۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۲۲:۵۹
کد خبر: 83097444
T T
۰ نفر
18 كرسی آموزش زبان فارسی توسط وزارت علوم حفظ شد

تهران- ایرنا- عضو هیأت علمی معاونت گسترش زبان فارسی مركز همكاری های وزارت علوم گفت: با توجه به نوسانات نرخ ارز و مشكلات پیش آمده در پرداخت حقوق آموزش دهندگان زبان فارسی در سایر كشورها، تلاش شده تا بر اساس دیپلماسی كشور ، 18 كرسی آموزش زبان فارسی در سایر نقاط جهان حفظ شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، زهرا استادزاده روز دوشنبه در نشست دومین همایش ملی دوسالانه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان (آزفا) درباره وضع آموزش زبان فارسی در خارج كشور اظهار كرد: در سایر كشورهای جهان، كرسی های متفاوتی به واسطه استادان برجسته ایرانی انجام می شود كه بیشترین كرسی ها در كشورهای منافع المشترك و قفقاز و كمترین تعداد در كشورهای آمریكای جنوبی برپا شده است.
وی در این همایش دوروزه كه امروز نیز در دانشگاه شهید بهشتی ادامه دارد، افزود: شورای برنامه ریزی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان شامل نمایندگانی از بنیاد سعدی، سازمان دانشجویان، وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و استادی برجسته در زمینه فرهنگ و زبان فارسی تشكیل شده است.
استاد زاده ادامه داد: نمایندگان ایران در خارج كشور به منظور حفظ اهمیت كرسی های زبان فارسی با كشورهای مالزی، لهستان، لبنان، پاكستان، گرجستان، سنگال، سوریه، دانمارك، چین، بوسنی و هرزه گوین، بلغارستان، بلاروس،برزیل، اسوونی، مكزیك، هنگ كنگ اروگوئه مكاتبات بسیاری را انجام داده اند.
وی با اشاره به اینكه ایجاد مراكز دانشگاهی زبان فارسی و گسترش آن از اولویت های وزارت علوم بوده، یادآور شد: تا خردادماه سال جاری وزارت علوم با اعزام 39 استاد در 26 كشور تعداد 63 كرسی به منظور آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان برپا كرده است.
استادزاده خاطر نشان كرد: از تاریخ 15 مهرماه تاكنون 18 استاد در 10 كشور نزدیك به 21 كرسی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان را برپا كرده اند.
عضو هیأت علمی معاونت گسترش زبان فارسی با اشاره به اینكه در زمان حاضر بیش از پنج هزار دانشجو در خارج كشور در حوزه ادبیات و زبان فارسی تحصیل می كنند، یادآور شد: وزارت علوم تلاش كرده به منظور كاهش هزینه دانشجویان خارجی متمایل به زبان فارسی، تعدادی از آنها را بورسیه كند تا در كشورهای خود زبان فارسی را فراگیرند.
وی افزود: از سوی دیگر، وزارت علوم پرداخت اعتبار ریالی به دانشگاه ها به منظورافزایش اعزام های دانشگاهی و موافقت با مأمور كردن استادان را در اولویت اقدامات خود قرار داده است.
**9491**1601**
۰ نفر