۱۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۴۱
کد خبر: 83087085
T T
۰ نفر

كردهای سوریه بر سر دو راهی

۱۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۴۱
کد خبر: 83087085
كردهای سوریه بر سر دو راهی

دمشق- ایرنا - كردها در شمال و شرق سوریه این روزها درگیر جنگ علیه تروریست های داعشی و از سوی دیگر حملات ارتش تركیه هستند كه این همه هجمه، آنان را سردرگم كرده است.

به گزارش ایرنا، تحركات جدیدی از چند روز گذشته در شمال و شرق سوریه تحت تسلط نیروهای دمكراتیك این كشور آغاز شده كه هر روز ابعاد پیچیده ای به خود گرفته است.
كردهای سوریه 12 روز قبل عملیات جدیدی را برای پاكسازی منطقه هجین از باقیمانده های گروه تروریستی داعش آغاز كردند كه این گروه تكفیری در یك عملیات گسترده با استفاده از شرایط بد آب و هوایی (توفان شن) بیش از 60تن از نیروهای دمكراتیك را كشتند.
این افراد در پاتك داعش به شهرك های السوسه، الباغوز و هجین در اطراف منطقه تحت تسلط داعش در جنوب شرق استان دیرالزور كشته شدند.
تحولات اخیر در شمال و شرق سوریه نشان می دهد، ائتلاف بین المللی به سركردگی آمریكا كه به بهانه مبارزه با تروریست های داعش از سال 1393 در مناطق كردنشین و در مرز این كشور و عراق حضور غیر قانونی دارد، هیچ تحرك مثبتی در این ارتباط نداشته است و حتی برخی طرف ها را بر اساس مصالح و منافع خود یاری می دهد.
نیروهای دمكراتیك سوریه در مقابل تروریست های تكفیری داعش تاكنون هیچ دستاوردی نداشته و از سوی دیگر ارتش تركیه نیز علیه مواضع كردها عملیات خود را از سه روز قبل آغاز كرده است.
كردها در چند روز گذشته درگیر تروریست های داعشی بودند كه ارتش تركیه نیز با شلیك توپخانه به دو روستای كورعلی و سلیم در غرب عین العرب مواضع این گروه در شمال شرق حلب را هدف قرار دادند كه این امر نگرانی شدیدی را برای كردهای سوریه رقم زده است.
ائتلاف بین المللی به سركردگی آمریكا كه خود را حامی كردهای سوریه می داند در این دو عملیات هیچ گونه واكنش مثبتی نداشته و در بیشتر مواقع كمك های لجستیكی نیز به گروه تروریستی داعش در شرق سوریه انجام داده است.
نیروهای دمكراتیك سوریه این روزها با دو موضوع تروریست های داعشی و تركیه مواجه شدند كه این امر سبب شده بار دیگر از دولت مركزی درخواست كمك كنند.
كردهای سوریه هر زمانی كه از ائتلاف آمریكایی نا امید می شوند به دنبال ارتباط با دولت مركزی هستند كه در آخرین موضع گیری، كردهای سوری در بیانیه ای از دولت این كشور درخواست كمك كردند.

**نگرانی كردهای سوریه از حمایت ضعیف آمریكا
دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام كرد كه نیروهای دمكراتیك سوریه از كاهش پشتیبانی هوایی ائتلاف بین المللی به سركردگی آمریكا در مبارزه با گروه تروریستی داعش خشمگین هستند.
این نهاد وابسته به مخالفان سوری اعلام كرد: كردهای سوریه از كاهش پشتیبانی هوایی آمریكا همزمان با حملات گروه تروریستی - تكفیری داعش به مواضع این گروه ناراضی هستند.
گروه تروریستی داعش در چند روز گذشته در یك ضدحمله شدید به مواضع كردهای سوریه، شهرك های السوسه، الباغوز و هجین را از كنترل كردها خارج كرد.
كاهش پشتیبانی ائتلاف آمریكایی در حالی است كه كردهای سوریه اطلاعات میدانی حملات تروریست های داعش به مواضع خود را به این ائتلاف اعلام كرده بودند.

**آمادگی تركیه برای حمله به كردهای سوریه
دستگاه اطلاعاتی تركیه نیز از گروه تروریستی ارتش آزاد و تروریست‌های وابسته به آن خواست برای عملیات نظامی جدید علیه كردهای سوریه در نوار مرزی با این كشور آماده شوند.
دیده بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان روز گذشته (جمعه)اعلام كرد كه نیروهای اطلاعاتی تركیه با مسئولان گروه تروریستی ارتش آزاد در شهر عفرین در شمال غرب حلب نشستی برگزار كردند.
در این نشست از فرماندهان تروریست های ارتش آزاد خواسته شد، خود را برای آغاز عملیات نظامی جدیدی در نوار مرزی تركیه با سوریه و پاكسازی این مناطق از كردهای سوریه آماده كنند.
این عملیات در نوار مرزی میان تركیه و شمال سوریه یعنی منطقه ای از شرق فرات در نزدیكی شهر جرابلس تا ساحل غربی رود دجله در مثلث مرزی سوریه، تركیه و عراق را شامل می شود.
اعزام نیروهای كرد سوریه برای مبارزه با گروه تروریستی داعش همزمان با آمادگی تركیه برای عملیات جدیدی بر علیه كردها در شمال این كشور سبب ایجاد نارضایتی در میان شهروندان كرد شده است.
از سوی دیگر مصطفی سیجری مسئول دفتر سیاسی تیپ المعتصم زیر مجموعه گروه تروریستی ارتش آزاد مورد حمایت تركیه در صفحه توییتر خود نوشت: تسلط بر مناطق شرقی فرات و دفاع از آن از اولویت های این گروه است.

