بیدارباش برای تبدیل اردبیل به كانون گردشگری زمستانی ایران

اردبیل - ایرنا - گردشگری زمستانی فرصتی است كه در بسیاری از مناطق كوهستانی و سرد جهان از آن به نحو احسن استفاده می شود ، اما این فرصت قابل توجه در ایران و از جمله استان برفی اردبیل تاكنون مورد توجه مناسب قرار نگرفته است.

فصل سرما در بسیاری از كشورهای جهان سرآغاز نوع خاصی از سرزندگی ، طبیعت گردی ، جهانگردی و انجام ورزش های گوناگون خاص این فصل می باشد، با نخستین برف، اسكلتون، هاكی، اسكی آلپاین، اسكیت روی یخ، اسنوبرد سواری، بابسلد، باندی، برف‌ رو، پرش با اسكی، لژسواری و ورزش دوگانه از جمله فعالیت هایی است كه در كشورهای با اقلیم سرد رونق می گیرد در كنار آن گردشگری زمستانی نیز جان گرفته و مردم از شهرها بیرون رفته و میهمان كوهستان های پربرف می شوند.
كشورهایی همچون فرانسه، سوییس، اتریش و ایتالیا بخشی از اعتبار حوزه ورزش و گردشگری خود را مدیون زمستان رشته كوه آلپ هستند. البته توجه به ظرفیت زمستان در این كشورها تنها به این موارد ختم نمی شود بلكه با فعالیت های نمایشگاهی و میزبانی مسابقه های مختلف در كنار تحرك بخشی به جامعه در میان سرمای به ظاهر سخت، سود سرشاری از گردشگری ورزشی به دست می آورند.
در ایران به جز چند منطقه ورزشی در پایتخت، زمستان برای اغلب ایرانیان بویژه برای اردبیلی ها عاملدلتنگی و حبس در خانه هاست ، این شرایط در حالی است كه استان اردبیل به عنوان یك منطقه سردسیر و كوهستانی، برف بیش از هفت ماه میهمان كوهستان های اطراف و حتی برخی شهرهای آن می شود؛ برفی كه به گفته كارشناسان می توانست در صورت اتخاذ تدابیر مناسب در قالب فرصتی بی نظیر در زمینه گردشگری موجب افزایش اشتغال، درآمدزایی و عامل سرعت بخشی در رشد و توسعه استان باشد.
برای خروج از این وضعیت و استفاده بهینه از فرصت برف، سرما و رونق گردشگری زمستانی از سال گذشته ' اكبر بهنامجو' استاندار اردبیل طرحی تحت عنوان 'زمستان بیدار' را ارائه كرده كه در صورت عملیاتی شدن آن اردبیل به عنوان نخستین استان گردش پذیر كشور در فصل سرما تبدیل خواهد شد.
برای آگاهی از این طرح و چالش ها و مشكلات پیش روی آن خبرنگاران ایرنا در میزگردی پای صحبت های مدیركل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، مدیركل حمل و نقل و راهداری و فرماندار سرعین نشستند.

** ایرنا: ضمن خیر مقدم به حضور میهمانان عزیز؛ 'زمستان بیدار' و یا طرح احیا و عملیاتی كردن گردشگری زمستانی با توجه به تجربیات و نتایج آن در دیگر كشورها ایده ای است كه می تواند اقتصاد استان اردبیل را متحول سازد، اما اجرا و موفقیت این طرح مستلزم فراهم شدن زیرساخت هایی است كه شاید بدون آن نتیجه مورد نظر بدست نیاید، دوستان لطفا درباره این طرح و اقدامات زیرساختی توضیحاتی ارائه كنند؟

