۲۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۸:۵۹
کد خبر: 83104337
T T
۰ نفر
زمان طلایی مراجعه به بیمارستان برای سكته مغزی سه ساعت است

مشهد- ایرنا- دانشیار گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشكی مشهد 'زمان طلایی' رسیدن مراجعه به پزشك را پس از بروز علائم سكته مغزی حداكثر سه ساعت اعلام و بیان كرد: تنها پنج درصد افراد دچار سكته مغزی در زمان طلایی به بیمارستان مراجعه می كنند.

دكتر پیام ساسان نژاد روز یكشنبه در جمع خبرنگاران به مناسب هفته پیشگیری از سكته های مغزی بخش مغز و اعصاب بیمارستان قائم(عج) مشهد را بزرگترین مركز این حوزه در شمال شرق كشور اعلام و بیان كرد: هر ماه بین 400 تا 500 بیمار مبتلا به سكته مغزی به این بیمارستان ارجاع داده می شوند كه تنها پنج درصدشان در زمان طلایی سه ساعت پس از بروز علائم است مراجعه كرده اند.
وی افزود: شعار امسال 'روز جهانی سكته های مغزی' این است كه سكته مغزی درمان دارد و بدین جهت مردم باید با علائم این ضایعه آشنا شوند و به محض بروز آنها بیمار را از طریق اورژانس 115 به بیمارستان انتقال دهند.
این پزشك متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: سه ساعت اولیه، زمانی طلایی برای درمان بیماران سكته مغزی است زیرا هر قدر زمان بیشتری از این مدت بگذرد آسیبها به نسج مغز بیشتر می شود كه غیرقابل جبران خواهد بود.
وی گفت: طی سالهای اخیر وزارت بهداشت از طریق شماره تلفن 724 بطور 24 ساعته اقدامات مثبتی در راستای درمان و پیشگیری از عوارض بیشتر سكته مغزی را در حال انجام دارد. به این ترتیب بیمار در هر ساعت شبانه روز از طریق اورژانس 115 بطور مستقیم به بیمارستان ارجاع و بدون فوت وقت در آنجا آمپول مخصوص جهت حل لخته خون تزریق می شود. شرط این اقدام انتقال سریع بیمار به بیمارستان است.
او افزود: سكته های مغزی به دو شكل 'خونریزی' و یا 'گرفتگی رگ' در مغز بروز می كنند. 85 درصد سكته های مغزی با گرفتگی رگ و ایجاد لخته خون ایجاد می شود كه در صورت درمان نشدن به موقع، آسیبهای جدی به مغز وارد می كند.
وی خارج كردن لخته را از دیگر راهكارهای درمانی بیماران سكته مغزی عنوان و بیان كرد: در این روش نوین با استفاده از دستگاه آژیوگرافی مغزی لخته خون از مغز خارج می شود. این دستگاه پیرو پیگیری و قولهای مساعد بناست در بیمارستان قائم مشهد راه اندازی شود.

* علائم سكته مغزی را بشناسید
مدیر گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشكی مشهد نیز در ادامه این نشست خبری سكته مغزی را شایعترین علت ناتوانی در جهان اعلام و بیان كرد: مهمترین اقدامی كه می توان در مورد سكته مغزی انجام داد پیشگیری اولیه است.
دكتر محسن فروغی پور افزود: برای پیشگیری از بروز سكته مغزی باید فاكتورهای خطر از جمله فشار خون بالا، چربی خون، دیابت، كم تحركی و استعمال دخانیات مهار شوند.
وی بر ضرورت حیاتی آشنایی عموم مردم با علائم سكته مغزی تاكید و بیان كرد: به محض مواجهه با فرد دچار سكته مغزی باید با اورژانس 115 تماس گرفت تا بتوان در 'زمان طلایی' بیمار را نجات داد و یا از عوارض بیشتر سكته پیشگیری كرد.
مدیر گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشكی مشهد افزود: شایعترین علامت سكته مغزی 'ضعف بدن و فلج ناكامل اندامها' است. هنگامی كه فرد نتواند دست یا پایش را بالا ببرد، یك طرف صورتش بی حس شده باشد و یا در راه رفتن و تكلم دچار اختلال شود، در معرض سكته مغزی قرار گرفته است.
27 آبان تا دوم آذر ماه 'هفته پیشگیری از سكته مغزی نامگذاری شده است.
3027/1858