۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۳۵
کد خبر: 83096385
T T
۰ نفر

برداشت زعفران از مزارع استان كردستان آغاز شد

۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۳۵
کد خبر: 83096385
برداشت زعفران از مزارع استان كردستان آغاز شد

سنندج - ايرنا - مدير امور باغباني سازمان جهاد كشاورزي كردستان گفت: برداشت محصول زعفران در سطح 20 هكتار از اراضي بارور اين استان آغاز شد.

زاهد حاجي ميرزايي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: 50 بهره بردار اين استان 30 هكتار از اراضي خود را به كشت زعفران اختصاص داده اند كه 20 هكتار آن بارور است.
وي با اشاره به اينكه بهره برداران همه ساله از نيمه دوم آبان كار برداشت محصول خود را آغاز مي كنند، افزود: ميانگين برداشت محصول زعفران در هر هكتار از مزارع اين استان حدود چهار تا پنج كيلوگرم است.
حاجي ميرزايي تاكيد كرد: پيش بيني مي شود امسال 75 كيلوگرم از اين محصول توسط بهره برداران از مزارع استحصال شده و روانه بازار شود و با فروش آن نيز حدود پنج ميليارد و 600 ميليون ريال عايد كشاورزان شود.
مدير امور باغباني سازمان جهاد كشاورزي كردستان يادآور شد: توسعه كشت زعفران از اهم برنامه هاي وزارت جهاد كشاورزي براي افزايش در آمد كشاورزان در اراضي كم بازده و مقابله با مخاطرات تغيير اقليمي است كه اكنون به صورت طرح هاي تحقيقاتي در دست اقدام و توسعه است.
وي اضافه كرد: اين سازمان برنامه هاي ترويجي خود را براي توسعه كشت زعفران آغاز كرده تا با توجه به محدوديت هاي طبيعي از جمله شرايط اقليمي فاصله بهره برداران از مراحل كاشت تا بهره، نزديك تر باشد.
حاجي ميرزايي گفت: برگزاري كلاس هاي آموزشي ويژه بهره برداران و نظارت بر تامين پياز مورد نياز از ديگر برنامه هاي اين سازمان است و در اين راستا از محل اعتبارات اشتغال فراگير و اشتغال پايدار روستايي، 15 نفر براي دريافت تسهيلات به بانك ها و 20 نفر نيز به مراكز توزيع پياز استان هاي خراسان رضوي معرفي شده اند.
به گزارش ايرنا، بيشترين سطح زير كشت زعفران در شهرستان بيجار با 6 هكتار است و در ساير شهرستان ها از جمله دهگلان، بانه و سنندج نيز اين محصول كشت مي شود.
به گفته كارشناسان زراعت، كردستان يكي از خواستگاه هاي قديمي زعفران در كشور است حتي گونه هاي وحشي از زعفران در مناطق مختلف اين استان رويش پيدا مي كند.
زعفران كه از آن به عنوان طلاي سرخ ياد مي شود، علاوه بر سودآوري خوبي كه براي كشاورزان دارد، مي تواند پاي ديگر صنايع تبديلي و تكميلي وابسته به خود را به كردستان باز كند و از طرفي ديگر وابستگي كشاورزي استان را به منابع آبي كاهش دهد.
كشت زعفران به عنوان يك محصول جديد و ناآشنا براي كشاورزان كردستاني نيازمند حمايت ها و راهنمايي هاي كارشناسان اين حوزه است و مسئولان بايد ضمن شناسايي كشاورزان پيشرو زمينه را براي گسترش سطح زيركشت زعفران افزايش دهند.
3034/9102