*** نادر فلاحی ، مدیركل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اردبیل: تاكنون گردشگری اردبیل تك فصلی بوده و بیشتر به تابستان و احیانا عید نوروز محدود شده و این در حالی است كه قابلیت های طبیعی این منطقه نه تنها به فصل گرم سال كه بیشتر به فصول پاییز و زمستان مربوط می شود.
اردبیل از جمله مناطقی است كه در فصل سرما می توان اقلیم متفاوت از گرم و معتدل تا سرد را در آن مشاهده كرد، شمال اردبیل شامل پارس آباد و بیله سوار مغان معمولا در فصول سرد دارای آب و هوایی معتدل می باشد و دیگر مناطق كه زمستان های تقریبا پربرف دارند با این ویژگی كه آب های گرم معدنی در این مناطق در تمام اوقات سال در حال جوشش بوده و فصل سرما بهترین موقع برای استفاده بهینه از آنهاست.
از پارسال توسط استاندار اردبیل با ارائه طرح' زمستان بیدار' تصمیم بر آن گرفته تا استان از گردشگری تك فصلی خارج شده و بخش توریسم آن در تمامی سال و در تمامی مناطق فعال و پررونق باشد.
تحقق این مهم باعث می شود كه هم میزان درآمد عمومی مردم استان كه تا نصف متوسط كشوری است،افزایش یابد و هم آهنگ اشتغال در آن شتاب گرفته و درآمد پایدار برای شهروندان و فعالان بخش خصوصی ایجاد شود.
مدیریت عالی استان برای پیشبرد صنعت گردشگری استان ایجاد زیرساخت ها را دراولویت قرار داده و تاكید بر افتتاح راه آهن اردبیل در مدت زمان سه ساله اقدامی در این راستاست زیرا مسیر ریلی یكی از مطمئن ترین و امن ترین مسیرهای ارتباطی بوده و در تحقق زمستان بیدار تاثیر شگرفی خواهد داشت.

** ایرنا: اما آقای فلاحی با اینكه این اقدام بسیار مهم و تاثیرگذار است اما كمی طولانی مدت بوده و چنین به نظر می رسد كه استان در كوتاه مدت نیز نیاز به ایجاد زیرساخت ها دارد.
** فلاحی: درست است، در طرح زمستان بیدار برای كوتاه مدت و میان مدت برنامه ریزی شده ، مثلا در زمینه ایجاد بزرگراه ها كه استان اردبیل در آن بسیار فقیر می باشد گام های بزرگی برداشته شده تا پیش از این میزان بزرگراه های افتتاحی در استان سالانه به چند كیلومتر نمی رسید اما استاندار اردبیل تاكید دارد كه سالانه باید دست كم 30 كیلومتر بزرگراه در استان ایجاد شود.
همچنین رسیدگی و اصلاح ضربتی جاده های گردشگری استان در این راستا مورد تاكید بوده و اقدام های خوبی در این زمینه در دست اجراست.

** علی رحمتی ، مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای اردبیل: اجازه دهید در این زمینه من توضیحاتی ارائه كنم، در بحث زیرساخت ها همت جدی صورت گرفته و تلاش می شود برای تحقق طرح 'زمستان بیدار' مسیرهای گردشگری استان به لحاظ زیرساختی اصلاح و مهیا شود.
با اینكه وظایف اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل نگهداری، تامین زیرساخت ها و آسفالت راه ها در حوزه شهری و روستایی است اما رسیدگی به جاده های گردشگری استان هر چند در مسیرهای سخت مورد توجه بوده و اقداماتی مناسبی در این زمینه انجام شده است.
پیست اسكی آلوارس سرعین یكی از مكان های گردشگری استان در زمستان و حتی تابستان است، این جاده با اینكه از لحاظ فنی زیرساخت های خوب ندارد اما تا حد امكان برای بهبود وضعیت آن از جمله لكه گیری اقدام شده و برای روكش و آسفالت آن نیز اقدام خواهد شد.
همچنین احداث چند راهدارخانه در جاده های گردشگری استان از جمله در آلوارس سرعین و شابیل مشگین شهر مد نظر می باشد تا هم گردشگران زمستانی و هم كوهنوردان در این مناطق دچار مشكل خاصی نشوند.
برای اقدام جامع در این زمینه ها دیدارهایی بین استاندار اردبیل و مقام های این سازمان در سطح ملی صورت گرفته و توافق هایی نیز بدست آمده است.

