۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۲۴
کد خبر: 83114253
T T
۰ نفر
سامانه آبیاری نوین خراسان شمالی 320 میلیارد ریال اعتبار گرفت

بجنورد- ایرنا- مدیر امور آب و خاك و فنی و مهندسی سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی گفت: برای اجرای طرح های سامانه آبیاری نوین و ارتقای بهره وری بخش كشاورزی استان امسال 320 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

سیدابراهیم سیدی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: برنامه ریزی شده با این رقم در سطح 6 هزار هكتار از عرصه های كشاورزی منطقه طرح آبیاری نوین اجرا شود.
وی افزود: برای اجرای طرح های مزبور در بخش های زراعی و باغی استان، چهار هزار هكتار مطالعه شده و در دستور كار نیز قرار گرفته است.
وی با بیان اینكه اجرای طرح های آبیاری نوین در سال گذشته 260میلیارد ریال اعتبار جذب كرد، اظهار داشت: با رقم مزبور سه هزار هكتار از كشتزارهای استان به سامانه آبیاری نوین مجهز شد.
مدیر امور آب و خاك و فنی و مهندسی سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی كل عرصه كشاورزی این استان را 344 هزار هكتار عنوان و بیان كرد: از این سطح 50 هزار هكتار برای تجهیز به سامانه آبیاری نوین شناسایی شده كه تاكنون 32 هزار هكتار مجهز به سامانه های نوین شده است.
سیدی، میانگین عملكرد آبیاری سنتی را 44 درصد عنوان كرد و گفت: با اجرای شیوه های نوین، این عملكرد 30 درصد بهبود یافته و به 75 درصد می رسد.
وی افزود: 46 درصد از كشتزارهای این استان با تنش آبی مواجه است كه به دنبال ارتقای این وضعیت هستیم چرا كه با توجه به خشكسالی و كمبود بارندگی، منابع آبی هرساله كمتر می شود.
این مسئول كل آب در اختیار بخش كشاورزی استان را سالانه 865میلیون مترمكعب عنوان كرد و گفت: این میزان از آب های سطحی و زیرزمینی به دست می آید كه در سال های پرباران 1.2 میلیارد متر مكعب بوده است.
وی گفت: روند نادرست استفاده از منابع آبی در سالیان گذشته و از طرفی خشكسالی های چند ساله موجب شده تا در سال‌های اخیر شاهد كاهش منابع زیرزمینی و نیز كاهش سطح زیر كشت كشاورزی در برخی مناطق خراسان شمالی باشیم.
سیدی افزود: تسهیلات منظور شده برای اجرای طرح های آبیاری نوین از جمله قطره ای، كم فشار، بارانی و انتقال آب با لوله در نظر گرفته شده است.
وی اظهار داشت: در سامانه های قطره ای برای هر هكتار اراضی آبی تا 100 میلیون ریال به صورت بلاعوض به كشاورز كمك می شود كه این رقم در سامانه های بارانی 65 تا 85 میلیون ریال و در در سامانه كم فشار نیز تا 45 میلیون ریال است.
مدیر امور آب و خاك و فنی و مهندسی سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی از كشاورزان خواست تا به منظور اقتصادی كردن فعالیت، افزایش بهره وری، كاهش هزینه ها و صرفه جویی در مصرف آب، كشتزارهای خود را به سامانه نوین آبیاری مجهز كنند.
سیدی، از خرده مالكان بخش كشاورزی نیز خواست تا با تجمیع اراضی از تسهیلات بلاعوض بهره مند شوند.
بر اساس اعلام اداره پیش بینی هواشناسی خراسان شمالی، میانگین بارندگی پاییز امسال این استان، نسبت به دوره آماری بلندمدت 54 درصد كاهش و میانگین دمای هوا یك درجه افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش 63 درصد گستره خراسان شمالی درگیر خشكسالی بسیار شدید است كه نمود آن در مركز استان و دیگر مناطق مركزی بیشتر است.
خراسان شمالی 344 هزار هكتار عرصه كشاورزی دارد كه از این سطح حدود 40 هزار هكتار باغ و مابقی زراعت است.
3007/5132