۱۹ آبان ۱۳۹۷، ۸:۲۵
کد خبر: 83093613
T T
۰ نفر
ساخت خيابان در دل ورزشگاه پارس شيراز براي حل مشكل ترافيك

شيراز- ايرنا - ورزشگاهي در محله ميانرود شيراز پس از 21 سال انتظار ساخته شده ولي مسيرهاي دسترسي تماشاگران به ورزشگاه يا راه هاي خروج اين ورزشدوستان از اين مكان، ساخته نشده و چاره كار اين شده كه بخشي از اين ورزشگاه بايد خراب و خيابان ايجاد شود تا مشكل دسترسي ها از بين برود.

پيش بيني نشدن معابر عمومي متناسب ورزشگاه پارس و فروش زمين هاي اطراف اين مجموعه تا چند متر مانده به ديوارهاي ورزشگاه و تبديل آنها به منازل مسكوني، منجر به ايجاد گره كور ترافيكي در اين محل هنگام برگزاري مسابقات فوتبال شده تا جايي كه به گفته برخي مسئولان، تنها راه حل ممكن تخريب ديوارهاي ورزشگاه و آزاد كردن فضا براي احداث معبر است.
انتظار شيرازي ها براي احداث ورزشگاه پارس، سال 97 به سر آمد، اما بعد از برگزاري اولين مسابقه در اين ورزشگاه 50 هزار نفري ايرادي فني و جدي نمايان شد كه كام همه را از جمله تماشاچيان و اهالي كه در اطراف اين ورزشگاه زندگي مي كنند تلخ كر.
بعد از اتمام مسابقه،جمعيت چند هزار نفري براي خروج از اين محوطه، سرازير كوچه هاي اطراف اين ورزشگاه مي شوند و خيابان كوچك و نامناسبي كه در مقابل اين ورزشگاه قرار دارد ظرفيت خروج چند هزار خودرو را ندارد و عملا ساعت ها بعد از بازي فوتبال در مقابل ورزشگاه پارس ترافيكي سنگين حاكم مي شود.

** داستاني براي ورزشگاه باستاني
كلنگ ساخت ورزشگاه پارس در سال 76 در شهرك ميانرود شيراز به زمين زده شد اما عدم تخصيص بودجه مناسب و بموقع موجب كندي عمليات اجرايي آن شد تا جايي كه بسياري از اهالي شيراز از اين پروژه به عنوان ميراث باستاني فارس نام مي بردند.
عمليات ساخت ورزشگاه پارس در دولت نهم و دهم نيز به رغم درآمد بالاي حاصل از فروش نفت بشكه اي 140 دلار همچنان كند پيش رفت و بخت با اين طرح يار نبود تا كار به دوش دولت بعدي افتاد.
با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد عزمي براي اتمام پروژه هاي نيمه تمام ايجاد شد و ورزشگاه شيراز نيز از اين رويكرد بي نصيب نماند و با تزريق بيش از 540 ميليارد ريال بودجه ،انتظار اهالي خطه فارس به پايان رسيد و ورزشگاه ميانرود يا پارس شيراز در فروردين 97 با حضور وزير ورزش و جوانان افتتاح شد و اولين بازي مردادماه همين سال در اين ورزشگاه بين دو تيم قشقايي شيراز و مس كرمان برگزار شد.
هنگام برگزاري اولين بازي فوتبال در ورزشگاه پارس بين دو تيم مس كرمان و قشقايي شيراز ترافيكي سنگين در خيابانهاي منتهي به اين ورزشگاه ايجاد شد كه نشان از عدم پيش بيني اين مساله قبل از احداث مجموعه ورزشي پارس داشت.

