۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۶
کد خبر: 83113146
T T
۰ نفر
سناتور روس: درهم شكستن اراده ملت ایران ممكن نیست

مسكو - ایرنا - معاون اول كمیسیون امور بین الملل شورای فدراسیون روسیه اعلام كرد كه ایران توان ایستادن مقابل تحریم های یكجانبه آمریكا را دارد چرا كه درهم شكستن اراده ملت ایران با تاریخی كهن امكان پذیر نیست.

سناتور «ولادیمیر جاباروف» روز دوشنبه در گفت وگویی با خبرنگار ایرنا در مسكو افزود: ما (روسیه) با ایران همكاری می كنیم و این را پنهان نمی كنیم در وهله اول این همكاری در عرصه مبارزه با تروریسم است.
وی افزود: معتقدم كه این تحریم ها (علیه ایران) غیرقانونی است و مقام های روسیه موضع خود را بارها مبنی بر غیر قانونی بودن تحریم های آمریكا اعلام كرده اند.
سناتور روس ادامه داد: آمریكایی ها از شیوه های كاملا غیرقانونی استفاده می كنند و وضعیت را به پیش از عقد توافقنامه (برجام) برمی گردانند و در واقع علیه حقوق بین المللی اقدام می كنند؛ این رفتارها كه بدون مجوز شورای امنیت صورت می گیرد قطعا شرایط جهان را بدتر می كند.
به گفته وی، بر خلاف آمریكا و برخی كشورها، ایران سهم واقعی در سركوبی و درهم شكستن گروه های تروریستی در سوریه داشته است و مسكو و تهران منافع مشترك در دمشق دارند.
وی افزود: متحدان سنتی آمریكا در اروپا هم تحریم های این كشور علیه ایران را محكوم كرده اند و قصد خروج از این توافق (برجام) را ندارند و تلاش های آمریكا برای به انزوا كشیدن ایران بی نتیجه شده است.
سناتور جاباروف ادامه داد: امروز هشت كشور حق دارند از ایران نفت بخرند و اگر وضعیت بد شود ایران همان طور كه گفته است به عنوان تدبیر متقابل خلیج فارس را كه از آن نفت به جهان ارسال می شود، خواهد بست.
وی گفت: این اقدام قطعا مناقشه بزرگی در پی خواهد داشت و اگر ایالات متحده علاقه مند به برقراری صلح در جهان است باید با ایران مذاكره كند و پشت میز مذاكره بنشیند و نقطه تلاقی (توافق) را پیدا كند.
معاون اول كمیسیون امور بین الملل شورای فدراسیون روسیه گفت: آنها (آمریكایی ها) همواره در امور داخلی ایران دخالت می كنند و خواهان براندازی حكومت این كشور هستند.
سناتور جاباروف ادامه داد: آمریكایی ها هر كشوری كه اقداماتش در راستای منافع ملی این كشور نباشد را تحریم می كند یا تلاش دارد در امور داخلی آن كشور دخالت كند و سیاستمداران این كشور نیز چنین تحركاتی را امری عادی می دانند حتی اگر خلاف روابط و قوانین بین المللی باشد.
وی با بیان اینكه امیدوار است ایرانی ها هر روز موفقیت های بیشتری كسب كنند، افزود: ملت ایران علاقه مند به پیشرفت صلح آمیز كشورشان هستند.
سناتور روس ادامه داد: ما (ایران و روسیه) از وقوع مناقشه مسلحانه بزرگ در منطقه خاورمیانه جلوگیری كردیم و به همكاری های خود ادامه می دهیم.
معاون اول كمیسیون امور بین الملل شورای فدراسیون روسیه در پاسخ به این پرسش كه دورنمای روابط ایران و روسیه را چگونه ترسیم می كند، گفت: ما راه های زیادی برای گسترش روابط داریم اما مطرح كردن همه آنها معنا ندارد اما برنامه هایی داریم كه برای سالیان طولانی پیش بینی شده است.
وی گفت: بزودی طرحی برای همكاری (در شرایط جدید) تنظیم خواهد شد چرا كه ایران از سیستم سوئیفت حذف شده است و به نظر من این اقدام آمریكا، بی قانونی آشكار است.
سناتور روس با بیان اینكه آمریكایی ها ایران را به سوی معامله پایاپای یا تجارت با ارزهای ملی با كشورهای دیگر هدایت می كنند، افزود: ایران همسایه ما است و ما دارای آبگیر مشترك (دریای خزر) با این كشور هستیم.
معاون اول كمیسیون امور بین الملل شورای فدراسیون روسیه افزود: ما با همكاری یكدیگر در حال تاسیس راهگذر حمل و نقل جدید میان هند، ایران و روسیه هستیم و قطعا گسترش همكاری های اقتصادی به رفع تنش ها بین كشورها ازجمله در مورد ایران كمك خواهد كرد.
وی در ادامه با بیان ضرب المثل روسی (آب سنگ را صیقل می دهد)، افزود: ما مقابل تحریم های آمریكا پیروز خواهیم شد، قدرت روسیه هر روز بیشتر می شود و اقتصاد ایران هم هر روز خودكفاتر از دیروز است ضمن اینكه ایرانی ها می توانند از خود و منافع اقتصادی كه دارند به خوبی دفاع كنند.
وی گفت: اقدامات یكجانبه آمریكا هر روز متحدان این كشور را ناراضی تر خواهد كرد چرا كه ایالات متحده تنها به منافع خود فكر می كند و دیگران را نادیده می گیرد.
گفتنی است، «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریكا 18 اردیبهشت ماه امسال، خروج آمریكا از برجام را اعلام كرد اما بلافاصله دیگر كشورهای امضا كننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محكوم كردن خروج این كشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاكید كردند كه به برجام پایبند مانده و از تجارت شركت هایشان با ایران حمایت می كنند.
ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یك جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است، ولی تجربه ماه های اخیر و همراهی نكردن جهان با آمریكا نشان داد كه این كشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت.
تحریم هایی كه آمریكا یكجانبه علیه ملت ایران اعلام می كند، از مدت ها قبل شروع شده و جامعه جهانی با آنها همراهی نكرده تا جائی كه ترامپ مجبور شده است از برخی از آنها عقب نشینی كند.
مقامات ایران نیز اعلام كرده اند كه تحریم های جدید آمریكا بیشتر یك موضوع كاملا تبلیغی و روانی است، بطوری كه «عبدالناصر همتی» رییس بانك مركزی نیز با اشاره به عقب نشینی دولت آمریكا از ادعای خود برای به صفر رساندن فروش نفت ایران، گفت: دولت آمریكا هر كاری كه می خواست انجام داد و پس از چهارم نوامبر (13 آبان ماه) اتفاق خاصی نخواهد افتاد.
اروپام*391*1346**