۱۶ آبان ۱۳۹۷، ۸:۳۷
کد خبر: 83091972
T T
۰ نفر

سيره پيامبر(ص) نسخه رهايي بشريت

۱۶ آبان ۱۳۹۷، ۸:۳۷
کد خبر: 83091972
سيره پيامبر(ص) نسخه رهايي بشريت

شيراز - ايرنا- بحران هويت و چالش هاي اخلاقي جامعه بشري را تهديد مي كند و اين در حالي است كه جامع ترين و كامل ترين نسخه براي برون رفت از اين بحران و چالش هاي گوناگون، در سيره پيامبر بزرگ اسلام حضرت محمد (ص) نمود و تجلي يافته است.

چهارشنبه 16 آبان ماه همزمان با 28 صفر سالروز وفات اين الگوي تقوا و پيام آور رحمت براي مردم جهان است.
كافي است نزديك به آغاز محرم شويم تا شهرها غرق در اندوه شوند اما با پايان يافتن دهه اول محرم اندوه و رخت عزا از شهر و دل مردم جدا نمي شود؛ اربعين ميعادگاه دوباره اي براي تجديد پيمان است و بعد از اين مناسبت حزن انگيز، 28 صفر و رحلت نبي مكرم اسلام است كه باز شور را بر دل و دل را پر غم مي كند.
چه هم زماني زيبايي است از سويي رحلت پيامبر بزرگ اسلام و شهادت نوه ايشان امام حسن مجتبي (ع) و از سويي ديگر شهادت هشتمين اختر تابناك عصمت و طهارت امام رضا عليه السلام است كه حال و هواي اربعين را دوباره زنده مي كند.
در اين مناسبت، هر گوشه از كشور را كه نگاه كنيد مردمي را مي بينيد كه در تكاپو هستند؛ گويي عشق به اين خاندان خستگي نمي شناسد.
بيراهه نيست كه شيخ اجل سعدي شيرازي چنين زيبا سروده است:
سعدي اگر عاشقي كني و جواني/ عشق محمد بس است و آل محمد (ص)

** 28 صفر روز نبوت و امامت است
نماينده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبري در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در اين باره گفت: 28 صفر مصادف با رحلت نبي مكرم اسلام (ص) و امام حسن مجتبي (ع)، روز نبوت و امامت است و پس از اين روز نيز سالروز شهادت امام رضا (ع) است.
حجت الاسلام و المسلمين علي اكبر كلانتري افزود: مي توان گفت اين ايام بهترين فرصت براي مرور بر جايگاه نبوت و امامت و نيز مطالعه جنبه هاي مختلف شخصيتي، سياسي و اخلاقي پيامبر بزرگ اسلام است.
وي اضافه كرد: اين كه گفته مي‌شود پيامبر اسلام الگو است ايشان از تمام جهات الگو بوده‌اند هم در بعد شخصي و هم در بعد خانوادگي و همچنين در ابعاد حقوقي براي امت اسلام قابل اقتدا هستند و هم مردم و هم مسئولان بايد نگاهي كلي بر سيره نبي مكرم اسلام داشته باشند و با تكيه بر رفتار ايشان سيره رفتاري پيامبر (ص) را در جامعه پياده كنند.
وي عنوان كرد: «أَشدّاءُ عَلَي الكُفّار رُحَماءُ بَينَهُم» تفسيري است كه از پيامبر در قرآن شده است و اين آيه نشان دهنده اين است كه هم در جنبه اقتدار، شجاعت و شهامت و هم از جنبه صلح و همزيستي مسالمت آميز با امت هاي مختلف پيامبر اسوه بوده اند.
كلانتري اضافه كرد: تنها اگر همين يك موضوع را مورد توجه قرار دهيم در خواهيم يافت كه در زمان پيامبر عظيم الشان اسلام حقوق بشر اقليت ها و پيروان اديان گوناگون رعايت مي شد و اين در حالي است كه برخي اندك پيروان اديان ديگر انواع ظلم را بر پيامبر روا كردند با اين حال ايشان با پيروان اهل كتاب در صلح و محبت و آرامش زندگي كردند و بسياري نيز به دين مبين اسلام گرويدند.
نماينده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبري گفت: آرامشي كه در زمان پيامبر (ص) بر مدينه حاكم بود نيز مي تواند براي جامعه امروزي الگو باشد تا بتوان در جهت اصلاح جامعه و هم زيستي مسالمت آميز اقدام كرد.

** مكتب پيامبر (ص) از بين برنده خلاهاي جامعه بشري است
مديركل تبليغات اسلامي فارس نيز معتقد است: خلا بزرگ جامعه بشري، مشكلات اخلاقي و بحران هويت است و منبعي از مكتب پيامبر اسلام براي معرفي عرفان ديني و معرفي الگوي اخلاقي در زندگي فردي و اجتماعي بهتر سراغ نداريم.
حجت الاسلام محمد صادق محرابي افزود: هدف دين مبين اسلام هدايت جامعه بشري به سمت كمال بوده است و هرچه قدر بتوانيم اين دين را به مردم معرفي كنيم مردم بيشتر به اين اسلام علاقه مند خواهند شد.
وي اظهار داشت: ابعاد زندگي پيامبر از كودكي تا ميانسالي، آيين همسرداري، جهاد، مردم داري، سعه صدر و اخلاق نيكوي ايشان درس هاي بزرگي است كه نياز جامعه امروزي بوده و بايد در اجتماع نهادينه شود.
محرابي در خصوص معرفي هرچه بهتر پيامبر (ص) نيز عنوان كرد: با توجه به فرصت هاي فضاي مجازي، امكانات جديدي براي معرفي بهتر حضرت محمد (ص) و دين اسلام فراهم است و مي توان با استفاده از فضاهايي نظير سايت و رسانه ها پيامبر (ص) را كه پيامبر صلح و مهرباني است را به جامعه بشري بيشتر معرفي كرد.
او يادآور شد: دين ما كامل ترين دين و پيامبر ما پيامبر صلح، رحمت و مهرباني است؛ اسلام نيز دين، دانش و معرفت است كه براي همه ابعاد فردي و زندگي اجتماعي انسان توصيه و برنامه دارد.
هرچه قدر كه از سجاياي پيامبر صلح و مهرباني بگوييم باز هم «اينجا براي از تو نوشتن هوا كم است.»
ع. پ/6033/2027