۱۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۱۴
کد خبر: 83091321
T T
۰ نفر
ممنوعيت خريد و فروش دو گونه گياهي مهاجم آزولا و سنبل آبي

تهران-ايرنا-مديركل دفتر موزه تاريخ طبيعي و ذخاير ژنتيكي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينكه دوگونه گياهي مهاجم سنبل آبي و آزولا در سطح معابر شهري به سهولت خريد و فروش مي شود گفت: ممنوعيت خريد و فروش آنها از طريق بخشنامه‌اي به تمامي ادارات كل محيط زيست استانها ابلاغ شده است.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست، طاهره افتخاري به دليل عدم شناخت كافي از گياهان مهاجم در كشور و اثرات منفي حضور آنها در محيط هاي طبيعي افزود: به طور گسترده اي در بسياري از شهرها اين گياهان به عنوان گياهان زينتي علاوه برگل فروشي‌ها توسط دستفروش‌ها نيز عرضه مي شوند.
وي اظهار داشت: دو گونه گياهي مهاجم سنبل آبي (Eichhornia crassipes) و آزولا (Azolla filiculoides) جزو گونه هاي گياهي هستند كه طي سال هاي اخير آسيب ‌هاي فراواني را به محيط هاي طبيعي كشور به ويژه تالاب ها وارد كرده اند.
افتخاري تاكيد كرد: به دليل تاثيرات بسيار منفي محيط زيستي، اجتماعي و اقتصادي اين گونه ها ، ممنوعيت خريد و فروش آن ها از طريق بخشنامه‌اي به تمامي ادارات كل محيط زيست استان ها ابلاغ شده است.
وي افزود: با توجه به حفاظت از مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست به ويژه تالاب هاي كشور كه در شرايط آسيب پذيري به سر مي برند ضروري است به منظور جلوگيري از خطرات احتمالي، با اطلاع و همكاري ساير نهادها و سازمان هاي اجرايي استان‌ها در خصوص ممنوعيت خريد و فروش اين گونه هاي مهاجم و جمع‌آوري آنها در سطح شهرها اقدامات عاجل صورت گيرد.
همچنين مريم مغانلو رئيس گروه گياهي سازمان حفاظت محيط زيست در اين خصوص اظهار داشت: آزولا نام يك جنس از سرخس شناور آبزي هاگدار از خانواده آزولاسه با نام علمي Lam. Azolla filiculoides بومي مناطق معتدل و گرمسيري آمريكا است كه امروزه مي‌توان آن را در برخي مناطق آسياي جنوب شرقي، استراليا، آفريقا و اروپا نيز ديد كه در آب‌هاي آرام و راكد، رودخانه هاي كم شيب ، درياچه‌ها، باتلاق ها، شاليزارها و ... زيست مي‌كند.
وي ادامه داد: اندازه اين گياه كوچك 1.5 تا 2.5 سانتيمتر و طول برگ ها 2-1 ميليمتر است، تكثير اين گياه بيشتر به روش رويشي (غيرجنسي) است و چرخه زندگي آن 30-15 روز طول مي كشد. با فراهم شدن شرايط محيطي مناسب (رطوبت، نور، حرارت، PH و ...) عناصر غذايي، آزولا به سرعت رشد كرده و سطح وسيعي از درياچه ها، بركه ها و ... را مي پوشاند.
به گفته وي اين گياه در مدت 6 -2 روز وزنش دو برابر مي شود و با كاهش فضاي رشد و جلوگيري از نفوذ نور و تبادلات گازي به بخش‌ هاي زيرين آب مانع از رشد بعضي گونه هاي غوطه ور شده و از ايـن طريق بسياري از اين گياهان كه از لحاظ ليمنولوژيكي حائز اهميت هستند در معرض تهديد قرار مي گيرند.
مغانلو تصريح كرد: در نهايت حيات بسياري از جانوران آبزي كه تغذيه آنها به گياهان مذكور وابسته است مختل مـي شود همچنين فعاليت فتوسنتزي و توليد اكسيژن در آب كاهش يافته و مرگ و مير آبزيان به ويژه ماهي ها افزايش مي يابد.
وي خاطر نشان كرد: سنبل آبي نيز گياهي مهاجم و آبزي با نام علمي (Mart.) Solms Eichhornia crassipes بومي مناطق گرمسيري و نيمه گرمسيري است كه داراي برگ هاي گسترده ، ضخيم ، براق و تخم مرغي شكل است كه در سطح آب شناور مي شود.
وي افزود: اين گياه داراي ريشه هاي ارغواني سياه آزاد است و سنبله اي با 8 تا 15 گل زيبا دارد و عمدتا رنگ گل‌ها طيفي از رنگ‌هاي بنفش، صورتي و ارغواني است و متاسفانه به دليل زيبايي گل هاي آن، در گل فروشي ‌ها عرضه مي شود. سنبل آبي به وسيله دمبرگ هايي كه تغيير شكل يافته اند و به شكل اسفنجي در آمده‌اند مي‌تواند روي سطح آب شناور بماند و به وسيله استولون ( ساقه هاي رونده يا بندهاي ريشه زا) تكثير مي‌ شود.
وي يادآور شد: سنبل آبي يكي از سريع ‌الرشدترين گياهان شناخته شده است و در صورت فراهم شدن شرايط رويشي مناسب، به طور جدي حيات ساير زيستمندان آبزي و كنار آبزي را به مخاطره مي اندازد و مانند فرشي گسترده پهنه آبي را اشغال مي‌كند به طوريكه از يك سو از نفوذ نور خورشيد به لايه هاي زيرين آب جلوگيري كرده و از سوي ديگر از تبادل اكسيژن ميان هوا و بخش‌هاي عمقي آب ممانعت به عمل مي‌آورد.
كارشناس سازمان محيط زيست تاكيدكرد: ريشه هاي اين گياه جاذب آلاينده ها، فلزات سنگين و مواد سمي است و بنابراين گياهي سمي و احتمالا سرطان زا شناخته شده است.
علمي 9014**1440
۰ نفر