۲۴ آبان ۱۳۹۷، ۸:۵۶
کد خبر: 83100342
T T
۰ نفر
شبكه سحر 21 ساله شد

تهران- ايرنا- شبكه تلويزيوني سحر 21 ساله شد، مدير آن مي گويد: اين شبكه توانسته است به بخشي از اهداف خود از جمله جلب مخاطب در كشورهاي منطقه دست پيدا كند، حتي از آلباني و مقدونيه پيشنهاد داريم كه سريال هاي ايراني اين شبكه با لوگوي سحر در اين كشورها پخش شود.

25 آبان سالگرد تولد شبكه سحر است. «عليرضا سليماني زاده» مدير شبكه سحر در آستانه بيست و يك ساله شدن اين شبكه، در گفت و گو با ايرنا از فراز و نشيب هايي اين شبكه و اهداف جديد آن گفت كه با هم آن را مي خوانيم:

ايرنا: سحر 21 ساله شد، در حال حاضر شبكه سحر چند كانال دارد؟
سليمان زاده: چهار كانال، از جمله كانال آذري، كردي، بالكال و اردو.

ايرنا: كدام يك از اين كانال ها پربيننده تر است؟
سليمان زاده:بله كانال اردو. مخاطبان اردو زبان ما خيلي زيادتر از مخاطبان ديگر با برنامه ها تماس مي گيرند. كاربران اردو زبان در فضاي مجازي نيز از جمعيت 300 هزار كاربر گذشته است.

ايرنا: اين چهار كانال چند ساعته است؟
سليمان زاده: هر چهار كانال 24 ساعت فعال هستند.

ايرنا: پربيننده ترين برنامه در اين چهار كانال ها را نام ببريد؟
سليمان زاده: هر كانال را بايد داخل خودش سنجيد اردو را نمي توان با آذري سنجيد، مثلا در حوزه آذري برنامه هاي مذهبي پر بيننده است و در اردو برنامه هاي معارفي و برنامه هاي سياسي پر مخاطب است. در حوزه كردي برنامه هاي جنگ شبانه خيلي پر بيننده است و همه حوزه ها فيلم و سريال را دوست دارند مثلا در حوزه بالكان سريال هاي اجتماعي و خانوادگي پربيننده است.

ايرنا: چند سال است كه شما مديريت اين شبكه را به عهده داريد؟
سليمان زاده: چهار سال.

ايرنا: سحر در اين چهار سال چه تغييراتي داشته است؟
سليمان زاده: قبل از اينكه من مدير اين شبكه شوم سحر شش كانال داشت. كانال فرانسه و انگليسي نيز در كنار اين چهار كانال فعلي به روي آنتن مي رفت. كانال كردي 24 ساعته بود و بقيه كانال ها 6 ساعته، 9 ساعته و 15 ساعته بودند تا اينكه در آبان سال 93 شبكه كردي 24 ساعته شد و با اين اتفاق پخش شبكه از 42 ساعت به 72 ساعت رسيد. شش ماه بعد از حضور من به عنوان مدير كانال آذري نيز 24 ساعته شد و به فاصله سه ماه اردو نيز 24 ساعته به روي آنتن رفت و البته انگليسي و فرانسه حذف شدند.

ايرنا: چرا تصميم گرفته شد كه كانال فرانسه و انگليسي از سحر حذف شود؟
سليمان زاده: سازمان تصميم داشت كه اين شبكه ها مستقل و خارج از مجموعه سحر كار كنند چيزي شبيه شبكه پرس تي وي و ديگر شبكه هاي مستقل اما متاسفانه اين اتفاق نيفتاد.

ايرنا: چرا؟
سليمان زاده: فرانسه و انگليسي با زيرساخت هاي شبكه سحر به روي آنتن مي رفت و براي مستقل بودن بايد زيرساخت هاي جديدي در نظر گرفته مي شد كه بودجه زيادي مي خواست و سازمان بودجه اي كه لازم بود را نمي توانست در اختيار تيم بگذارد به همين دليل سال 94 كانال انگليسي و سال 95 نيز فرانسه از مجموعه سحر حذف شد. حذف اين دو كانال باعث شد فضا براي كانال آذري، كردي، بالكان و اردو بيشتر باز شود و ما ديگر اين چهار كانال را به صورت 24 ساعته به روي آنتن برديم البته بايد بگويم سحر يك شبكه عمومي است و نيازي نداريم كه 24 ساعت برنامه توليد كنيم. بين هفت تا هشت ساعت پخش برنامه داريم و دو بار اين هشت ساعت پخش برنامه را در طول شبانه روز تكرار مي كنيم.

