به گزارش ایرنا؛ حسن اصلانی روز شنبه در كمیته برنامه ریزی، بازاریابی و صادرات محصولات كشاورزی فریدن در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان افزود: 60 درصد دیگر سیب زمینی تولید شده این منطقه قابلیت صادراتی دارد.
وی از صادرات 700 تُن پیاز سورتی(اصطلاح درجه بندی و دسته بندی محصولات) این شهرستان در سالجاری خبر داد و گفت: روزانه 50 تُن محصول سورت شده پیاز تحویل اتاق بازرگانی یا صادركنندگان دارای كارت بازرگانی می شود.
اصلانی گفت: تعداد غرفه های موقت در بازار تهران 300 غرفه است كه اگر امكان واگذاری یك غرفه موقت به كشاورزان فریدنی وجود داشته باشد بخش بزرگی از محصولات تولیدی آنان در بازار داخلی به فروش می رسد چنانكه 16 تُن سیب زمینی و 23 تُن پیاز فریدن در مدت یك ماه در این غرفه ها فروش رفت.
*** فروش محصولات كشاورزی فریدن در گرو ایجاد تشكل منسجم ***
فرماندار فریدن نیز در این جلسه گفت: بازاریابی محصولات كشاورزی بویژه پیاز و سیب زمینی این شهرستان نیازمند ورود كشاورزان آگاه به ساز و كار صادرات در قالب یك تشكل منسجم است.
سید تقی معین الدینی افزود: چنانچه تعدادی صادركننده توانمند بومی به این عرصه ورود كنند و خودشان به عنوان واسطه وارد عمل شوند اتكای به دلال هم كاهش می یابد.
وی اضافه كرد: آشنا نبودن كشاورزان با ساز و كار صادرات و نبود فضای مناسب برای نگهداری محصول در شرایط استاندارد موجب شده است آنان برای فروش محصولات خود به راه های غیرموثر رو آورند.
معین الدینی اضافه كرد: مُعدود كشاورزانی هم كه در سال های گذشته توان صادرات داشتند وقتی محصول خود را به مرز می رساندند، گرفتار دلالان خارجی می شدند.
وی ایجاد پایانه صادراتی در غرب استان، برگزاری اردوهای آموزشی برای آگاهی كشاورزان منطقه از تجارب كشاوزران برتر ملی و خارجی، برگزاری دوره های آموزشی ویژه در كنار آموزش های ترویجی و توسعه سورتینگ با مشاركت سرمایه گذار بخش خصوصی را از راهكارهای كوتاه مدت برای بازاریابی محصولات كشاورزی این شهرستان برشمرد.
فرماندار فریدن گفت: ناتوانی كشاورزان در تهیه ادوات كشت های جدید سبب شده كه عمده تولید كشاورزان فریدن همچنان تك محصولی باشد و حتی رقابتی شدن بازار هم تاثیر چندانی برای خروج فریدن از كشت تك محصولی فراهم نكرده است.
***ضرورت قاعده مند شدن صادرات محصولات كشاورزی***
مدیر تنظیم بازار محصولات و نهاده های كشاورزی جهاد كشاورزی اصفهان نیز در این جلسه گفت: با ممنوعیت صادرات، هم مصرف كننده و هم تولیدكننده دچار مشكل می شوند.
فرهاد حاجی مرادی افزود: بجای ممنوعیت صادرات بهتر است قوانین و شرایط محدود كننده در راستای اجرای بسته بندی های شیك محصولات كشاورزی و نوع محصول تولید شده وضع شود تا با ایجاد بازار رقابتی، كیفیت محصولات نیز افزایش یابد.
حاجی مرادی با بیان اینكه ممنوعیت صادرات سیب زمینی برغم مخالفت جهاد كشاورزی صورت گرفته است، گفت: این تصمیم برای كنترل بازار و تامین نیازهای مردم در بخش كالاهای اساسی به عنوان یك راهكار موقت و كوتاه مدت اجرا شده است كه البته از تاثیر رسانه ها بر این موضوع نیز نباید چشم پوشید.
