قطبالدین صادقی روز شنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه تئاتر برای اندیشیدن به وجود آمده است، تصریح كرد: معتقدم نمایشهای لوكس، پرزرق و برق و كم فرهنگ، برای هنر تئاتر به هیچ عنوان مناسب نیست.
وی افزود: نمایشهای پر دكور و توام با رقص و آواز برای قشر نوكیسهای است كه به دنبال سرگرمی میگردند.
كارگردان تئاتر «باغ آلبالو» اثر آنتوان چخوف با بیان اینكه ذات تئاتر، «فرهنگ و هنر» است، گفت: هنرمند اصیل تئاتر در چارچوب فرهنگ و ادب، نمایشی را به صحنه میبرد تا در ارتقای فرهنگ هنری نقشی ایفا كند.
وی اظهار داشت: این در حالیست كه امروزه به جای آفرینش و اجرای تئاتر، یك محصول تولیدِ تجاری عرضه را میكنند.
وی افزود: من به تئاتر فرهنگی و آموزشی اعتقاد دارم كه این روزها جای خالی آن حس میشود و متاسفانه تئاتر عرصهای برای دلالان كم فرهنگ شده كه با تجاریسازی تئاتر آن را مثله میكنند.
این نمایشنامهنویس تئاتر در خصوص آسیب این نوع نمایش برای مخاطبان هنرهای نمایشی نیز گفت: قشر متوسط و با فرهنگ از جمله دانشگاهیان و دانشجویان از 18 تا 60 سال به عنوان حامیان اصلی تئاتر واقعی و اندیشهورز، به دلیل مشكلات مالی دیگر نمیتوانند تئاتر اصیل را دنبال كنند و به سالنهای تئاتر بیایند.
وی افزود: این عقب نشینی به حذف هستههای اصلی فرهنگ تئاتر منجر میشود و فضایی باز برای به رخ كشیدن عدهای پولدار بوجود میآید كه برای دیدن بازیگران چهره سینما از نزدیك به سراغ تئاتر كه نه، نمایشی موزیكال و پرزرق و برق میآیند.
صادقی در پایان گفتوگو با خبرنگار ایرنا گفت: این روند كه اكنون همه شاهد آن هستیم، تئاتر ایران را از جوهره محتوایی، اجتماعی، انسانی و انتقادی به طور كلی دور میكند.
وی گفت: جای تاسف است كه در صورت تداوم روندی كه اكنون بر تئاتر كشور حاكم است، نمایشهایی بیخاصیت و تفننی، جای تئاتر اندیشه ورز را خواهد گرفت.
فراهنگ ** 7561 ** 1418
تهران- ایرنا- كارگردان، مدرس و نمایشنامهنویس تئاتر گفت: موج فزاینده پول محوری و تجاری كردن، تئاتر ایران را مثله میكند.