رضا خضری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ایجاد مدارس روستا مركز و مدارس شبانه روزی را یكی از راه های جلوگیری از ترك تحصیل دانش آموزان است.
وی اظهار داشت: دانش آموزان روستاهای فاقد مقطع متوسطه اول و دوم در مدارس روستا مركز و شبانه روزی جذب شده و تحصیل می كنند.
خضری افزود: یكی از دلایل مهم ترك تحصیل دانش آموزان روستایی مخالفت والدین برای حضور در مدارس شبانه روزی و روستا مركز است كه این مشكل مانع ادامه تحصیل برخی از این افراد شده است.
وی اضافه كرد: امكانات و فضای مدارس شبانه روزی برای تحصیل بسیار مناسب است و هر هفته یك پزشك نیز دانش آموزان را ویزیت می كند اما برخی خانواده ها با آموزش و پرورش همكاری نمی كنند و اجازه نمی دهند فرزندانشان در این مدارس تحصیل كنند.
خضری یكی از مشكلات ترك تحصیل دانش آموزان را بحث های فرهنگی دانست و یادآور شد: برای جذب مجدد دانش آموزان به مدرسه پرونده تمام این افراد رصد شده و مدیران مدارس با والدین شان رایزنی كرده اند اما برخی خانواده های بدلایل مختلف از جمله مشكلات فرهنگی با ادامه تحصیل فرزندان خود بویژه دختران مخالف هستند.
وی با اشاره به فعالیت 15 رهبر آموزشی در شهرستان بانه گفت: رهبران آموزشی هر هفته از روستاها بازدید و در خصوص جذب دانش آموزان تارك تحصیل و كیفیت بخشی مسایل و برنامه های آموزشی آنها را كنترل می كنند.
خضری با بیان اینكه جمعیت روستای در بانه كاهش یافته و این امر باعث كم شدن جمعیت دانش آموزی است، اضافه كرد: نمی توان برای تعدادی كمی دانش آموز در روستاها مدرسه متوسطه اول و دوم ایجاد كرد.
رئیس آموزش و پرورش بانه یادآور شد: در برخی روستاها فضای آموزشی مناسب وجود دارد اما دانش آموز نیست البته آموزش و پرورش حتی برای یك دانش آموز هم نیروی انسانی در روستاها تامین می كند.
وی اظهار داشت: تراكم دانش آموزی در شهر بانه زیاد است و اكثر مدارس 2 شیفته هستند و بدلیل كمبود فضای آموزشی و جمعیت زیاد، تعداد دانش آموزان مدارس شهری بیش از استاندارد است.
خضری افزود: تعداد دختران دانش آموز مقطع متوسطه اول و دوم كه ترك تحصیل كرده اند از پسران در این شهرتسان بویزه روستاها بیشتر است.
وی با اشاره به همت خیرین در احداث مدارس تاكید كرد: فقر مالی عامل ترك تحصیل دانش آموزان نمی شود چون خیرین هزینه تحصیل اینگونه افراد را تامین می كنند ضمن اینكه آموزش و پرورش هم به لحاظ تامین نوشت افزار و پوشاك به ایشان كمك می كند.
رئیس آموزش و پرورش بانه یادآور شد: تلاش داریم حداكثر دانش آموزان را جذب مدارس كنیم و با سواد كردن افراد بازمانده از تحصیل در فاصله سنی 10 تا 49 از برنامه های مهم ما است.
وی شیوه زندگی كوخ نشینی در بانه را یكی دیگر از عوامل ترك تحصیل دانش آموزان دانست و اضافه كرد: كوخ نشینی باعث شده جمعیت دانش آموزی پراكنده شود و تجمیع دانش آموزان در یك مدرسه كار بسیار مشكلی محسوب شود.
خضری اظهار داشت: برای جلوگیری از ترك تحصیل دختران در روستای آلوت كلاس دئهم مقطع متوسطه دوم برای دختران دایر شد و در روستای شوی نیز پایه های دهم و یازدهم در رشته كشاورزی ایجاد شده است.
به گزارش ایرنا، امسال 32 هزار دانش آموز در مدارس بانه مشغول به تحصیل هستند و 60 روستای شهرستان كمتر از هفت دانش آموز دارد.
580 دانش آموز روستایی در مدارس متوسطه اول و دوم دخترانه كوثر سبدلو، متوسطه دوم پسرانه حضرت رسول (ص) بانه با اولویت فنی و حرفه و كار دانش، متوسطه اول شهر آرمرده مشغول به تحصیل هستند كه از این تعداد 80 نفر دختر هستند.
در روستاهای آلوت، نجنه، كوخان، خواجه امیر، ساوان، عباس آباد، شوی و ابولحسن مدارس روستا مركز متوسطه اول و دوم در شهر بویین، آرمرده و كانی سور مدرسه متوسط اول و دوم در روستای های برده ره ش، كیورو مدارس متوسطه اول به صورت روستا مركز وجود دارد.
شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 كیلومتری غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
7496/9102
سنندج - ایرنا - رئیس آموزش و پرورش بانه گفت: امسال 100 درصد كودكان لازم تعلیم مقطع ابتدایی بویژه پایه های اول، دوم و سوم جذب مدارس شدند و هیچ كسی بخاطر مشكلات مالی از تحصیل باز نمانده است.