۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۸:۳۳
کد خبر: 83097225
T T
۰ نفر

برترین آثار رقابت علمی كنز معرفی شدند

۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۸:۳۳
کد خبر: 83097225
برترین آثار رقابت علمی كنز معرفی شدند

تهران- ایرنا- برترین آثار رسیده به رقابت علمی كنز، رقابتی بین محققان جوان كشورهای اسلامی، معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، تالار مولوی دانشگاه صنعتی امیركبیر عصر دوشنبه (21 ابان) میزبان ارائه برترین دستاوردهای علمی دانشجویان و محققان زیر 45 سال كشورهای اسلامی شركت كننده در رقابت علمی كنز به عنوان بخشی جنبی از جایزه مصطفی (ص) بود.
در آیین پایانی این رقابت برترین دستاوردهای رسیده به این رقابت علمی در 5 حوزه سلامت، فناوری اطلاعات و ارتباطات، آب و محیط زیست، انرژی و اقتصاد برگزیده شدند كه در هر حوزه یك نفر برتر و 3 نفر شایسته تقدیر شناخته شدند.
در این مراسم با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی، همچنین روسای دانشگاه های صنعتی شریف و امیركبیر و رئیس بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) برگزیدگان جوایز خود را دریافت كردند.
رقابت علمی كنز (Kans/ knoweledge application and notion for society) بین دانش‌ پژوهان، دانشجویان و اساتید برگزار می شود و طی آن 15 منتخب داوری نهایی ‌ایده‎‌های خود را در قالب ارائه تصویری حداكثر 5 دقیقه ای مطرح می‌كنند. 
این رقابت علمی، فرصتی را برای ارائه طرح های كاربردی دانشجویان، دانش پژوهان و استادان زیر 45 سال در 57 كشور عضو سازمان همكاری اسلامی فراهم كرده و در 5 حوزه سلامت، فناوری ارتباطات و اطلاعات، آب و محیط زیست، انرژی و اقتصاد برگزار می شود كه مهمترین معیار داوری آن كاربردی بودن طرح ارائه شده است.
یكی از اصلی ترین اهداف رقابت علمی كنز، یافتن بهترین راهكارهای علمی برای حل مشكلات در حوزه های سلامت، اقتصاد، ‌فناوری ارتباطات و اطلاعات، آب و محیط زیست و انرژی است.
سعید بهزادپور در حوزه سلامت، محمدمهدی كیانی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، صادق صادق زاده در حوزه آب و محیط زیست، بهنام مستاجران در حوزه انرژی و عبدالرحیم عبدالصمد از مالزی افراد برگزیده (نفر اول) شناخته شدند.
همچنین عبدالرحیم عبدالصمد، حسین درودیان و مهشید التماسی در حوزه اقتصاد، محمدمهدی كیانی، حسین نیك كار و آزاده محبی در رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات، صادق صادق زاده، محمد قدیانی و رضوات برنامه زیار در حوزه آب و محیط زیست و بهنام مستاجران، همین گل پیرا و كمیل كهنسال در حوزه انرژی افراد شایسته تقدیر شناخته شدند و لوح دریافت كردند.

*هم افزایی دانشمندان مسلمان با شبكه سازی
رئیس بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) نیز در این مراسم گفت: شبكه سازی بین دانشمندان، دانشجویان و محققان كشورهای مسلمان مهم ترین ماموریت ماست تا باعث هم افزایی در سطح كشورهای اسلامی شود.
مهدی صفاری نیا افزود: غیر از رویداد اصلی اعطای جایزه مصطفی (ص) كه دوسالانه برگزار می شود؛ تلاش داریم گروه های مختلف فعال در زمینه علم و فناوری در كشورهای اسلامی را به شكل مختلف با جایزه مرتبط كنیم.
وی ادامه داد: برگزاری مسابقه دانش آموزی نور كه امسال سومین دوره آن برگزار می شود و برنامه تبادل علم و فناوری/ science and technology exchange یا step كه سه دوره از آغاز آن می گذرد و دوره چهارم امسال در دانشگاه مسقط برگزار می شود از دیگر برنامه هایی است كه با این هدف اجرا می كنیم.
وی تاكید كرد: برنامه های بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) شامل دانشمندان و محققان همه كشورهای مسلمان می شود.
صفاری نیا به منابع این برنامه ها نیز اشاره كرده و گفت: همه منابع از خیرین و‌واقفان ایرانی و خارجی تامین شده و حركت خودجوش غیردولتی را پدید آورده است.
وی در مورد موزه هنر مصطفی (ص) نیز گفت: الزامات اجرایی این موزه آغاز شده و امیدواریم سال آینده به صورت رسمی این موزه را با آثار مرتبط با پیامبر اسلام افتتاح كنیم.
جایزه مصطفی (ص) به صورت دوسالانه بین دانشمندان كشورهای مسلمان برگزار می شود و تاكنون دو دوره از آن با شناخت 2 دانشمند اجرا شده است.
علمی**9157**1440
۰ نفر