۲۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۳۵
کد خبر: 83101377
T T
۰ نفر
نگرانی گاوداران خراسان شمالی از كاهش جمعیت دام مولد

بجنورد - ایرنا - كاهش جمعیت دام مولد خراسان شمالی در سال های گذشته، سبب نگرانی دست اندركاران صنعت دامپروی استان شده به طوری كه بر اساس آمارهای موجود از 100 هزار راس دام سنگین اكنون تنها 30 هزار راس نگهداری می شود.

به گزارش ایرنا، گاوداران خراسان شمالی علت كاهش جمعیت دام های مولد استان در سال های اخیر را مشكلات فراوان واحدهای گاوداری و همچنین كشتار دام مولد عنوان می كنند.
كشتار دام مولد و كاهش جمعیت این دام ها نه تنها آسیب در تولید شیر به شمار می رود بلكه تهدید جدی برای افزایش جمعیت دام و نیز افزایش قیمت گوشت و شیر است.
در سال های گذشته افزایش نهاده های دامی و بالا رفتن هزینه های دامپزشكی و كارگری، سبب شده تا واحدهای گاوداری رفته رفته كاهش یابد و گاوداری ها به مرور جای خود را به تالارها داده اند.
پایین بودن قیمت شیر هم سبب شده تا صرفه اقتصادی فعالیت گاوداران تحت شعاع قرار گیرد و تمایلی به ادامه تولید نداشته باشند.

* كاهش جمعیت دام سنگین
مدیرعامل شركت تعاونی گاوداران بجنورد در این باره گفت: جمعیت گاوهای مولد و شیرده در استان بشدت كاهش یافته و این تهدید برای این صنعت است.
حسینعلی حصاری اظهار داشت: به علت كاهش جمعیت گاوهای شیری در استان، میزان تولید شیر به میزان قابل توجهی كاهش یافته است.
وی تصریح كرد: در سال های پیش تر، واحدهای زیادی در استان فعال بود و بیش از 100 هزار راس دام سنگین در این منطقه نگهداری می شد اما اكنون گاوداری ها تعطیل شده و 20 تا 30 هزار راس بیشتر دام نگهداری نمی شود.
وی با اشاره به اینكه میزان تولید شیر در استان كاهش یافته است افزود: دام های مولد و شیرده روانه كشتارگاه شده اند و به علت كمبود نقدینگی و گرانی نهاده های مورد نیاز، بهره وری و بازدهی در واحدهای دامی كاهش یافته است.
حصاری گفت: بالا بودن قیمت نهاده ها صرفه اقتصادی در واحدهای گاوداری را تحت شعاع قرار داده است.
مدیرعامل شركت تعاونی گاوداران بجنورد تصریح كرد: 70 درصد از هزینه های یك واحد گاوداری مربوط به تامین خوراك و علوفه دام است و بالا بودن قیمت این نهاده ها به جد در فعالیت دامداران تاثیر گذار است.
وی گفت: در وضعیت استاندارد قیمت هر كیلوگرم شیر باید سه برابر قیمت نهاده دام باشد اما اكنون جو به ازای هر كیلوگرم، 12 هزار و 500 ریال خریداری می شود و این در حالی است كه شیر تولیدی دامداران، بیشتر از 16 هزار تا 19 هزار ریال به فروش نمی رود.
مدیرعامل شركت تعاونی گاوداران بجنورد با بیان اینكه جهاد كشاورزی به عنوان متولی تولید باید از دامداران حمایت كند افزود: بخش بزرگی از مشكلات دامداری ها مربوط به تامین خوراك مورد نیاز دام است كه انتظار می رود در این زمینه مورد حمایت قرار گیرند.

* كشتار دام مولد پربازده ممنوع است
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره كل دامپزشكی خراسان شمالی هم در این باره با اشاره به اینكه كشتار دام مولدی كه بازدهی مناسب دارد در كشتارگاه ها ممنوع است گفت: جمعیت دام سنگین استان در سال های اخیر كاهش یافته است.
حسن قاسمی فرد اظهار داشت: در یك دهه گذشته، 80 هزار راس دام سنگین در استان نگهداری می شد اما این آمار در دو سه سال گذشته به شدت كاهش یافته و اكنون به حدود 57 هزار راس رسیده است.
وی با بیان اینكه گرانی نهادها سبب شده تا نگهداری دام به صرفه نباشد خاطرنشان كرد: اكنون شمار دام های شیری استان 34 هزار و 168 راس، گاو نر 10 هزار و 320 راس است.
وی افزود: جمعیت دام سبك استان هم در سال های اخیر به طور چشمگیری كاهش یافته است و اكنون یك میلیون و 678 هزار راس گوسفند و حدود 300 هزار راس بز در استان نگهداری می شود.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره كل دامپزشكی خراسان شمالی گفت: اكنون قریب به اتفاق واحدهای گاوداری صنعتی استان به تعطیلی كشیده شده و كمتر از 15 واحد در استان فعال باقی مانده است كه البته با ظرفیت كامل فعالیت ندارند.

* كشتار دام در كشتارگاه ها 15 درصد كاهش یافت
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره كل دامپزشكی خراسان شمالی هم در باره كشتار دام های مولد در استان گفت: دامپزشكی كشتار دام مولد كه بازدهی مناسب دارد را ممنوع كرده است.
علی اكبر دلیرصحرایی اظهار داشت: دام های مولد پر بازده كه برای كشتار به كشتارگاه آورده می شود، به هیچ عنوان كشتار نمی شوند و دامپزشك از این امر ممانعت می كند.
وی افزود: دام های مولد تنها در صورتی كه بازدهی مناسب نداشته و نگهداری آن صرفه اقتصادی ندارد، كشتار می شود.
دلیر صحرایی گفت: آماری از كشتار دام های مولد در كشتارهای استان در دست نیست اما در مجموع امسال كشتار دام های سبك و سنگین در هشت كشتارگاه استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال، 15 درصد كاهش دارد.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره كل دامپزشكی خراسان شمالی تصریح كرد: در هفت ماهه امسال 41 هزار و 512 راس دام در كشتارگاه های استان كشتار شده است كه این رقم در مدت مشابه پارسال 49 هزار و 151 راس به ثبت رسیده است.
هر چند دامپزشكی خراسان شمالی اعلام می كند كه دام های مولد در كشتارگاه ها كشتار نمی شوند اما گزارش ها حاكی است كه گاوداران دام های مولد را راهی كشتارگاه ها می كنند و در صورتی كه كشتار انجام نشود به ناچار آن را با قیمت پایین، در میدان دام، عرضه می كنند.
در خراسان شمالی بیش از سه میلیون واحد دامی نگهداری می شود و این میزان استان را به یكی از قطب های دامپروری كشور تبدیل كرده است.
7185/ 6042
۰ نفر