۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۷:۵۷
کد خبر: 83107388
T T
۰ نفر
مجهزترین مركز دیالیز خیرساز شمالغرب كشور در زنجان افتتاح شد

زنجان – ایرنا - مجهزترین مركز دیالیز خیرساز كشور با 30 تخت مطابق با استانداردهای بین المللی شامگاه سه شنبه با حضور مسئولان استانی و كشوری در زنجان به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا، مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران كلیوی استان زنجان در مراسم بهره برداری رسمی از این مركز گفت: مركز دیالیز زنجان طبق استانداردهای به روز دنیا تجهیز شده است كه خدمات با كیفیتی را به بیماران ارائه خواهد داد.
محمدرضا طهماسبی افزود: از زمان آغاز بكار انجمن خیریه حمایت از بیماران كلیوی زنجان 2 هدف اصلی رفع مسائل مالی و مشكلات درمانی بیماران كلیوی مورد توجه قرار گرفت و هم اكنون با كارهای انجام گرفته همه شهرستانهای استان دارای مركز دیالیز هستند.
وی اظهار داشت: تا كنون یكهزار و 843 بیمار در این انجمن تشكیل پرونده داده اند كه از این تعداد 460 نفر دیالیزی، 751 نفر پیوند كلیه و 632 بیمار مراقبتی هستند.
این مسئول انجمن ادامه داد: در انجمن بیماری های كلیوی استان 40 بیمار كودك و زیر 10 سال از خدمات لازم استفاده می كنند.
وی اضافه كرد: ساختمان جدید انجمن خیریه حمایت از بیماران كلیوی استان به عنوان یك چرخه كامل پیشگیری و درمان بیماران كلیوی محسوب می شود و این ساختمان در 2 هزارمتر مربع و زیربنای پنج هزار مترمربع ساخته شده كه بخش های مختلف آن درحال راه اندازی است.
طهماسبی افزود: ساخت بخش دیالیز این ساختمان در سال 95 شروع شد و با همكاری خیرین در مدت پنج ماه به اتمام رسید و شركت دیالیز تجهیز، نسبت به تجهیزات مورد نیاز این بخش اقدام كرد.
وی بیان كرد: بخش یادشده در زمینی به مساحت 850 متر مربع در اسفند 95 افتتاح شد اما به دلایلی ارائه خدمات ممكن نبود.
مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران كلیوی استان زنجان ادامه داد : با كارهای انجام گرفته از ابتدای آبان امسال بیماران دیالیزی زنجان در این بخش خدمات دریافت كه بالاترین كیفیت و خدمات مورد نیاز ارائه می شود.
طهماسبی افزود: مهمانسرای این ساختمان نیز با 740 متر مربع زیر بنا و با مشاركت خیرین 13 سوئیت كامل در حال احداث است كه بیمارانی كه از نقاط دور به این مكان رهسپار می شوند در این مهمانسرا اسكان خواهند یافت.
وی خاطر نشان كرد: این بخش با 30 تخت استاندارد تجهیز شده و ماهانه ظرفیت پذیرش 200 بیمار را دارد.
به گفته طهماسبی برای تجهیز و ساخت مركز دیالیز خیرساز كشور در این استان چهار میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه شده است كه با احتساب هزینه های كنونی رقم بسیار بالایی را شامل می شود.

** نسبت دستگاه دیالیز به بیمار در زنجان به 3.9 كاهش یافت
رئیس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان گفت: با ورود بخش غیر دولتی نسبت دستگاه دیالیز به بیمار 4.8 بود كه با افتتاخ بخش دیالیز انجمن كلیوی استان به 3.9 دهم كاهش یافته و وضعیت بهتری حاكم می شود.
پرویز قزلباش افزود: احداث بخش دیالیز خیرساز استان از چند سال پیش آغاز شد كه هم اكنون زحمات خیرین به بار نشست و بیماران دیالیزی از این خدمات بهره منده شده اند.
قزلباش افزود: بیماران دیالیزی وابسته به دستگاه هستند و اگر دستگاه ها به اندازه كافی نباشد و یا اختلال جدی در ارائه سرویس بوجود آید، زندگی بیماران با خطر جدی مواجه می شود.
وی اضافه كرد: با حركت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی مبنی بر بهره گیری از ظرفیت بخش غیر دولتی و خصوصی، ارتقای فضاهای فیزیكی برای بیماران و دستگاه های لازم مورد توجه قرار گرفت.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان گفت: متاسفانه این كار متناسب با نظر وزارتخانه پیش نرفت كه این مهم در استان زنجان با همت خیرین و انجمن بیماری كلیوی 30 دستگاه با كیفیت مناسب وارد چرخه خدمات رسانی برای بیماران كلیوی شد.
وی بیان كرد: دستگاههای دیالیز بصورت 24 ساعته كار می كند و به نوبه خود استهلاك، بهره وری و كارآیی آنها كاهش می یابد كه با دستگاههای خریداری شده در مركز خیرساز انجمن كلیوی استان خدمات رسانی با كیفیت تری ارائه می شود.
این مسئول ادامه داد:این واحد دانشگاهی، دولت و وزارت بهداشت و درمان وآموزش پزشكی همچنان مصمم ومستحكم در اجرای برنامه های خود گام بر می دارد.
وی یاداوری كرد: یكی از برنامه های مهم در بخش سلامت حفاظت مالی از بیماران در كنار حفظ و سلامت مردم است كه دولت حمایت و پافشاری جدی دارد.
قزلباش خاطر نشان كرد: كاهش پرداختی ها از جیب مردم از اهداف مهم طرح تحول سلامت در كشور بود و این در حالی است كه كشورمان اكنون با محدویت منابع مواجه شده و وظیفه متولیان حوزه سلامت جامعه نیز برای مدیریت این بخش نیز بیش از گذشته سنگین تر شده است.
وی اضافه كرد: بر این اساس هم دانشگاه های علوم پزشكی و خیرین می توانند با مشاركت فعالانه نگذارند با توجه به شرایط كنونی بیماران با مشكلات عدیده ای مواجه شوند كه تداوم این كار به رفع موانع منتهی می شود.
این مسئول خاطر نشان كرد: بیماران بیش از گذشته به ویژه اقشار ضعیف جامعه نیازمند حمایت و حفاظت مالی هستند و در این میان اگر حمایت خیرین و بخش غیر دولتی نباشد این مهم رخ نمی دهد.
9646/6085