۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۳
کد خبر: 83110770
T T
۰ نفر

مدرسه ایمن جامعه تاب آور

۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۳
کد خبر: 83110770
مدرسه ایمن جامعه تاب آور

همدان- ایرنا- قرار گرفتن بر روی گسل زلزله و احتمال بروز حوادث غیر طبیعی ضرورت آماده بودن دانش آموزان برای رویاروی با هر گونه حوادثی را بیشتر كرده بنابراین آذر ماه هر سال تمرین زلزله با هدف توان سنجی و افزایش آمادگی جامعه هدف برگزار می شود.

به گزارش ایرنا خطر بالای آثار و تبعات بروز زلزله و ضرورت ارتقای آمادگی مردم برای مواجه شدن با اثرات زلزله، زمینه برای انعقاد تفاهم نامه مشترك بین وزارتخانه های مسئول و هلال احمر در سال 81 شد تا همه ساله تمرین سراسری زلزله و ایمنی در مدارس برگزار شود.
با توجه به نتایج ارزیابی میزان اثربخشی اقدامات انجام شده در زلزله های اخیر، سیاست های نظام درباره اهمیت و ضرورت ارتقای آمادگی جامعه برای كاهش خطرپذیری و ارتقای ظرفیت مواجهه با اثرات سوانح طبیعی مورد تاكید قرار گرفت.
همچنین با توجه به اسناد بین المللی در خصوص ضرورت بهبود تاب آوری، تغییراتی در برنامه مانور از سال 94 صورت پذیرفت تا با رویكردی جدید، علاوه بر دانش آموزان و مسئولان مدارس، مردم ساكن در محله ها نیز در برنامه تمرین زلزله و ایمنی مشاركت داده شوند.
در رویكرد جدید علاوه بر ارایه آموزش های لازم به دانش آموزان مطابق با روال قبل، تمهیداتی اندیشیده شده كه سطح آگاهی و آمادگی ساكنان محله های مجاور مدارس ایمن نیز ارتقا یابد و از ظرفیت مدارس به عنوان پایگاه پیشگیری و مدیریت بحران محدوده مجاور مدرسه استفاده شود.
بنابراین از سال 94 روند برگزاری این تمرین براساس چارچوب برنامه «مدارس ایمن – جامعه تابآور» بازنگری و تلاش شد مدارس ایمن در برابر زلزله به كانون ارتقای ایمنی و پایگاه مدیریت بحران در سطوح محلی فعالسازی شوند.
در این راستا و با توجه به افق چشم انداز برنامه ' مدرسه ایمن– جامعه تابآور' ، بیستمین تمرین سراسری زلزله و ایمنی با رویكرد جامعه محور در تمامی استان ها صورت می گیرد.
همچنین این تمرین در هر مركز استان حداقل 10 مدرسه ایمن همراه با محله مجاور آن و در شهرستان ها تا پنج مدرسه ایمن و محله مجاور برگزار و به تدریج تلاش می شود در سال های بعد تمرین محله محور در تمامی شهرها، شهرستان ها و روستاها به اجرا گذاشته شود.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر همدان درباره این تمرین در گفت و گوی تفصیلی با ایرنا اظهار داشت: برنامه كلی سال جاری كه عملیات اجرایی آن پیش از برگزاری انجام می شود شامل تعیین مدرسه ایمن در محلات شهری، ارتباط با مسئولان محلی و مدیران مدرسه منتخب و ایجاد تمهیدات لازم برای اجرای برنامه و برگزاری تمرین در محدوده اطراف مدرسه است.
بهروز كارخانه ای با بیان اینكه این تمرین در روز هفتم آذر امسال برگزار می شود، برقراری تعامل با ساكنان محله و مشاركت دادن آنها در شناسایی و تهیه نقشه خطر محل زندگی، ارایه آموزش های لازم به مردم و دانش آموزان را از دیگر اهداف دانست.
وی تاكید كرد: مسئولان اجرایی و مدیران مدارس باید نسبت به ایمنی لرزهای ساختمان مدارسی كه در این طرح به عنوان پایگاه مدیریت بحران محلی مورد توجه قرار می گیرند، توجه ویژه داشته باشند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر همدان ادامه داد: بر این اساس لازم است فرم ارزیابی مربوط به ساختمان مدرسه تهیه و توسط كارشناس مسئول مربوطه یا نمایندگان سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و سایر سازمان های مسئول دیگر نظیر نظام مهندسی تكمیل و تایید شود.
كارخانه ای گفت: در این ارزیابی باید ملاحظاتی از قبیل وضعیت حیاط مدرسه از نظر احتمال ریزش ساختمان های مشرف به آن در هنگام زلزله نیز بررسی شود.
وی مهمترین اقدام قبل از اجرای تمرین زلزله را تشكیل شورای ایمنی محله دانست و توضیح داد: مدیران مدارس با همكاری مسئولان شورای ایمنی محله را با مسئولیت مدیر مدرسه تشكیل می دهند و این شورا با همكاری افراد داوطلب و علاقه مند از میان دانش آموزان، اولیا و ساكنان محل، سه گروه عملیاتی سبز، سفید و قرمز را تشكیل می دهند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر همدان گفت: برای اطمینان از ایمنی ساختمان مدرسه كه به عنوان پایگاه مدیریت بحران محله در برابر زلزله معرفی شده لازم است امكان استفاده بهینه از آنها قبل و بعد از بحران فراهم شود.
كارخانه ای، ایمن سازی اجزای غیرسازه ای را مورد تاكید قرار داد و افزود: ایمن سازی این اجزا از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار است، زیرا ممكن است وقوع زلزله باعث صدمات جزیی در سازه ساختمان شود و با شكستن وسایل، واژگونی و سقوط اجسام سنگین به دانش آموزان، كاركنان در مدرسه آسیب وارد شود.
وی گفت: باید با تهیه نقشه شناسایی مدرسه، مسیرهای فرار در شرایط اضطراری همراه با محل كلاس های هر طبقه، راه پله ها، راهروها و مكان هایی مانند آزمایشگاه، كتابخانه مشخص شوند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان ادامه داد: این نقشه ها باید برای همه ساده و قابل فهم باشند و نقشه ساختمان مدرسه باید درهر یك از كلاس ها و محل های قابل رویت نصب شود.
كارخانه ای بیان كرد: در این نقشه همچنین مكان های مورد استفاده برای شرایط بحران نظیر محل نام نویسی پناهجویان، محل نگهداری افراد آسیب پذیر و آسیب دیده، محل نصب چادرهای اسكان اضطراری، انبار اقلام امدادی و سایر موارد باید مشخص باشد.
وی افزود: شورای ایمنی نیز نسبت به تهیه و استقرار اتاقك های حاوی اقلام اضطراری و تجهیزات امدادی كه در زمان زلزله برای اطفای حریق، عملیات امداد و نجات، كمك های اولیه، اسكان اضطراری و تامین مایحتاج اولیه مردم مورد نیاز است اقدام كند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر همدان اظهار داشت: در قسمتی از حیاط مدرسه باید منبع ذخیره آب اضطراری پیش بینی شود تا در زمان رخداد زلزله و قطع آب لوله كشی مورد استفاده قرار گیرد.
كارخانه ای اضافه كرد: با توجه به اینكه فضای مدرسه به عنوان پایگاه مدیریت بحران محلی مورد استفاده قرار می گیرد زمان بحران نیز پذیرای تعداد زیادی از ساكنان محل است.
وی ادامه داد: بنابراین باید تعداد مناسب سرویس بهداشتی در مدارس به ویژه در فضای حیاط ، پیش بینی شود و در صورت محدودیت فضا می توان با اجرای شبكه فاضلاب در بخشی از حیاط مدرسه و با نصب سرویس های بهداشتی پیش ساخته و پوشاندن آن با صفحات فلزی، تسهیلات لازم را برای زمان بحران ایجاد كرد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر همدان گفت: گروهی كه از آن به عنوان گروه سبز یاد می شود پیش از از اجرای مانور باید اقدام به شناسایی نقاط قوت و ضعف و محل امن و ناامن منطقه كنند.
كارخانه ای نقاط خطرناك محله را شامل معابر باریك، ساختمان های فرسوده، نمای خطرناك، اشیای معلق نظیر بیلبورد، كولر، تراس های بیرون ساختمان، كابل های بهم ریخته برق، پمپ بنزین یا انبار مواد خطرناك، دیوارهای ترك خورده به خصوص آنهایی كه علمك گاز روی آنها نصب شده، موانع موجود در مسیرهای تردد از جمله درخت، تیر برق، ماشین های پارك شده، دپوی آجر یا مصالح، كانال آب دانست.
وی ادامه داد: پس از تهیه نقشه شناسایی محل و انجام اصلاحات فنی و گرافیكی، این نقشه به تعداد لازم چاپ و همراه با توصیه های ایمنی مرتبط در اختیار تمامی ساكنان محل قرار داده شود.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر همدان بیان كرد: روز مانور، آژیر' ایمنی در برابر زلزله' از طریق رادیو سراسری و رادیوهای مراكز استان ها و از طریق بلندگوها در مدرسه به مدت یك دقیقه پخش می شود و در یك مدت باید دانش آموزان در مكان های مناسب پناه گیرند.
كارخانه ای افزود: نحوه پناهگیری دانش آموزان در داخل كلاس درس، در طبقه همكف ساختمان و نزدیك در خروجی، در راهرو و راه پله، در آزمایشگاه یا كارگاه، در كتابخانه و حیاط مدرسه آموزش داده شده است.
وی اضافه كرد: پس از اتمام پخش آژیر از رادیو یا پایان لرزش زمین و انجام پناهگیری، دانش آموزان باید نسبت به خروج از كلاس ها و تخلیه ساختمان اقدام كنند كه اجرای صحیح و به موقع این مرحله می تواند تا حد زیادی به كاهش تلفات و مصدومیت های احتمالی كمك كند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر همدان گفت: با توجه به اینكه در ساعت های اولیه پس از وقوع زلزله رسیدگی نیروهای امدادی به تمامی آسیب دیدگان امكانپذیر نیست، بنابراین انجام اقدامات اولیه برای خودامدادی و دگرامدادی توسط اهالی محل با محوریت مدارس ایمن در این طرح مورد توجه قرار داده شده است.
7526/2087