۱۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۲۰
کد خبر: 83085421
T T
۰ نفر

كراس فيت، عصاره ورزش هاي مادر

۱۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۲۰
کد خبر: 83085421
كراس فيت، عصاره ورزش هاي مادر

همدان- ايرنا- «كراس فيت» به عنوان عصاره ورزش هاي مادر اين روزها از استقبال بسيار خوب بين جوانان ورزشكار برخوردار است.

به گزارش ايرنا ويژگي هاي منحصر به فرد اين ورزش قدرتي – استقامتي سبب شده تا آن دسته از ورزشكاراني كه خود را در بالاترين سطح آمادگي بدني مي دانند، روش هاي تمريني كراس فيت را دنبال كنند.
اين ورزش در واقع آميخته از روش هاي تمريني ژيمناستيك، آمادگي جسماني، دو وميداني و حتي وزنه برداري است كه معدود ورزشكاري مي تواند مسيرهاي تمريني آن را با موفقيت سپري كند.
كراس فيت در سال 2000 ميلادي توسط شخصي بنام «گريگ گلسمن» نوجوان ژيمناستيك كار اهل كاليفرنياي آمريكا ابداع شد و در اين چند سال بيش از پنج هزار باشگاه در سراسر جهان اين ورزش را به صورت اختصاصي تمرين مي دهند.

** فعاليتي فراتر از يك ورزش
كراس فيت در واقع به معناي دستيابي مناسب به آمادگي جسماني در تمامي زمينه ها است و تمرينات آن به صورت كلي براي ارتقاي 10 ويژگي فيزيكي فرد انجام مي شود كه شامل استقامت قلبي- عروقي و تنفس، استقامت بدني، قدرت، انعطاف پذيري، توان تعادل، سرعت، تناسب اندام، چابكي، دقت و تمركز است.
اين ورزش در حقيقت فراتر از يك ورزش و مملو از روش هاي سنگين و سبك تمريني است.
فعالان ورزش كراس فيت در قدرت، استقامت و سرعت از ساير ورزشكاران پيشي گرفته و اكنون اين ورزش در كشورمان نه تنها از استقبال عمومي برخوردار است بلكه داراي مسابقات رسمي است.
در استان همدان نيز كراس فيت زير نظر هيات ورزش هاي همگاني استان همدان و زير نظر مربيان متخصص و باتجربه پيگيري مي شود.

** مرجع بدنسازي تمامي ورزش ها
مربي كراس فيت استان همدان در اين باره مي گويد: كراس فيت مرجع بدنسازي تمامي رشته هاي ورزشي محسوب مي شود و در اين ورزش پرهيجان در يك زمان تمريني، پايين و بالا تنه فرد ورزشكار درگير فعاليت شده و در نتيجه باعث افزايش شديد سوخت و ساز بدن و چربي سوزي بالاي او خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه برنامه هاي كراس فيت نيز همه روزه در حال تغيير است و بدن به يك نوع سيستم تمريني عادت نمي كند، اظهار داشت: تنوع بالاي برنامه هاي كراس فيت باعث مي شود ورزشكار هر روز با يك چالش جديد رو به رو شود.
اين مدرس علوم تربيت بدني دانشگاه خاطرنشان كرد: در واقع فرد ورزشكار با كراس فيت از برنامه هاي تكراري و كسل كننده كه در بدنسازي رشته هاي ورزشي است، خارج شده و هيجان و تنوع تمريني را جايگزين فعاليت خود مي كند.
وي يادآور شد: در كراس فيت 70 درصد از تمامي بدنسازي ورزش ها به فرد ورزشكار آموزش داده مي شود كه در زندگي روزانه و هم در ورزشكاراني كه به صورت حرفه اي رشته ورزشي را دنبال مي كنند نقش موثري را ايفا مي كند.