** درخواست كمك كردهای سوریه از دولت مركزی
احزاب سیاسی در شمال و شرق سوریه در بیانیه ای از دولت این كشور درخواست كردند كه در یك صف واحد برای مقابله با تجاوز ها و تهدیدهای تركیه در این مناطق همكاری كنند.
این احزاب، تجاوزهای تركیه را نقض قوانین و قطعنامه های بین المللی دانسته و دمشق را مسئول قانونی مقابله با این تهدید ها می دانند.
احزاب مستقر در مناطق تحت تسلط نیروهای دموكراتیك سوریه در بیانیه خود از جامعه جهانی خواستند با قدرت در برابر تجاوز های تركیه و سیاست های بی ثبات كننده آن ایستادگی كنند.
این احزاب از جامعه جهانی خواستند به مسئولیت های خود در حفظ امنیت منطقه و كمك به یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه عمل كند.
در این بیانیه آمده است: در زمانی كه تلاش‌های بین‌المللی برای یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه افزایش یافته، تجاوزهای تركیه نیز به مناطق شمال و شرق این كشور در روزهای اخیر نیز تشدید شده است.
در همین حال تهدیدات و در برخی مواقع حملات تركیه همزمان با عملیات نیروهای دموكراتیك سوریه برای نابودی آخرین باقیمانده های گروه تروریستی داعش در استان دیرالزور شدت گرفته است.
احزاب كرد سوریه تاكید كردند كه این تجاوزها با هدف سنگ اندازی در مسیر یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه و كمك به گروه‌های تروریستی انجام می شود.
كردهای سوریه در حالی از حكومت مركزی این كشور درخواست كمك كردند كه بارها به پشتوانه حمایت های آمریكا از گفت و گوی جدی با دولت خودداری كردند.
پیشتر نیز برخی طرف ها نسبت به لزوم هوشیاری كردها از حمایت های مقطعی امریكا و استفاده آنان از تجربه تاریخی در این ارتباط تاكید كرده بودند.
این موضع گیری جدید كردهای سوریه نشان می دهد كه بهترین گزینه برای مشكلات پیش روی آنها اتحاد همه مردم این كشور حول محور یك دولت واحد است.
اكنون نیروهای دمكراتیك سوریه به این نتیجه رسیدن كه ائتلاف آمریكایی دیگر مورد اعتماد نیست و تنها به فكر منافع خود در این كشور است.
تركیه پس از توافق طرف‌های ضامن در آستانه، 12 مركز نظارت بر آتش بس را در سوریه ایجاد كرده است.
تحركات اخیر تركیه و داعش علیه كردهای سوریه در شمال و شرق این كشور نشان می دهد آمریكا و متحدانش تنها به فكر منافع خود هستند و نیروهای دمكراتیك تنها بازیجه این ائتلاف شدند.
بارها ائتلاف آمریكایی برای حمایت از داعش سركردگان این گروه تروریستی را جابجا كرده و در بیشتر مواقع نیز به آنان اطلاعات میدانی داده است.
كردهای سوریه بارها زخم خورده سیاست های غلط آمریكا شدند و منافع ملی كشورشان و قوم كرد را قربانی اعتماد به واشنگتن كرده اند.
این بار نیز تركیه با هماهنگی آمریكا داعیه اشغال مناطق دیگری از خاك سوریه را در سر دارد، زیرا آنكارا متحد راهبردی واشنگتن است.
سركردگان خوش خیال كرد سوری نیز بدون اینكه كاری از دستشان برآید با ناباوری كامل شاهد برباد رفتن آرزوهای مبنی بر هم پیمانی با آمریكا هستند كه باید سیاست خود را هر چه سریع تر در عمل تغییر و به سمت دولت مركزی گرایش پیدا كنند.
آمریكا سیاست واحدی در سوریه ندارد و تنها به دنبال منافع خود است و هر لحظه نیز رنگ عوض می كند كه این روزها شاهد آن هستیم كه كردها از دو جبهه(داعش و تركیه) ضربات سنگینی را متحمل شده است.
ارتش تركیه در دو سال گذشته با 2 عملیات موسوم به سپر فرات و شاخه زیتون، چهار هزار كیلومتر از خاك سوریه و شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این كشور را اشغال كرده است.
دولت سوریه با اشغالگر خواندن دولت تركیه در انجام عملیات نظامی در منطقه عفرین و سایر مناطق شمال سوریه، خواستار خروج نیروهای ارتش تركیه از خاك سوریه شده است.
گزارش از حسینعلی راشكی
خاورم*8005*1436*