ايرنا: دو بار تكرار در يك كانال زياد نيست؟
سليمان زاده: ما همه موارد را بررسي كرديم و متوجه شديم بهتراست در هر كانال برنامه ها را از عصر تا شب به وقت محلي به روي آنتن ببريم و با در نظر گرفتن اختلاف زماني ما و همچنين زماني كه اين كاربرها براي ديدن تلويزيون دارند دو بار اين برنامه ها را در شبانه روز تكرار كنيم. براي مثال بايد اين را در نظر بگيريد كه مخاطب هاي اردو زبان پراكندگي زيادي دارند و در حالي كه بيشتر جمعيت آنها كه حدود 600 تا 700 ميليون هستند در شبه قاره هند ساكن هستند و ساعت مشخصي براي ديدن برنامه دارند اما ما مخاطبان اردو زبان نيز درآمريكا، اروپا داريم پس اين تكرار مي تواند باعث شود كه هر مخاطبي بتواند بيننده برنامه ما باشند.

ايرنا: سحر اپليكيشني براي پخش آنلاين دارد؟
سليمان زاده: خير، اما مخاطب مي تواند در مكان هايي كه ما آنتن نداريم سحر را به صورت اينترنتي بيننده شبكه سحر باشد. قرار است اپليكيشن نيز ساخته شود و ما منتظر تصميم سازمان براي ساخت اين اپليكيشن هستيم.

ايرنا: چند سال پيش شبكه سحر به خاطر پخش سريال «چشمان آبي زهرا» دچار حاشيه هاي زيادي شد. در اين باره توضيح مي دهيد؟
سليمان زاده: چشمان آبي زهرا نام يك سريال ضدصهيونيستي بود كه در دفاع از فلسطين ساخته شده بود. اين سريال در دهه هشتاد از شبكه سحر پخش شد.

ايرنا: اين سريال ساخت ايران بود؟
سليمان زاده: بله، چشمان آبي زهرا توليد ايران بود و به زبان فرانسه از شبكه سحر پخش شد كه خيلي زود كشور فرانسه واكنش شديدي نسبت به اين سريال نشان داد و عنوان كرد كه سريال چشمان آبي زهرا ضد يهودي است. جامعه يهودي هاي ساكن فرانسه به شدت به اين موضوع واكنش نشان دادند.

ايرنا: چه اتفاقاتي پس از پخش اين سريال براي شبكه سحر افتاد؟
سليمان زاده: به صورت علني دولت فرانسه شبكه سحر را ضد يهودي ناميد و اعلام كرد كه نبايد با شبكه سحر همكاري شود. با اين برچسب هايي كه به سحر زده شد محدويت هاي زيادي در حيطه پخش و توليد براي شبكه ايجاد شد.

ايرنا: چه محدوديت هايي؟
سليمان زاده: براي مثال در حيطه پخش ماهواره اي و مصاحبه با لوگوي سحر ما دچار مشكل شديم. به محض اينكه لوگوي سحر را مي ديدند از مصاحبه با ما سر باز مي زدند. اين موضوع حتي تا به امروز هم براي شبكه سحر دردسرساز شده است.

ايرنا: چه دردسري؟
سليمان زاده: چندي پيش ما قصد داشتيم يك مستند در فرانسه تهيه كنيم به مناسبت چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي كه اين اجازه به ما داده نشد. به هر حال بايد در نظر گرفت در فرانسه 550 هزار يهودي زندگي مي كنند كه به شدت در رسانه ها و مراكز قدرت نفوذ دارند.

ايرنا: در طول اين چهار سال كه شما مديريت شبكه سحر را به عهده داشتيد چنين اتفاق هايي پيش آمده است؟
سليمان زاده: خير، اما به محض اينكه ويديوها يا كليپ هايي در فضاي مجازي منتشر مي كنيم، به بهانه ضد يهود بودن آن ويديو را ريپورت مي كنند. اين مسئله باعث شده است بارها صفحه هاي اجتماعي شبكه سحر در فضاي مجازي بسته شود. بيشتر اين محدوديت ها در فضاي مجازي صورت مي گيرد.

ايرنا: شبكه سحر براي اين عكس العمل ها تاكنون چه كاري انجام داده است. آيا در اين باره شفاف سازي شده است؟
سليمان زاده: سحر فعاليت خود را با دو هدف جلو مي برد در ابتدا ماموريت اصلي ما ترويج سبك زندگي ايراني– اسلامي است و دومين ماموريت ما در اين شبكه نشر و تبليغ گفتمان انقلاب اسلامي است. ما در ماموريت دوم خود يعني نشر و تبليغ گفتمان انقلاب اسلامي بايد عليه اسرائيل و برخي از كشورها و سياست هايشان برنامه بسازيم و صحبت كنيم. مطمئن باشيد نمي توانيم به خاطر اين محدوديت ها پا پس بكشيم.