** ایرنا: اما بحث راه یكی از زیرساخت هاست، در دیگر زمینه ها نیز مشكلاتی وجود دارد.
فلاحی: درست است، در این زمینه نیز طرح هایی پیش بینی شده، یكی از برنامه های استان در تامین زیرساخت ها ،احداث پیست اسكی در نقاط مختلف استان می باشد و اقدامات خوبی در این رابطه صورت گرفته است.
هم اكنون چهار پیست اسكی در خلخال ، سرعین و مشگین شهر در حال احداث بوده و به نوعی با تكمیل این زیرساخت ها مقدمات عملیاتی شدن طرح زمستان بیدار در استان شروع شده و در آینده نزدیك میزبان گروه های گردشگری زمستانی خواهد بود.
احداث هتل پنج ستاره هم می تواند در تحقق زمستان بیدار موثر باشد، استان اردبیل هم اكنون فاقد هتل پنج ستاره است اما مقدمات احداث 2 هتل در سرعین و اردبیل فراهم شده، هتل پنج ستاره سرعین بزودی تجهیز كارگاه می شود و هتل پنج ستاره اردبیل هم مشرف به دریاچه شورابیل بزودی كلنگ زنی خو اهد شد.

** ایرنا: چنین احساس می شود كه شهر سیاحتی سرعین با توجه به شهرت و نیز امكانات خوب اقامتی و گردشگری دارای وزن بیشتری در تحقق طرح زمستان بیداراست، آقای حسن پور شما بعنوان فرماندار سرعین نظرتان درباره این طرح و اقدامات انجام شده چیست؟

** حسن حسن پور فرماندار سرعین: زمستان بیدار یك پروسه، روند و سوگیری هدفمند بوده و هدف از آن جذب گردشگران در فصل زمستان است. اینكه با توجه به محور بودن گردشگری در توسعه استان می بایست هم بر تعداد گردشگران بویژه از نوع خارجی و لاكچری آن افزوده شود، هم از تك فصلی بودن خارج شده و هم میزان ماندگاری گردشگر افزایش یابد.
برای رسیدن به این اهداف تامین زیرساخت ها ضروری است ضمن اینكه می بایست به مسائل فرهنگی ، رفاهی نیز توجه داشت، سرعین در حال حاضر مهم ترین میزبان گردشگران در استان می باشد و به همین دلیل نیاز به توجه و تامین زیرساخت ها دارد.
جمعیت شهر سرعین پنج هزار نفر است اما در اوقاتی از سال این شهر مجبور به ارائه خدمات رفاهی و اولیه به میلیون ها گردشگر و مسافر است و این نیازمند تامین زیرساخت ها و امكانات مختلف می باشد.
متاسفانه در بیشتر اوقات نگاه به سرعین نگاهی استانی بوده و این در حالی است كه با توجه به شرایط خاص این شهرستان می بایست نگاهی فراستانی و ملی به آن وجود داشته باشد و امكانات نیز بر همین اساس برای آن تخصیص یابد.

