۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۱۶
کد خبر: 83098214
T T
۰ نفر

ايجاد بازارچه مرزي در خراسان شمالي منتفي شد

۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۱۶
کد خبر: 83098214
ايجاد بازارچه مرزي در خراسان شمالي منتفي شد

بجنورد- ايرنا- رئيس اداره بازرگاني خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالي گفت: ايجاد بازارچه مرزي پرسه سو در مرز اين استان با كشور تركمنستان، از دستور كار دولت خارج شده است.

امين قرباني روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: با توجه به مشكلات ساخت راه دسترسي از طرف تركمنستان و نيز نبود رغبت اين كشور براي بازگشايي بازارچه مرزي پرسه سو، از دستور كار خارج شده است.
وي افزود: تركمنستان اعلام كرده است كه چهار معبر ارتباط ايران با اين كشور از جمله بازارچه هاي مرزي در اينچه برون، لطف آباد و باجگيران فعال است كه البته با ظرفيت كامل فعاليت ندارند از اين رو تمايلي براي بازگشايي بازارچه پرسه سو ندارد.

* خراسان شمالي مجوز نمايشگاه ايران در تركمنستان را گرفت
قرباني در بخش ديگر سخنان خود از دريافت مجوز برگزاري نمايشگاه اختصاصي جمهوري اسلامي ايران در تركمنستان با محوريت خراسان شمالي خبر داد و گفت: اين استان براي چهارمين بار، مجوز برگزاري نمايشگاه اختصاص جمهوري اسلامي ايران در اين كشور را دريافت كرده و اين رويداد اسفند ماه امسال در عشق آباد برگزار مي شود.
وي افزود: نمايشگاه اختصاصي جمهوري اسلامي ايران در زمينه هاي مختلف صنعت، كشاورزي و خدمات با محوريت خراسان شمالي برگزار مي شود.
به گفته قرباني در آخرين نمايشگاهي كه با محوريت خراسان شمالي برگزار شد، حدود 100 شركت از ايران در عشق آباد تركمنستان حاضر شدند.
رئيس اداره بازرگاني خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالي با اشاره به مشكلات گمركي براي صادركنندگان اظهار داشت: تغيير در قوانين، اعمال برخي ممنوعيت ها براي صادرات و واردات و يا تغيير در تعرفه هاي واردات كشور تركمنستان به موقع به ايران اطلاع رساني نمي شود و از اين رو صادركنندگان در گمرك دچار مشكل مي شوند.
كشور تركمنستان با خراسان شمالي 300 كيلومتر مرز مشترك دارد.
كارشناسان بر اين عقيده اند كه با راه اندازي بازارچه پرسه سو علاوه بر تسهيل تجارت خراسان شمالي با تركمنستان، گذرگاهي براي مبادلات تجاري استان هاي همجوار از قبيل گلستان، خراسان رضوي و مازندران با جمهوري قزاقستان نيز فراهم مي شود.
در هفت ماهه امسال، 242.7 هزار تن كالا به ارزش 62.7 ميليون دلار از خراسان شمالي صادر شده است كه پنج درصد از ارزش ريالي اين مبادلات مربوط به صادرات به كشور تركمنستان است.
7185/ 6042
۰ نفر