** اوج آمادگي بدني با كراس فيت
رئيس كميته آمادگي جسماني استان همدان بيان كرد: كراس فيت اين امكان را به همه اقشار جامعه مي دهد كه با هر توان بدني بتوانند آمادگي جسماني خود را بالا ببرند.
حصاري افزود: خاصيت و ويژگي هاي اين رشته به گونه اي است كه نيروهاي پليس تمرين كراس فيت را مانند تعقيب و گريز و درگيري با يك مجرم مي دانند و ورزشكاران رشته بوكس خود را در فضاي مبارزه در رينگ مشاهده مي كنند.
وي خاطرنشان كرد: امروزه اين ورزش در سطح دنيا از استقبال بي نظير برخوردار بوده و علاوه بر محبوبت و مقبوليت ايجاد شده در بين آحاد جامعه، تعريف نويني از آمادگي جسماني را ارايه مي دهد.
اين مدرس روش هاي تمريني آمادگي جسماني اظهار داشت: كراس فيت با تمرين فشرده، هدف دار و محبوبيت روز افزون خود مي تواند سال ها تحت عنوان سلطان ورزش هاي آمادگي جسماني باقي بماند.

** از قدرت تا استقامت
مربي ورزش هاي آمادگي جسماني همدان پيرامون ويژگي هاي تمريني كراس فيت مي گويد: اين ورزش اوج قدرت و استقامت است.
حصاري افزود: كراس فيت تركيبي از تمرين مقاومت، پلايومتريك انفجاري، تمرين سرعت، وزنه برداري به سبك قدرتي و المپيك، كتل بلز، تمرين وزن بدن، ژيمناستيك و تمرين هاي استقامتي است.
وي بيان كرد: ورزشكار با انجام اين تمرين ها، اجزاي اصلي تناسب اندام را هدف قرار مي دهد و تناسب ريوي و قلبي، استقامت، قدرت و استحكام عضلاني، انعطاف، نيرو، سرعت، چالاكي، تعادل، هماهنگي و دقت در شخص ورزشكار تقويت مي شود.
حصاري يادآور شد: آموزش كراس فيت در هفته بين سه تا پنج روز و در هر تمرين بين 5 تا 15 دقيقه انجام مي شود و استراحت بين تمرين بسيار كوتاه است.
وي افزود: اين ورزش تمامي اجزاي بدن را درگير فعاليت نظير فشار، كشيدن، دويدن، پاروزدن و چمباتمه زدن زير وزنه مي كند و كساني كه حجم عضلاني زيادي دارند مناسب اين رشته نيستند.

** كراس فيت همدان در مسير قهرماني
رئيس كميته آمادگي جسماني همدان با اشاره به فعاليت روزمره ورزشكاران رشته كراس فيت استان همدان گفت: هم اينك تيم منتخب را شكل داده ايم كه زير نظر مربيان مجرب تمرين مي كنند.
حصاري بيان كرد: حمايت هاي لازم نيز از سوي هيات ورزش هاي همگاني استان همدان براي رشد و موفقيت ورزشكاران كراس فيت همدان انجام شده و مي خواهيم در دوره جديد مسابقات كشوري روي سكوي قهرماني قرار گيريم.
وي خاطرنشان كرد: همدان در آمادگي جسماني حرف اول را در كشور مي زند و مي خواهيم در كراس فيت نيز به اين موفقيت مهم دست يابيم.
اين مدرس دانشگاه پيشنهاد داد ارگان هاي نظامي و انتظامي روش هاي تمريني كراس فيت را تجربه كنند چرا كه كمك شاياني به توان قدرتي و استقامتي آنها مي كند.
وي افزود: اين آمادگي را داريم كه دوره هاي تمريني و آموزشي را براي اين ارگان ها ارايه دهيم و بدون ترديد در روند آماده سازي آنها بسيار موثر خواهد بود.
وي خاطرنشان كرد: كراس فيت هم اكنون از رشته هاي زير مجموعه آمادگي جسماني است و مسئوليت اين رشته را به مسلم زرمنش از مربيان باتجربه همداني سپرده ايم.
7520/2087