** ایرنا: ا این نگاه آیا سرعین دارای امكانات لازم برای پذیرایی از مسافران است؟
** حسن پور: در زمینه امكانات اقامتی سرعین كمبودی ندارد و جزو یكی از مناطق برتر در كشور محسوب می شود اما در زمینه زیرساختی و امكانات جنبی نیاز به اقدامات اساسی می باشد كه باید در این زمینه سرمایه گذاری لازم صورت گیرد و نگاه سخت و محدود برخی دستگاه های اجرایی در صدور مجوز برای اجرای طرح های گردشگری و رفاهی اصلاح یابد.
البته كارهای در زمینه بهبود وضعیت صورت گرفته، مثلا جاده پیست اسكی آلوارس امسال ترمیم شده و تنها یك كیلومتر از آن باقی مانده است، برای تكمیل مسیر سرعین - آلوارس 20 میلیارد ریال اعتبار ابلاغ شده ، پیمانكار آن مشخص شده و در آینده عملیات اجرایی پروژه شروع خواهد شد.
برای اینكه امكانات گردشگری سرعین تنها محدود به آب های گرم معدنی نباشد، بسته كامل برای گردشگری سرعین تهیه شده و چند طرح تفریحی و رفاهی از جمله ایجاد بزرگترین پارك آبی كشور در آن پیش بینی و عملیات مقدماتی آن نیز شروع شده ، در زمینه گسترش فضای سبز ، پارك و برگزاری رویدادهای ورزشی و جشنواره های متعدد برنامه ریزی شده و كلید رونق گردشگری روستایی نیز زده شده است.

** فلاحی: البته در این زمینه من توضیح دهم كه اجرای طرح زمستان بیدار محدود به یك شهرستان نیست و در آن تمام مناطق استان دیده و اجرای طرح های ویژه گردشگری برای هر یك پیش بینی شده است.
تصمیم بر این است تا در تمام شهرستان ها زیرساخت های گردشگری مهیا شود، بنا به دستور استاندار 20 طرح جامع گردشگری برای مناطق گردشگری از شمال تا جنوب استان از طریق مشاور مورد مطالعه قرار گرفته و برای هر منطقه ای طرح های ویژه ای تعریف شده است، مثلا در شهرستان گرمی طرح جامع گردشگری دریاچه گیلارلو، در خلخال طرح جامع منطقه ازناو و اندبیل و در شهرستان كوثر هم طرح جامع آبدرمانی گیوی در دست تهیه است.
قرار بر این است تا گردشگری استان از شمال تا جنوب بطور یكسان توسعه یابد، برای هر یك از شهرستان ها برنامه مجزا تهیه شده است، در پارس آباد و بیله سوار با توجه به آب و هوای معتدل بحث 'بهار در زمستان' مد نظرمی باشد اینكه با توجه به ظرفیت فرودگاه پارس آباد می توان در فصل سرد سال جشنواره ها و رویدادهای ورزشی را در این شهرستان ها برگزار كرد، ضمن اینكه از قابلیت زراعی و عشایری منطقه نیز می توان برای فعال كردن توریسم كشاورزی و عشایری استفاده كرد.
در شهرستان خلخال طرح های پل معلق و بوم گردی در حال اجراست و در شهرستان كوثر هم توجه خاصی به آبگرم معدنی این شهرستان و افزایش امكانات رفاهی شده است.
در زمینه آب های گرم معدنی نیز كه چندین شهرستان استان از جمله اردبیل ، مشگین شهر ، سرعین ، نیر و كوثر از آن بهره مند هستند برنامه اساسی و زیربنایی 'پزشكی آبدرمانی 'در حال اجراست.
هم اكنون كاركرد آبدرمانی ها رضایت بخش نیست و در حد یك استخر از آنها استفاده می شود اما برنامه ای تدوین شده كه با كمك دانشگاه استانبول پزشكان اردبیلی تحت آموزش قرار گرفته و آب درمانی های استان كاركردی پزشكی و درمانی به خود گیرند.
هدف گذاری شده تا آبدرمانی در استان اردبیل به یك برند ملی و بین المللی تبدیل شود ضمن اینكه بوم گردی و احیای خانه های روستایی، توسعه اقتصاد روستایی هم در اجرای طرح زمستان بیدار مد نظر می باشد.
برگزاری جشنواره های زمستانی با برنامه های محتوایی و برای جذب گردشگران از مناطق مختلف كشور مد نظر بوده و ستاد جشنواره نیز تشكیل شده است.
** ایرنا: از حضور شما در این میزگرد كمال تشكر را داریم.
6016/7110