اين طرح سال 1385 در دولت گذشته با هدف برقراري ارتباط ميان بندرخشكي واقع درحاشيه كمربندي با بندرنوشهر، شتاب بخشي در فرآيند تخليه و بارگيري كالا، رفع معضل ترافيك شهري، ساماندهي تريلرهاي حامل بار در بندر خشك، رونق اقتصادي منطقه و ايجاد اشتغال مصوب شد كه متاسفانه به علت مسائل زيست محيطي و كمبود اعتبارعملياتي نشد.
قاسم احمدي لاشكي روز پنج شنبه در نشست فني و توجيهي روند اجرايي اين طرح كه با حضورمعاون فني و مهندسي سازمان بنادر و دريانوردي و جمعي از مسئولان استاني و شهرستاني در بندر نوشهر برگزار شد، افزود: يكي از مشكلات اساسي ساخت اين راه به طول حدود 2 كيلومتر كمبود اعتبار بود كه در ديدار اخير با وزير راه و شهرسازي به دستور ايشان اين اعتبار به سازمان بنادر و دريانوردي ابلاغ شد.
ديدار نماينده مجلس ، مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ، فرمانداران ، شهرداران و اعضاي شوراهاي اسلامي نوشهر، چالوس و كلاردشت با وزير راه و شهرسازي در 21 ابان برگزار شد.
قرار است اين راه در سه فاز به طول حدود 2 كيلومتر از كمربندي نوشهر آغاز و به پل ماشلك و بندر وصل شود.
احمدي با اشاره به قدمت حدود 90 سال بندر نوشهر تاكيد كرد كه عمليات اجرايي اين طرح بدون هيچگونه مانعي بايد در موعد مقرر كه دهه فجر است ، آغاز شود تا بتوان پس از آن نيز براي احداث بندر خشك برنامه ريزي كرد.
معاون مهندسي و توسعه امور زيربنايي سازمان بنادر و دريانوردي نيز گفت: اعتبار مورد نياز براي اجراي اين طرح در نظر گرفته شده و از اين حيث مشكل خاصي وجود ندارد.
محمدرضا اللهيار افزود: نكته ديگرآنكه نوشهر جزو شهرهاي بندري شمال كشور است كه در حوزه كاربري ها مانند گردشگري دريايي و حتي يكپارچگي و عجين شدن شهر نوشهر با اين بندر به لحاظ اقتصادي، مطالعات خوبي روي آن انجام گرفته است كه يكي از آن ها همين اجراي راه دسترسي به بندر با همكاري ديگر نهادهاي مرتبط از جمله شهرداري است.
معاون مهندسي و امور زيربنايي سازمان بنادر و دريانوردي گفت: ساخت اين راه بيش از سه سال زمان مي برد و هر فاز ان به بهره برداري رسيد بايد زيربار ترافيك برود .
اللهيار خواستار تشكيل يك كارگروه تخصصي متشكل از نهادهاي مرتبط براي اجراي موفق اين طرح در موعد مقرر شد.
مديركل بنادر و دريانوردي استان مازندران نيز در اين نشست گفت: ساخت راه دسترسي يكي از طرح هاي مهم و اثربخش علاوه بر رفع معضل ترافيك در شتاب بخشي روند تخليه و بارگيري كالا اين بندر موثر خواهد بود.
محمد تقي انزانپور افزود: البته طرحي كه تهيه شده هيچگونه آسيبي به محيط زيست منطقه وارد نخواهد كرد و بيشترين بازدهي خواهد داشت ضمن آنكه دراين حوزه ديگر دستگاه هاي اجرايي نيز بايد همكاري لازم را داشته باشند.
وي اظهار داشت :هم اكنون مطالعه و طرح فاز نخست ساخت اين راه تهيه شده و براي تملك عرصه و عيان در مسير اجراي اين طرح نيز اعتبارات لازم پيش بيني شده است ضمن انكه شهرداري هم بايد در اين زمينه كمك كند.
بندر نوشهر به عنوان يكي از قديمي ترين بندر مازندران از ديرباز سهم ويژه و استراتژيكي در زمينه درآمدزايي، فرصت هاي شغلي و سرمايه گذاري داشته است.
اداره كل بنادر و دريانوردي مازندران در منطقه ويژه اقتصادي نوشهر قرار دارد.
7078 /1602/1899
نوشهر - ايرنا - نماينده مردم شهرستان هاي نوشهر، چالوس و كلاردشت در مجلس شوراي اسلامي گفت: دولت حدود 100 ميليارد تومان براي ساخت راه دسترسي اختصاصي بندر به كمربندي نوشهر اختصاص داد.