نیاز به مجوزهای قانونی برای تملک واحدهای مسکونی غیرمجاز در راه دسترسی بندر نوشهر

نوشهر - ایرنا - مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت: برای تملک واحدهای مسکونی غیر مجاز در مسیر راه دسترسی بندر منطقه ویژه اقتصادی نوشهر باید با ارائه راهکارهای قانونی، چاره اندیشی شود.

به گزارش ایرنا ، سعید کیاکجوری سه شنبه شب در جلسه بررسی موانع و مشکلات پیش روی راه دسترسی به بندر نوشهر در فرمانداری این شهرستان افزود: از مجموع ۱۰۷ پلاک مسکونی شناسایی شده در بستر و حاشیه رودخانه ماشلک، ۵۶ پلاک آن نیاز به تملک داشت که تاکنون حدود ۴۸ پلاک تملک شد و حدود هشت پلاک دیگر باقی مانده است که اغلب این پلاک ها فاقد اسناد و مدارک لازم بوده و در حریم و بستر رودخانه ماشلک ساخته شده اند و برای تملک و تخریب این بناهای مسکونی در مسیر اجرای این طرح، دستگاه های اجرایی به ویژه شرکت آب منطقه ای باید پای کار بیاید.

وی بیان داشت: در زمان حاضر این طرح حدود ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون در بخش تملک حدود ۶۴۰ میلیارد تومان و در حوزه ساخت راه دسترسی هم ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و بابت تملک حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است و با شرائط موجود پیش بینی می شود این طرح در شهریور سال آینده به بهره برداری برسد.

فرماندار نوشهر هم در این نشست گفت: شتاب بخشی در روند ساخت این طرح یکی از دغدغه های استاندار مازندران است چرا که به طور پیوسته به صورت تلفنی و حضوری خواستار نظارت بیشتر بر روند اجرای طرح و همکاری در رفع موانع و مشکلات پیش روی آن دارند و بنابراین به هر شکل ممکن باید کار تملک و تخریب این بناهای مسکونی مزاحم در مسیر اجرای این طرح انجام گیرد.

رستم زرودی افزود: امروز برای ادامه اجرای این طرح بابت وجود این تعداد بناهای مسکونی، مجریان آن با بن بست مواجه شده اند به طوری که از تعداد پلاک ها، چهار پلاک به کامل در بستر رودخانه قرار گرفته اند و سازمان بازرسی هم چنین اجازه ای نمی دهد برای تملک و آزاد سازی این پلاک ها هزینه ای شود چرا که مسوولان این سازمان تاکید دارند هر نهادی که خدمات به این پلاک ها داده باید مسوولیت این تخلفات را عهده دار شود.

وی بیان داشت: بندر نوشهر خدماتی که ارائه می دهد در حد ملی است چرا که برابر گزارش ها، کاغذ کشور از طریق بندر منطقه ویژه اقتصادی نوشهر وارد می شود و بنابراین در این نشست انتظار این است که تصمیم نهایی برای رفع موانع و مشکلات روند اجرای این طرح گرفته شود.

راه دسترسی مستقیم به بندر نوشهر عملیات ساخت آن از پنج سال پیش به طول ۲ کیلومتر در قالب سه مرحله آغاز شده است

برقراری ارتباط میان بندرخشکی واقع درحاشیه کمربندی با بندرنوشهر، شتاب بخشی در فرآیند تخلیه و بارگیری کالا، رفع معضل ترافیک شهری، ساماندهی تریلرهای حامل بار در بندر خشک، رونق اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغال از مهم ترین اهداف پیش بینی شده برای اجرای این طرح است

منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر با مساحتی حدود ۴۰ هکتار از ۱۱ پست اسکله تجاری، خدماتی، تجهیزات مناسب خشکی، دریایی و نیز آبخور پنج متر نسبت به سایر بنادر شمالی از موقعیت بسیار مناسبی برخوردار است.
طبق آمار منابع رسمی، این بندر در حال حاضر ظرفیت تخلیه و بارگیری مقدار سه میلیون تن کالا را در سال دارد، اما هم اکنون سالانه مقدار ۸۰۰ هزار تن کالا در این بندر تخلیه و بارگیری می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha