توانایی های آنها را مقامات ارشد روسیه بر عهده خواهند داشت و هر فرد بر اساس توانایی هایش تحت تعلیم یك یا چند شخصیت سیاسی، نظامی و اقتصادی قرار می گیرد.
وزیران دولت همچون سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه و سرگئی شایگو وزیر دفاع یا رئیس بانك مركزی روسیه و یا یوگنی كاسپرسكی (طراح معروف آنتی ویروس با همین نام) اساتید پذیرفته شدگان در این آزمون هستند.
دایركنندگان این رویداد در عین حال تاكید دارند كه پذیرفته شدن در این آزمون، به معنای رسیدن به یك منصب عالی دولتی نیست و تنها بسته به تلاش آن فرد برای تقویت توانایی هایش دارد.
حتی ممكن است پس از آموزش كامل، او به سمت قبلی خود بازگردد تا بتواند به بهترین نحو آن را مدیریت كند!
نخستین نتایج این رویداد هم اكنون قابل رویت است: از میان چند استاندار تازه انتخاب شده در نواحی مختلف روسیه، نام چند جوان با سن زیر 40 سال به چشم می خورد كه این دوره آموزشی را با موفقیت طی كرده اند!
اروپام ** 1346**1485