ايرنا: اين اهداف شبكه سحر است آيا شفاف سازي درباره ضد يهود بودن انجام شد؟
سليمان زاده: خير، ترجيح داديم سكوت كنيم چون اين برچسب ضد يهود بودن بهانه آنها بود. آنها با كليت برنامه هاي شبكه سحر مشكل داشتند.

ايرنا: سحر در سال 97 چند درصد برنامه هاي توليدي داشته است؟
سليمان زاده: شبكه سحر 40 درصد برنامه هاي توليدي دارد كه شامل برنامه هاي زنده، خبري، معارفي، جنگ هاي شبانه، برنامه هاي ورزشي، اقتصادي، فرهنگي و هنري، مستندها و مستند تركيبي اصولا توليدي است. برنامه هاي آرشيوي هم بيشتر سريال است ما در هر كانال هر روز يك سريال پخش مي كنيم كه آرشيوي است.

ايرنا: اما شبكه سحر تا قبل از سال 93 گروه توليد فيلم و سريال داشت و در اين زمينه فعال بود چه شد كه سحر ترجيح داد سريال و فيلم توليد نكند و در اين باره از آرشيو صدا و سيما استفاده كنيد؟
سليمان زاده: بعد از سال 93 بودجه از گروه فيلم و سريال گرفته شد و سازمان تصميم گرفت كه شبكه سحر براي سريال از آرشيو استفاده كند. در مجموع ما سريال ها را از آرشيو مي گيريم و دوبله مي كنيم و از شبكه هاي مختلف پخش مي كنيم.

ايرنا: براي انتخاب سريال ها چارچوب و فيلتري داريد؟
سليمان زاده: بله، ما اصولا سريال هايي را انتخاب نمي كنيم كه از نظر كيفيت فني و پيام بايد در سطح بالايي قرار بگيرد. سريال و فيلم هاي سينمايي را كه سياه نمايي داشته باشند، اصلا پخش نمي كنيم. يا سريال ها و فيلم هايي كه لوكيشن هاي بدي دارد و كشور را عقب مانده نشان مي دهد انتخاب نمي شود.

ايرنا: در حال حاضر چه سريالي از كانال هاي شبكه سحر در حال پخش است؟
سليمان زاده: سريال «كيميا» كه پيامي از هشت سال دفاع مقدس و انقلاب دارد. شايد جالب باشد بدانيد صربستان و بوسني در حال حاضر سريال هاي ما را مي گيرند و با لوگوي شبكه سحر پخش مي كنند. اين موضوع خيلي جالب است مثل اينكه شبكه سوم ما يك سريال از خارج از كشور تهيه كند و با لوگوي آن كشور پخش كند. ما از آلباني و مقدونيه نيز پيشنهاد داشتيم تا سريال هايمان را به آنها ارائه دهيم تا با لوگوي سحر اين سريال ها را پخش كنند.

ايرنا: اين موضوع خيلي مهمي است پس مي توان گفت سحر به يكي از اهدافي كه داشته، رسيده است؟
سليمان زاده: بله ما تا حدودي به آنچه هدفمان بود رسيديم. شبكه برون مرزي سحر در طول اين چند سال توانسته است مهندسي كنداكتوري خوبي داشته باشد و از لحاظ گرافيكي خيلي خوب ظاهر شود اما اين روزها ما يك هدف خيلي مهمي داريم و بايد در فضاي مجازي خيلي خوب و قدرتمند ظاهر شويم چون اين روزها همه با اينترنت سر و كار دارند و داشتن يك وب سايت قوي و حضر پر رنگ در شبكه هاي اجتماعي مي تواند به سحر و اهدافش كمك كند همچنين ما بايد بتوانيم بيشتر برنامه هاي توليدي را در لوكيشن هاي مربوط بسازيم براي مثال اگر مي خواهيم برنامه اي درباره با اردو زبان ها بسازيم بايد به لوكيشن هاي اردو زبان ها برويم.

ايرنا: مگر در اين موقعيت ها دفتر نداريد؟
سليمان زاده: دفتر داريم ولي بودجه براي ساخت در اين فضاها نداريم اگر بتوانيم اين موضوع را حل كنيم مطمئنا حرفه اي تر جلو رفته ايم. در برنامه هاي خبري اين روزها اهداف خاصي را دنبال مي كنيم و تصميم داريم در چند ماه ديگر در حيطه خبر نيز خيلي خوب ظاهر شويم.
گفتگو از: خاطره علي نسب
فراهنگ *خ.ع * 1418