۱۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۰۷
کد خبر: 83093036
T T
۰ نفر

خوشنویسی، حاصل دستان عاشق

۱۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۰۷
کد خبر: 83093036
خوشنویسی، حاصل دستان عاشق

كرمانشاه - ایرنا - خوشنویسی با قدمتی بیش از سه هزار سال گنجینه ای از هنر قدسی با مضامین عالی و معنوی و سرشار از زیبایی است. این رشته هنری در استان كرمانشاه با وجود اساتید برجسته در جایگاه والایی در سطح كشور قرار دارد.

خوشنویسی و خط نوشتن شاید علاقه بسیاری از ما در دوران نوجوانی بوده باشد. علاقه ای كه عده ای دنبالش رفتیم اما در سختی های راه به خط نیمه بسنده كردیم و كنارش گذاشتیم تا سرمشق ها و مشق های آن دوران حالا گوشه ای از یادگاری های كاغذی كمد و صندوقچه خاطراتمان شود.
«بهرام عسگری» یكی از هنرمندان خوشنویس موفق كنگاوری است كه از همان دوران نوجوانی به دلیل علاقه زیادی كه به هنر خوشنویسی داشته است این راه را در پیش گرفته و امروز بعنوان یك هنرمند شاخص استان كرمانشاه در رشته خوشنویسی مشغول به فعالیت است. خبرنگار ایرنا، در این زمینه با وی به گفت و گو نشسته كه در ادامه می خوانید.

- لطفا خودتان را معرفی كنید و بگویید در چه نمایشگاه هایی شركت كرده اید؟
بنده بهرام عسگری متولد 1340 از روستای «همیانك» از توابع كنگاور هستم كه از سال 1370 شغل معلمی را برگزیدم، در سال 82 مدرك ممتاز خوشنویسی را از انجمن خوشنویسان ایران دریافت كرده و در سال 92 نیز توانستم درجه فوق ممتاز رشته شكسته نستعلیق را كسب كنم.
با توجه به همكاری های كه با انجمن خوشنویسی استان كرمانشاه داشتم، از سال 74 به عنوان مربی مشغول آموزش شدم. در بیش از 10 نمایشگاه گروهی و 2 نمایشگاه انفرادی شركت كردم و آخرین نمایشگاه در هفته دفاع مقدس سال جاری برگزار شد كه 30 اثر ارائه دادم. در 2 جشنواره ملی، حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) مقام دوم و لبیك یا حسین مقام سوم شكسته نستعلیق كشوری را كسب كردم، خوشحالم كه خداوند این هنر را در وجود قلم هایم قرار داده است.

- چطور شد با هنر خوشنویسی آشنا شدید و چه سبكی را انتخاب كردید؟
یك روز معلم پایه پنجم ابتدایی ام حدود سال 53- 52 بر روی تخته سیاه كلمه «شهرزاد» كه بر روی پاكت چاپی بود را نوشت، خیلی زیبا به نظرم آمد، تمرین و تكرار كردم كه زمینه و تلنگری شد برای كار خوشنویسی كه در دوران راهنمایی و متوسطه ادامه پیدا كرد و در سال های پس از انقلاب در دیوار نویسی های سطح شهر كار می كردم. ابتدا خط نستعلیق را از كتاب های اساتیدی همچون غلامحسین امیرخانی استفاده كردم و شكسته نستعلیق را نیز از روی آثار استاد یداله كابلی الگو می گرفتم، كه در نهایت در سال 92- 91 بصورت مكاتبه ای با استاد محمد حیدری از اساتید برجسته شكسته نویسی كشور همكاری داشتم.

- با توجه به ظرافت ها و گردش های لطیفی كه در حركت و شكل حروف در خط نستعلیق وجود دارد؛ این خط در جهان دارای چه جایگاهی است؟
خط نستعلیق در جهان اسلام و بیشتر در كشورمان ایران، تركیه و كشورهای عربی از جایگاه خوبی برخوردار است؛ بسیاری از كشورهای غیرمسلمان نیز از این هنر اصیل ایرانی استقبال چشمگیری داشته اند، تا جایی كه نمایشگاهها و فروش آثار هنرمندان خوشنویس برجسته كشور در این كشورها جایگاه خاصی داشته است.

- همانطور كه می دانید خط نستعلیق در سبك و نگارش و روش استادان بزرگ دچار تحولات عدیده ای شده است؛ آیا خط نستعلیق به نقطه اوج و كمال رسیده است؟
خط نستعلیق در هر چند ده سال توسط بعضی از هنرمندان شاخص كه انگشت شمار بوده اند، دستخوش تحولات و تغییرات از لحاظ كلمه و زیبایی اجرای حروف شده است كه در هر دوره و تغییری با اقبال و استقبال خوبی برخوردار بوده، محمدرضا كلهر، میرعماد قزوینی و در نهایت استاد امیرخانی كه آن زمان جایگاه خط نستعلیق را به اوج خود رساند.

- در مورد خط شكسته نستعلیق بیشتر برایمان بگویید؟
شكسته ‌نستعلیق از جدیدترین خطوط خوشنویسی اسلامی و زیباترین و سومین گونه از خوشنویسی ایرانی است كه در اوایل سده یازدهم هجری قمری ابداع شد. چون بیشتر شكل‌های آن از شكستن و رها كردن خط نستعلیق گرفته شده به نام شكستهٔ نستعلیق شهرت یافت. این خط را می‌توان ایرانی‌ترین خط از میان خطوط مختلف خوشنویسی اسلامی دانست.

- شاهد حمایت هایی از هنرمندان خوشنویس جهت پایدار ماندن و افزایش نیروهای انسانی بوده اید؟
از بعد از انقلاب شاهد شكوفایی این هنر ایرانی اسلامی بوده ایم كه در طی این سالها فراز و فرودهایی هم داشته است، از لحاظ كمیت و تعداد بسیار زیادی خوشنویس، دانش آموخته شده اند و نمود خوب و زیبایی داشته است، در برهه ای از زمان استقبال بسیار خوبی شد اما در سالهای اخیر بی میلی هایی از سوی مسئولان و هنرمندان دیده می شود.

- چرا هنر خوشنویسی مهجور و مظلوم است؟
با توجه به بروز و ظهور رایانه در رشته های مختلف و انجام كارهای تبلیغاتی توسط رایانه، بی میلی و بی رغبتی در افراد برای حضور در كلاس های خوشنویسی ایجاد كرده است، از طرفی مسئولان مربوطه نیز توجه لازم را به هنر بخصوص خوشنویسی نمی كنند، این در حالیست كه خوشنویسی مقدس ترین هنر است، كه با قلم و مركب كلام خدا، احدایث و روایات ارزشمند معصومین كتابت می شود.

- انجمن خوشنویسی شهرستان كنگاور در چه سطح و وضعیتی قرار دارد؟
انجمن خوشنویسان شهرستان كنگاور هم اكنون 17 نفر ممتاز و یك نفر هم فوق ممتاز دارد.
سالهاست بنده و سایر دوستان پیگیر فضایی برای انجمن شهرستان بودیم كه متاسفانه تاكنون موفق نشده ایم، از این فرصت استفاده می كنم و دست خیران هنردوست كنگاوری را به گرمی می فشارم در این راستا به ما كمك كنند. البته فراموش نكنیم انجمن خوشنویسان كنگاور نسبت به سایر شهرستانهای استان فعال تر است.

- سخن پایانی؟
انجمن خوشنویسان شهرستان كنگاور افتخار دارد با 18 دانش آموخته و صدها هنرجو در دوره های مختلف یكی از فعالترین انجمن های استان و كشور باشد و برای پیشرفت و بالندگی نیاز به حمایت و توجه جدی مردم و مسئولان دارد.
فراموش نكنیم كه بهترین وسیله برای اوقات و فراغت فرزندانمان حضور در كلاس های هنری بخصوص خوشنویسی است باید مقدمات حضور آنها در این كلاس ها را فراهم كنیم.
گفت و گو: مجید رحمتی
8066/7447