** هجوم و سرگرداني
كارشناس مسائل ورزشي در اين باره به خبرنگار ايرنا مي گويد:ساخت و سازهاي نامتعارفي در 20 سال گذشته در حريم ورزشگاه 50 هزار نفري فارس صورت گرفته كه اكنون به واسطه آن هنگام برگزاري مسابقات گره كور ترافيكي در اطراف اين ورزشگاه ايجاد مي شود.
سيروس خليقي افزود:بعد از پايان هر بازي در اين ورزشگاه ،مردم براي خروج از اين محوطه وارد كوچه هاي اطراف مي شوند كه اين وضعيت دردسرهايي را براي مردم و ساكنان محل ايجاد كرده است.
او گفت: در بازي هايي كه در چند ماهه گذشته در اين ورزشگاه تازه تاسيس برگزار شده حداكثر 15 هزار نفر جمعيت براي ديدن يك بازي به اين محل آمده اند در صورتي كه اين ورزشگاه ظرفيتي معادل 50 هزار نفر جمعيت را دارد و اگر روزي استقلال يا پرسپوليس براي برگزاري مسابقه اي به شيراز سفر كنند و يا بازي در سطح ملي و بين المللي در اين محل برگزار شود كه مورد استقبال شهروندان باشد، قطعا مشكل ترافيكي موجود تشديد خواهد شد و چه بسا به بروز حادثه اي بزرگ نيز منجر شود.
وي ادامه داد: در بازي هاي مهمي مانند دربي فجر سپاسي و قشقايي كه دو تيم شيراز هستند جمعيت زيادي به ورزشگاه پارس خواهد آمد كه در آن صورت با توجه به معابر نامتناسب منتهي به اين مجموعه قطعا مشكلات زيادي ايجاد مي شود.
اين كارشناس و خبرنگار حوزه ورزشي استان فارس با اشاره به حاشيه سازي هاي برخي رسانه ها مبني بر عدم تكميل عمليات اجرايي اين ورزشگاه و افتتاح زودهنگام آن افزود: ساخت اين ورزشگاه و اقدامات دروني آن تكميل شده و حادثه هايي مانند قطعي برق در بين بازي و ... نيز امري طبيعي است كه ممكن است براي هر مكان ديگري نيز اتفاق بيفتد و گرنه به لحاظ سخت افزاري و نرم افزاري اين ورزشگاه در زمان افتتاح تكميل شده بود.

** تجاوز به ورزشگاه براي ساخت معبر منطقي نيست
خليقي اظهار داشت: هزينه هاي زيادي براي ساخت ديوارها و سردر ورودي اين مجموعه شده و منطقي نيست كه اكنون براي ساخت معبر به زمين اين ورزشگاه تجاوز و اين بناها تخريب شود و قطعا اگر اين اقدام رخ دهد حريم و زيبايي بصري اين مكان ورزشي نقض خواهد شد.

** شهرداري شيراز پاسخگوي مشكل ترافيك ورزشگاه پارس باشد
مدير كل ورزش و جوانان فارس در اين باره گفت: شهرداري شيراز بايد پاسخگوي ترافيك و مشكلات به وجود آمده در اطراف ورزشگاه تازه تاسيس پارس باشد.
حيدر علي كامياب كلانتري پيش تر در نشست خبري در پاسخ به پرسش خبرنگار ايرنا در رابطه به ترافيك بوجود آمده هنگام برگزاري ديدار تيم هاي مس رفسنجان و قشقايي شيراز در خيابان هاي همجوار ورزشگاه پارس افزود: در آن زمان كه قرار شد اين ورزشگاه در جنوب شيراز و در منطقه ميانرود ساخته شود هيچ خانه اي در اين مكان وجود نداشته است.
وي اضافه كرد: شهرداري شيراز در سال هاي گذشته مجوز ساخت منازل مسكوني بدون در نظر گرفتن حريم ورزشگاه 50 هزار نفري پارس را صادر كرده و از اين رو بايد پاسخگوي مجوزهاي غيرقانوني و مشكلاتي كه به وجود آمده باشد.
مديركل ورزش و جوانان فارس ادامه داد: قطعا اطراف اين ورزشگاه در بازي هاي پرتماشاگر با مشكل بيشتري مواجه خواهد شد و اين امر نيز براي افرادي كه در اين منازل مسكوني زندگي مي كنند مشكل آفرين خواهد شد و بايد شهرداري اين مشكلات را حل كند.

** شوخي مي كنند
شهردار شيراز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اعلام كرد : ورزشگاه 50 هزار نفري پارس براساس احداث يك مجموعه ورزشي در اين وسعت در طرح جامع تفصيلي شيراز ديده نشده و اكنون معابر اين محدوده متناسب اين ورزشگاه نيست.
حيدر اسكندرپور افزود: در جلسه مديران شهرداري شيراز كه اخيرا برگزار شد رئيس سازمان عمران شهرداري ،گزارشي در زمينه ساخت دو معبر جديد در اطراف اين ورزشگاه ارائه كرد كه با بهره برداري از اين معابر تا حدودي مشكل اين ورزشگاه حل خواهد شد.
وي ادامه داد: البته بايستي در طرح جامع تفصيلي شهر شيراز پيش بيني هاي لازم براي ايجاد مسيرهاي دسترسي مناسب ورزشگاه پارس مي شده كه متاسفانه اين امر محقق نشده است.
شهردار شيراز در پاسخ به اين سوال كه مديركل ورزش و جوانان فارس اظهار كرده كه شهرداري شيراز مجوز ساخت منازل مسكوني بدون در نظر گرفتن حريم ورزشگاه 50 هزار نفري پارس را در گذشته صادر كرده است از اين رو بايد پاسخگوي مجوزهاي غيرقانوني و مشكلاتي كه به وجود آمده نيز باشد و اينكه آيا تخلفي در گذشته در اين باره رخ داده است؟ گفت: تخلفي در خصوص فروش صدور مجوز ساخت منازل مسكوني در اين محل در گذشته صورت نگرفته است و احتمالا اظهارات مديركل ورزش و جوانان فارس در حد شوخي بوده است.

