۱۶ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۵۸
کد خبرنگار: 2176
کد خبر: 83508415
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عملیات احتمالی ترکیه بحران در سوریه را تداوم می بخشد

تهران-ایرنا- خبرگزاری رویترز در گزارشی عملیات احتمالی ترکیه در شمال سوریه علیه کردها را فراهم کننده خیزش دوباره تروریست های داعش و تداوم بخشیدن به بحران سوریه ارزیابی کرد .

این خبرگزاری روز سه شنبه گزارش داد ؛ به نظر می رسد که عملیات قریب الوقوع ترکیه در شمال سوریه نقشه جنگ سوریه را بار دیگر برهم خواهد زد چرا که این عملیات نظامی به نیروهای مبارز علیه داعش یعنی کردهای دمکراتیک سوریه (قسد) صدمه می زند و دایره تسلط ترکیه بر مرزها را گسترش می دهد.

این سومین عملیات ترکیه در نوع خود از سال ۲۰۱۶ علیه کردها است پس از اینکه نیروهای ترکیه در اراضی شمال سوریه با هدف مهار نفوذ کردها به نزدیکی مرزهای جنوبی خود مستقر شدند.

ترکیه چه می خواهد؟

 ترکیه در شمال شرق سوریه به دنبال دو هدف است اول دور کردن نیروهای کرد سوریه از مرزهای جنوبی خود و نیز بازگرداندن پناهجویان سوری در ترکیه به کشور خود.آنکارا از واشنگتن می خواهد که در عملیات برپایی منطقه امن به عمق ۳۲ کیلومتر در داخل سوریه همکاری کند اما آمریکا هربار پاسخ مشخصی به ترکیه نداده است.

تأثیر عملیات ترکیه بر کردهای سوریه

نیروهای دمکراتیک سوریه در سال های گذشته چارچوب تسلط خود در شمال و شرق سوریه را با کمک ائتلاف تحت نظارت آمریکا در عملیات ضد داعش گسترش دادند. کردها مثال نادری برای به دست آوردن منافع بسیار از قبل

جنگ سوریه بودند و توانسته اند مناطق گسترده ای را تحت تسلط بگیرند و مدام اعلام کرده اند که هدف آنها ایجاد منطقه خودمختار و نه استقلال است اما با حمله ترکیه به این مناطق کردها مناطق خود را از دست خواهند داد .

 ائتلاف نیروهای دمکراتیک کرد سوریه که یگان های کرد سوریه هسته اصلی آن هستند بسیار روی حمایت آمریکا از آنها در شرق و شمال شرق سوریه حساب باز کرده اند و هرگونه خروج آمریکا از این مناطق به طور کامل خطر نفوذ

ترکیه به خاک سوریه، بازگشت داعش و تلاش های ارتش سوریه و روسیه برای بازپس گیری این مناطق را به بار خواهد آورد.

کردهای سوریه سال گذشته با دست کشیدن آمریکا از آنها به سمت دولت دمشق با هدف انجام مذاکرات با آن و متحد دمشق یعنی روسیه سوق پیدا کردند و اکنون باردیگر این معادله تکرار می شود.

ترکیه تا کجا پیش می رود؟

منطقه مرزی در شمال شرق سوریه هم اکنون ۴۸۰ کیلومتر از رود فرات در غرب تا مرز عراق در شرق این کشور گسترده شده است.

به نظر می رسد که هم اکنون عملیات ترکیه متمرکز در مرزهای بین دو شهر رأس العین و تل أبیض است که مسافت میان آنها یکصد کیلومتر است و یک مسئول آمریکایی اعلام کرد که واشنگتن نیروهای خود را از این مرزها خارج

می کند در حالی که پیش تر در کنترل نیروهای کرد سوریه بود.

در این مناطق غالبا عرب ها ساکن هستند و ترکیه روابط نزدیکی با گروههای حاضر در آن دارد اما یگان های کرد تلاش کرده اند که این مناطق را تحت تسلط خود حفظ کنند و ممکن است برای حفظ آن وارد درگیری های خونرینی

شوند.

ترکیه ابعاد عملیات قریب الوقوع خود را اعلام نکرده و یک مسئول ترک اعلام کرد که مکان ، زمان، چارچوب این عملیات از سوی ترکیه در آینده نزدیک مشخص خواهد شد.

اختلاف منافع روسیه با ترکیه

روسیه و ایران از نیروهای وابسته به خود و نیز دولت بشار اسد حمایت می کنند برعکس ترکیه و آمریکا خواستار کنار رفتن اسد بوده و از گروههای مخالف آن حمایت می کنند.

مسکو اعلام کرده که ترکیه حق دفاع از خود دارد و در عین حال حفظ تمامیت ارضی سوریه را نیز خواستار است و اعلام کرد که همه نیروهای نظامی خارجی که به شکل غیر قانونی وارد سوریه شده اند باید از خاک سوریه خارج شوند.

همچنین وقتی نیروهای آمریکایی همه نیروهای خود را از شمال شرق سوریه خارج کند دولت دمشق مورد حمایت روسیه تلاش خواهد کرد تا مناطقی را  که ترکیه تحت تسلط ندارد، بازپس گیرد.

آوارگی دوباره پناهجویان و فرار شهروندان ساکن شمال سوریه

متحدان غربی ترکیه از عملیات نظامی آن به شکل علنی حمایت نکرده اند که دلیل حضور میلیون ها پناهجوی سوری یا بیش از نیمی از پناهجویان سوری درحال حاضر در شمال شرق سوریه است.

هماهنگ کننده سازمان ملل متحد در بحران سوریه در این زمینه گفت که ترکیه باید به مساله آوارگی شهروندان سوریه در صورت انجام عملیات نظامی در شمال این کشور توجه داشته باشد.

خیزش دوباره داعش

آشوب در شمال سوریه به داعش فرصت خواهد داد تا بار دیگر قدرت گیرد. نیروهای دمکراتیک کرد در سال گذشته میلادی علیه هسته های خفته داعش در برخی مناطق آزاد شده و تحت تسلط خود عملیات انجام دادند.

فرماندهان کرد سوریه پیش از این هشدار دادند که این نیروها چه بسا که نتوانند در صورت وخامت تنش ها با ترکیه به بازداشت عناصر داعش ادامه دهند.

بنابر گزارش دایره روابط خارجی نیروهای کرد در شمال سوریه، این نیروها هم اکنون ۵ هزار نفر از عناصر داعش از عراق و نیز عناصر این گروه تروریستی از بیش از ۵۵ کشور را بازداشت کرده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha