۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۸:۲۳
کد خبر: 83112067
T T
۰ نفر
رمان ايراني با فضاي غالب جهاني فاصله دارد

شيراز- ايرنا- داستان نويس شيرازي گفت: داستان كوتاه ايران در دوران معاصر حتي در عرصه بين المللي موفق بوده است اما رمان هنوز با فضاي غالب جهاني فاصله دارد.

به گزارش ايرنا، محمد كشاورز نويسنده مجموعه داستان «روباه شني» كه جايزه كتاب سال و جلال آل احمد را در سال گذشته كسب كرد، يكشنبه در نشست تخصصي هفدهمين نمايشگاه كتاب فارس با عنوان 'جايگاه داستان كوتاه در ادبيات معاصر ايران' افزود: ايرانيان از دوره كهن بيشتر به داستان كوتاه گرايش داشتند و در عصر كنوني هم موفقيتهاي بسياري به دست آوردند.
وي با اشاره به پيشينه داستان كوتاه در ايران، اين ژانر را مربوط به دوران 100 ساله‌اي دانست و خاطرنشان كرد: انتشار روزنامه كاغذ اخبار در سال 1835 ميلادي و حدود 70 سال قبل از مشروطه، ساده نويسي را وارد ادبيات رسمي ايران كرد و تابوي ادبيات پيچيده و دشوار قاجاري شكست.
كشاورز با بيان اينكه روزنامه در دوره پيشا مشروطيت براي ارتباط با مردم به سمت ساده نويسي رفت و اين موضوع، انقلابي را در ادبيات ايران به وجود آورد، ادامه داد: اين اتفاق حدود نيم قرن منجر به ايجاد ادبياتي تازه در دوران مشروطه شد كه نمونه موفق آن 'سياحت نامه ابراهيم بيگ' و 'كتاب احمد' بود.
اين نويسنده شيرازي ظهور علي اكبر دهخدا و انتشار مجموعه چرند و پرند را اتقاقي تازه در ادبيات معاصر ايران دانست.
كشاورز با اشاره به كتاب 'فارسي شكر است' و پس از آن 'يكي بود يكي نبود' محمدعلي جمال زاده، اين دو كتاب را نخستين نمونه‌هاي داستان كوتاه ايران دانست.
وي ادامه داد: البته اين داستان‌ها همچنان فرم داستان كوتاه را ندارند و در واقع روايت هايي هستند كه با جسارتِ تحسين برانگيز جمال زاده در آن روزگار نگاشته شد.
اين نويسنده بين‌المللي خاطرنشان كرد: صادق هدايت نيز پس از جمال زاده گام بلندي در نگارش و توسعه داستان كوتاه در ايران برداشت و اين ژانر به صورت مدرن و ساختارمندش با او ظهور كرد و نه جمال زاده.
به گفته نويسنده 'بلبل حلبي' بعد از هدايت نوبت به صادق چوبك رسيد كه به داستان كوتاه قدرت دهد. به عقيده كشاورز، چوبك از نظر فرم، تكنيك و روايت حتي چند قدم از هدايت جلوتر است.
وي گفت: در دهه 30 با ظهور اين نويسندگان، انقلابي در داستان كوتاه به وجود آمد كه ناشي از تحولات اجتماعي مثل رفت و آمد به خارج از كشور و ترجمه آثار ساير كشورها بود كه باز هم نمونه درخشان آن صادق چوبك است.
كشاورز افزود: در كنار چوبك به گلستان برمي خوريم كه كه چهره توانايي در داستان كوتاه است. در اين دهه مي توان از سيمين دانشور، بهرام صادقي، جمال ميرصادقي و جلال آلاحمد هم ياد كرد.
اين داستان نويس سپس به دهه 40 داستان نويسي ايران پرداخت و گفت: در آغاز دهه 40 حدود 70 درصد از جامعه را روستاييان شكل مي دادند. در اين دوره حضور سپاهيان دانش در روستاها موجب پيوند ميان جامعه روشنفكري و فرهنگ روستايي شد. اين افراد گزارش‌ها و روايت هاي خود را در قالب داستان نوشتند كه امين فقيري و محمود دولت آبادي، اشرف درويشيان، ياقوتي و ... در آن پيشرو بودند.
وي افزود: در دهه 40 همچنين با هوشنگ گلشيري و بهرام صادقي جرياني به راه افتاد كه سردمدارانِ آن اعتقاد زيادي به فرم داشتند و بر اين باور بودند كه فرم خوب مي تواند ، يك داستان موفق را به وجود آورد كه تا نيمه اول دهه 50 ادامه داشت.
به گفته كشاورز از اواسط دهه 50 تا اواسط دهه 60 به واسطه فضاي اجتماعي و سياسي داستان در يك سكوت فرو رفت اما با انتشار آثار داستان نويسان در برخي نشريات در دهه 60، نويسندگان همديگر را پيدا كردند و جلسات 'پنجشنبه هاي گلشيري' هم به اين اتفاق قوت بخشيد. در اين دوران ادبيات رويكرد متفاوت پيدا كرد و ديگر در خدمت ايدئولوژي نبود و به خدمت فرديت و ادبيات درآمد.
اين نويسنده گفت:در دهه هفتاد با رويكردي ديگر نيز مواجهيم و آن هم تغيير بافت اجتماعي از روستايي به شهري بود كه ادبياتي موسوم به 'آپارتماني' را شكل داد و از اواخر دهه هفتاد تا پايان دهه هشتاد فضاهاي شهري بر داستان نويسي مستولي شد.
كشاورز سپس به دهه اخير پرداخت و گفت: پس از انتقادهايي كه از فراموشي حاشيه شهرها و شهرستان ها در فضاي داستان نويسي در رسانه ها و محافل ادبي مطرح شد، روند تازه اي در ادبيات شكل گرفت كه موجب شد صداهاي متفاوتي از شهرستان ها و حاشيه شهرهاي بزرگ در داستان هاي فارسي به گوش برسد كه تاكنون نيز اين جريان ادامه دارد.
نمايشگاه كتاب فارس از شنبه سوم آذرماه جاري آغاز به كار كرد و تا نهم آذرماه در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي فارس پذيراي دوستداران كتاب است.
7375/ 2027