** ورزشگاه تخريب شود تا معبر بسازيم
شهردار منطقه 9 شيراز در اين باره اظهار داشت: در حال حاضر يك باند خيابان مجاور ورزشگاه پارس ساخته شده و براي احداث باند ديگر آن نيز بايد ديوار اين ورزشگاه تخريب،جابه جا و فضاي مورد نياز آزاد شود.
بهنام احمدزاده افزود: تملك و آزاد سازي يك باند اين مسير كه هزينه زيادي نيز در برداشته انجام شده و اكنون بايد ديوار ضلع جنوبي اين ورزشگاه تخريب و جابه جا شود تا بتوان اين خيابان با عرض حدود 35 متر مربع را احداث كرد.
وي گفت: بهره بردار اصلي اين مجموعه اداره كل ورزش و جوانان فارس است و اكنون بايد ديوارهاي اين ورزشگاه را جابه جا و فضا را براي ساخت خيابان آزاد كند.
شهردار منطقه 9 شيراز بر اينكه اگر خيابان 35 متري در مجاور اين ورزشگاه احداث شود كمك زيادي به كاهش ترافيك اين محدوده در زمان برگزاري مسابقات خواهد كرد،افزود: در حال حاضر عمليات برش كوه در ادامه خيابان بهارستان در حال انجام است كه با تكميل اين مسير ترافيك در زمان خروج و تخليه ورزشگاه پارس كاهش مي يابد بگونه اي كه ترافيك مقابل اين مجموعه ورزشي براي تخليه به 45 متري فرزانگان هدايت و در ادامه با استفاده از پل فرزانگان خودروها وارد كمربندي و از اين محدوده خارج مي شوند.
احمدزاده با بيان اين مطلب كه بخشي از زمين مجاور ورزشگاه پارس به وسعت حدود 300 هكتار متعلق به ارتش است،اظهار داشت: توافق نامه اي با اين نهاد نظامي در زمينه 60 هكتار از اين زمين در حال انعقاد است كه اين وسعت تفكيك و به مجموعه اي مسكوني، خدماتي و تجاري تبديل شود.
وي ادامه داد: زميني در ادامه خيابان شهداي ورزشكار كه در نزديكي ورزشگاه پارس واقع شده قرار دارد كه مي توان با استفاده از آن اين خيابان را به خيابان گل محمدي متصل كرد.

**پل قديم ميانرود احيا شود
شهردار منطقه 9 شيراز اظهار داشت: اگر در محل پل قديم ميانرود با هماهنگي سازمان قطار شهري كه در اين منطقه در حال عمليات احداث مترو است پلي جديد احداث شود مي توان بخشي از ترافيك اين محدود را به بلوار طلائيه و در نهايت به سمت كمربندي انتقال داد كه با اين كار قطعا مشكل ترافيك بعد از برگزاري مسابقات در ورزشگاه پارس نيز رفع خواهد شد.
وي بيان كرد: در طراحي مترو خط دو شيراز اولين ايستگاه در فاصله حدود يك كيلومتري ورزشگاه پارس پيش بيني شده كه با تكميل آن در آينده مي تواند بخشي از بار ورود و خروج تماشاگران به مجموعه ورزشي را به دوش بكشد.
وي در پاسخ به سوالي درباره واگذاري زمين هاي حريم پارس براي احداث منازل مسكوني گفت: واگذاري زمين هاي اين محدوده براي ساخت منازل مسكوني مربوط به دهه هفتاد و اوايل هشتاد بوده كه تفكيك و فروخته شده است.
يكي از ورزشدوستان مي گفت احداث خيابان از ميان ورزشگاه شايد شگفت انگيز باشد اما در برخي كشورها خيابان از ميان فرودگاه هم عبور داده شده است.
گزارش از محمدامين افشارپور
9873 /1876