۱۴ آبان ۱۳۹۷، ۸:۲۴
کد خبر: 83089342
T T
۰ نفر
ظرفيت بي بديل ماكو براي تبديل شدن به هاب تجارت منطقه اي

اروميه- ايرنا- منطقه آزاد ماكو با توجه به موقعيت استراتژيكي موجود، ظرفيت بي بديلي براي تبديل شدن به هاب تجارت منطقه اي دارد تا دروازه صادرات و ترانزيت كالا از ايران به كشورهاي مختلف دنيا باشد.

به گزارش ايرنا تلاش براي راه اندازي دهكده لجستيك و بندر خشك، توسعه راه هاي مواصلاتي و اتصال به كريدورهاي شرق ـ غرب و شمال -‌ جنوب، تلاش براي اتصال به شبكه ريلي كشور و توسعه پايانه صادراتي در تبديل اين منطقه به هاب تجارت منطقه اي تاثيرگذار خواهد بود.
راه اندازي دهكده لجستيكي در اين منطقه نقش بسزايي در بهبود شرايط كسب و كار، رونق اقتصادي و ايجاد فرصت‌هاي شغلي ايفا خواهد كرد زيرا بسياري از دغدغه هاي تجارت منطقه اي همچون نگهداري و حمل و نقل كالا‌ و مواد، خدمات پشتيباني نظير استراحتگاه، رستوران، جايگاه تأمين سوخت، بانك و بيمه در اين منطقه رفع خواهد شد.
اتصال ماكو از طريق كريدور شمال -‌ جنوب و شبكه ريلي به بنادر جنوبي كشور نيز ظرفيت قابل توجهي براي ايجاد بندر خشك در اين منطقه و تبديل آن به هاب تجارت منطقه اي به شمار مي رود كه در دستور كار مديران اين سازمان قرار گرفته است.

** ظرفيت سه هزار ميليارد توماني دهكده لجستيك ماكو براي سرمايه گذاري
مدير شهرسازي و امور زيربنايي سازمان منطقه آزاد ماكو با تاكيد بر اينكه راه اندازي دهكده لجستيك نقش مهمي در تسهيل تجارت منطقه اي خواهد داشت، گفت: اين دهكده داراي ظرفيت سه هزار ميليارد توماني جهت سرمايه گذاري بخش خصوصي است.
آرش صادقيان افزود: ارايه خدمات گمركي، امكان تردد اتوبوسي در داخل دهكده، ايجاد محوطه‌هاي پارك خودرو، عرضه خدمات انبارداري و سردخانه اي، تخليه و بارگيري، راه اندازي مراكز اقامتي و رستوران، امكان سوخت گيري و پمپ بنزين و گازوئيل، عرضه خدمات تعميرگاهي و كارواش از جمله مزيت هاي اين دهكده خواهد بود.
وي با بيان اينكه اين دهكده در زميني به مساحت 700 هكتار ايجاد مي شود، اضافه كرد: براي آماده سازي اين دهكده 550 ميليارد تومان اعتبار هزينه خواهد شد.
وي بيان كرد: ايجاد دهكده لجستيكي بر عهده منطقه آزاد ماكو است اما تمامي مراحل تكميل اين دهكده كه شامل ساخت و بهره برداري از قسمت هاي مختلف آن مي باشد، توسط سرمايه گذاران بخش خصوصي انجام مي شود تا علاوه بر شكوفايي منطقه در ايجاد اشتغال و پويايي اقتصادي نيز گام هاي مناسبي برداشته شود.
مدير شهرسازي و امور زيربنايي سازمان منطقه آزاد ماكو اضافه كرد: با ايجاد دهكده لجستيك ظرفيت انتقال بار در منطقه آزاد ماكو از چهار ميليون تُن به 10 ميليون تُن در روز و ظرفيت انبارداري نيز از 200 هزار تن به 2 ميليون تن در روز خواهد رسيد.
صادقيان با اشاره به درخواست هاي سرمايه گذاري در دهكده لجستيكي اضافه كرد: سه طرح سرمايه گذاري شامل پايانه صادراتي در زميني به مساحت 35 هكتار، نوبت دهي امور گمركي و خدمات رفاهي رانندگان ترانزيتي در زميني به مساحت 13 هكتار و انبارداري در زميني به مساحت 15 هكتار در حال اجراست.
وي بيان كرد: در زمينه انباشت و بسته بندي محصولات كشاورزي و پتروشيمي هم متقاضي سرمايه گذاري وجود دارد و توافق هاي اوليه با آنان نيز انجام شده است.
صادقيان با بيان اينكه دهكده لجستيكي ماكو با هدف ايجاد هاب تجارت منطقه شمالغرب كشور ايجاد مي شود، اضافه كرد: مبادلات فعلي ايران و تركيه در حدود 15 ميليارد دلار بوده و توافق 2 طرف بر مبناي افزايش مبادلات به ميزان 30 ميليارد دلار است؛ اين دهكده لجستيكي نقش بسزايي در افزايش حجم مبالات 2 كشور و صادرات و ترانزيت كالا از ايران به بازارهاي اروپايي داشته باشد.
وي با اشاره به محدوديت هاي گمركي در گمرك بازرگان براي تردد و ترخيص كالا نيز افزود: مسوولان گمرك فعاليت هاي انجام شده در دهكده لجستيكي را مشمول معافيت هاي تردد گمركي نمي دانند در حالي كه اين منطقه محدود بوده و در حصار واقع شده است.

** دهكده لجستيكي با گمرك ايران قراردادي ندارد
مديركل گمرك بازرگان با استقبال از ايجاد دهكده لجستيكي در منطقه آزاد ماكو گفت: اصلي ترين مشكل دهكده لجستيك ماكو نداشتن قرارداد با گمرك ايران است تا مشمول معافيت هاي تردد گمركي يا مجاز به انجام خدمات گمركي باشد.
علي معصومي افزود: دهكده لجستيك كد ترانزيتي دارد ولي نمي تواند به صورت مستقل خدمات گمركي ارائه دهد و بايد قراردادي با سازمان گمرك ايران داشته باشند تا بتوان خدمات بهتري در اين دهكده عرضه شود.
وي با تاكيد بر اينكه همه براي تسهيل تجارت در اين منطقه تلاش مي كنند، اضافه كرد: روزانه بيش از 800 دستگاه خودرو ترانزيتي از طريق بازرگان تردد مي كنند و وجود دهكده لجستيكي مزيتي براي شركت هاي ترانزيتي و رانندگان محسوب مي شود.
وي با اشاره به صف هاي طويل خودرويي براي ورود و خروج از مرز نيز گفت: وجود دهكده لجستيك باعث كاهش اين صف ها خواهد شد و از طرف ديگر اشتغال زايي خوبي در منطقه ايجاد مي كند.
مديركل گمرك بازرگان اضافه كرد: مسافت سه كيلومتري از گمرك بازرگان هم از مشكلات ديگر در مسير انجام خدمات گمركي در دهكده لجستيك است زيرا امكان دارد كالايي در اين مسير بدون ارزيابي گمركي به كشور وارد يا از كشور خارج شود.
معصومي در پايان اظهار اميدواري كرد با توافق مسوولان سازمان منطقه آزاد ماكو و گمرك ايران بتوان خدمات بهتري در اين منطقه به تجار و رانندگان خودروهاي ترانزيتي براي عبور و مرور از بزرگترين گمرك زميني كشور فراهم آورد.
به گزارش ايرنا اگرچه نگراني هايي از كاهش نقش ايران در ترانزيت كالا وجود دارد اما اتصال شبكه راه هاي كشور به مسير حمل و نقل بين المللي با ايجاد 10 كريدور شمال - جنوب و شرق - غرب به طول 21 هزار كيلومتر از مهمترين برنامه هاي وزارت راه و شهرسازي در طرح جامع حمل و نقل براي تقويت اين نقش است.
مرز بازرگان كه دروازه ورود ايران به كشورهاي اروپايي به شمار مي رود در فاصلهٔ يك كيلومتري شهر بازرگان از توابع شهرستان ماكو (در آذربايجان غربي) قرار دارد؛ اين گمرك در سال 1305 شمسي راه اندازي شد و تنها مرز 24 ساعته و بين‌المللي مابين ايران و تركيه است.
8135/3072