۲۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۵۱
کد خبر: 83100872
T T
۰ نفر

خالق دهكده پرملال تجليل شد

۲۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۵۱
کد خبر: 83100872
خالق دهكده پرملال تجليل شد

شيراز- ايرنا- مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس ظهر پنجشنبه ميزبان آيين نكوداشت امين فقيري بود. نويسنده‌اي 75 ساله‌ كه كتاب دهكده پرملال را نوشت و از سرآمدان داستان نويسان با فضاهاي روستايي است.

به گزارش ايرنا، امين فقيري كسي است كه دهكده پرملالش به ده زبان دنيا ترجمه شده است و قالي بافان و مجموعه داستان هاي كوتاه را در كارنامه دارد و در عرصه‌هاي ملي و جهاني شيراز را با قلم خود نامبردار كرده است.
دراين آيين رئيس مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس امين فقيري را چنين توصيف كرد: با توده‌اي سفيد از موهايي كه روزگاراني به رنگ شبقي رخشان مي‌نمود و با پشتي خميده از دانسته‌هاي بسياري كه نشان از روزگار سپري شده عمري گرانبهاست؛ با لبخندي كه ديرآشناي چهره هميشه مهربان و آرام اوست؛ و نگاهي نافذ و انديشه‌اي مصمم بر خوان دست‌نگاشته‌هايي مي‌نشيند كه تاريخ روزگارانش را و آمال مردمانش را به تصوير ‌كشد.
كورش كمالي سروستاني با بيان اينكه داستان‌هاي فقيري نمودار درد و رنج روستايياني است كه به سبب فقر فرهنگي و ناداري در رنج بوده‌اند، بيان كرد: توصيف تنهايي و ملال روحي معلمان روستا و دشواري زندگي دهقانان به داستان‌هاي فقيري حال و هوايي شاعرانه و دقتي جامعه شناسانه مي‌بخشد.

** آثار فقيري شالوده جامعه را در خود منعكس مي‌كند
رئيس مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس عنوان كرد: داستان‌هاي فقيري بر اساس تقليدي از واقعيت آدمي و عادات و حالات بشري نوشته شده‌اند و به نحوي از انحاء شالوده جامعه را در خود تصوير و منعكس مي‌كنند؛ چراكه او با چيره‌دستي و ظرافت خاصي به بيان داستان‌هايش مي‌پردازد گويي در تمام صحنه‌هاي داستان حضور دارد و آنجا كه با مردمان روزگارانش همدردي مي‌كند، گونه اي مرثيه و مويه را در قلم خويش پديدار مي‌سازد.
وي بهره‌گيري فقيري را از اصطلاحات و كنايات و واژگان محلي داراي رنگ و بوي خاص عنوان كرد و افزود: با باور بدين امر كه رسالت راستين ادبيات برانگيختن مردم به آگاه شدن از خويشتن خويش است، ناگزير از مردمي كردن ادبياتيم.
كمالي سروستاني بيان داشت: امين از جمله راوياني است كه به شايستگي توانسته است معيارهاي ويژه خود را به جهان داستان ارائه دهد. معيارهايي كه در قوسي صعودي از درون جامعه و محيط پيراموني‌اش برخاسته است و همگام با تكنيك‌هايي رئاليستي است كه خاص اوست.
رئيس مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس با اشاره به تنوع و تعدد شاخصه‌هاي زباني و ادبي فقيري ابراز داشت: مضاميني از جمله فقر و گرسنگي، مناسبات زندگي در شرايط نابسامان اجتماعي، مصائب پايان‌ ناپذير مردم ستم‌ديده و رنج كشيده روستايي و تقابل سنت و تجدد، درونمايه آثار اوست و او با پناه جستن به اين همه و چنگ زدن به آرزوي ديرينه بشر مبني بر رستگاري مدام، در خلق آثارش خوش درخشيده است.
وي بيان كرد: امين مهربان است، دوست داشتني است، فروتن است، استاد است و از همه مهم‌تر امين است و بدين‌سان است كه شيراز مديون امين فقيري مي‌شود چرا كه از سويي او با آثارش فرهنگ، تاريخ و خاطره‌هايمان را ماندگار ساخته‌ و از ديگر سوي، خود بخشي از تاريخ فرهنگي شيراز مي‌شود؛ بر ماست كه جايگاه ارجمندش را قدر نهيم و به قدر همّت و وسع خويش در پاسداشتش بكوشيم.
همچنين ادب ‌پژوه شيرازي در اين آيين با بيان اينكه فقيري در مجموعه آثارش از تصوير عاطفي و دراماتيك فاصله مي‌گيرد، عنوان كرد: فقيري از همان ابتداي كار حسابش را از ادبياتي كه با واقعيت هاي تلخ زندگي بيگانه است و آفريننده آن از دريچه احساسات شخصي به عالم هستي مي‌نگرد جدا مي‌كند و براي گريز از واقعيت هاي حاضر و ملموس يا گذشته هاي خيال انگيز كه ساخته و پرداخته ذهن بيمار گونه است به گذشته‌اي موهوم و افسانه اي اميد مي‌بندد.
مهدي زمانيان بيان كرد: محتواي آثار بعدي فقيري نيز تصويري و توصيفي است از فقر و فلاكت، محروميت‌ها و نامرادي ها، دلزدگي ها و بي رحمي ها و زبوني ها، انحطاط اخلاقي و فساد اجتماعي ناشي از فقر فرهنگي و اقتصادي، غرور بي پايه و اساس و تعصب تنگ نظرانه و بالاخره جهل و خرافه از يك‌سو و عشق و اميد و مهر و وفا و مردانگي و غيرت مبارزه با ظلم و ستم، حركت پوينده و جدال سازنده براي ادامه حياتي سرشار از انسانيت و ارزش‌هاي انساني و سرانجام برقراري و تلاش و كوشش خستگي ناپذير در حفظ عدالت اجتماعي از ديگر سو.
وي با اشاره به اثر 'سگ‌هاي تاريكي' امين فقيري كه هنوز مجوز چاپ نگرفته است، گفت: او در اين رمان به سبك و سياق رئاليسم جادويي بر پايه سورئاليسم قلم زده است و اميد كه سرانجام كسب مجوز كند و به دست دوستداران آثارش برسد.
در اين آيين، سيروس رومي و منيژه عبداللهي و سيروس نوذري نيز درخصوص آثار او به نقد و بيان نظر پرداختند؛ همچنين فيلم مستند ' امين فقيري به روايت دهكده پر ملال' ساخته همايون امامي، مستندساز و پژوهشگر به مدت 36 دقيقه اكران شد.
7375 /1876