حاجی مرادی با اشاره به مشكلات ناشی از ممنوعیت صادرات سیب زمینی برای كشاورزان افزود: مدیران جهاد كشاورزی می توانند در قالب نامه سازمانی، تبعات این تصمیم را به مدیران استانی و كشوری منتقل كنند.
وی با بیان مشكل اساسی در بخش بازاریابی محصولات كشاورزی خاطرنشان كرد:
حل مشكلات موجود در این بخش در گرو افتتاح یك زنجیره كامل تولید از مزرعه تا فروش است.
مدیر تنظیم بازار محصولات و نهاده های كشاورزی جهاد كشاورزی اصفهان گفت: شرایط برای عرضه مستقیم محصولات كشاورزی شهرستان فریدن در سازمان میادین اصفهان و تهران مهیاست اما شرط مهم ورود به بازار داخلی، استمرار عرضه محصول است و قطع این زنجیره مشكل بازاریابی محصولات این منطقه را دو چندان می كند.
*** ضرورت استمرار چرخه تولید در كشاورزی***
رئیس جهاد كشاورزی فریدن نیز در این جلسه گفت: تولید محصول سیب زمینی این شهرستان در حال حاضر از هشت هزار هكتار به سه هزار هكتار رسیده و این در حالی است كه همچنان برای بازاریابی و فروش همین مقدار محصول تولیدی نیز با مشكلات بسیاری رو به رو هستیم.
رامین رستمی بدون توضیح بیشتر در باره دلیل این كاهش افزود: با توجه به آنكه نبود انبار استاندارد باعث از بین رفتن محصول می شد، استفاده از بذر اصلاح شده و احداث سردخانه 10 هزار تُنی با سرمایه گذاری بخش خصوصی موجب ورود بقیه كشاورزان به این بخش شد.
رستمی با بیان تاكید بر اهمیت بازاریابی و بسته بندی محصول افزود: رسیدن به چشم انداز مورد نظر نیازمند ساز و كار قوی برای استمرار چرخه تولید است، اما اتحادیه، تعاونی یا تشكل خاصی برای این هدف در منطقه وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، بسترسازی برای تنوع محصول، تعیین بازار هدف و رایزنی مستمر با متصدیان، یافتن طرف های تجاری از طریق دفاتر كنسولگری های وزارت خارجه، حركت به سمت بازارهای بزرگ و جهانی بدلیل آسیب پذیر بودن بازارهای كوچك همجوار با ایران، راه اندازی اتحادیه یا شركت بازاریابی و اعطای سهام آن به كشاورزان و مدیریت به فرزندان تحصیل كرده آنان از دیگر راهكارهایی بود كه در راستای تسهیل بازاریابی محصولات كشاورزی فریدن در این جلسه عنوان شد.
بر اساس مكاتبه وزیر صنعت با رئیس گمرك، از روز۲۰ مهر سال جاری صادرات سیب زمینی و رب گوجه فرنگی از كشور ممنوع شد.
این مساله موجب نارضایتی شدید در بین كشاورزان شده است.
محصولات زراعی فریدن 370 هزار تُن است كه از این مقدار سه هزار هكتار با برداشت 90 هزار تُن مربوط به سیب زمینی و 2 هزار هكتار با برداشت 120 هزار تُن مربوط به پیاز است.
فریدن قطب كشاورزی استان اصفهان محسوب می شود اما نبود صنایع تبدیلی و بازار فروش، مشكلات بسیاری را برای كشاورزان این منطقه رقم زده است.
شهرستان فریدن با جمعیت بیش از 49 هزار نفر در 140 كیلومتری غرب استان قرار دارد.
9861/6027
اصفهان- ایرنا- رئیس تعاون روستایی فریدن گفت: 40 درصد از سیب زمینی تولید شده این شهرستان از نوع كله ای، بذری، دامی یا نشاسته ای، بدلیل نبود صنایع تبدیلی هدر می رود.