۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۳
کد خبر: 83115788
T T
۰ نفر

روسيه اعترافات سه ملوان اوكرايني را پخش كرد

۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۳
کد خبر: 83115788
روسيه اعترافات سه ملوان اوكرايني را پخش كرد

مسكو - ايرنا- بازجويي و محاكمه 24 ملوان دستگير شده اوكرايني توسط نيروهاي مرزباني روسيه در منطقه كريمه ادامه دارد و سه ملوان اوكرايني به جرم خود اعتراف كردند.

به گزارش ايرنا، فيلم اعترافات ملوانان اوكرايني روز چهارشنبه در فضاي مجازي روسيه منتشر شد و در آن سه فرد دستگير شده به تحريك آميز بودن اقدامات خود در ورود به آبهاي سرزميني روسيه اعتراف كردند.
ولاديمير ليساوي يكي از ملوانان دستگير شده اوكرايني است كه خود را فرمانده يك واحد نظامي نيروي دريايي اوكراين معرفي كرد و گفت كه دستور داشته ناوچه نيكوپول را از بندر اودسا در جنوب اوكراين به بندر برديانسك در درياي آزوف هدايت كند.
وي افزود: پس از ورود به آبهاي سرزميني روسيه در درياي سياه شاهد نزديك شدن ناوهاي سازمان مرزباني سازمان امنيت فدرال روسيه بوديم و ما مخصوصا دستورات طرف روسي را براي توقف ناوچه ناديده گرفتيم.
ليساوي با بيان اينكه درون ناوچه ما پر از مهمات و تيربارهاي سنگين بود، اظهار داشت: اعتراف مي كنم كه اقدام ما در ورود غيرقانوني به آبهاي روسيه تحريك آميز بوده است.
يك ملوان ديگر اوكرايني كه خود را آندره گراش معرفي كرد در بازجويي روسها گفت كه خدمه ناوچه اوكرايني نيكوپول بوده كه دستور داشته است از بندر اودسا از طريق تنگه كرچي به بندر برديانسك برود.
وي افزود: زماني كه ناوچه ما وارد آبهاي سرزميني روسيه شد مرزبانان روسي چند بار به ما اخطار كردند كه به طور غيرقانوني در آبهاي روسيه قرار داريم.
ياتسه آندريويچ يك ملوان ديگر گفت كه ساعت هشت روز جمعه از بندر اودسا راهي شديم و قرار بود پس از عبور از تنگه كرچي به بندر برديانسك در درياي آزوف برويم.
وي ادامه داد: اما قبل از عبور از كرچي وارد آبهاي روسيه شديم كه ما را متوقف كردند و گفتند بايد منتظر دستور بعدي باشيم.
گفتني است از 24 ملوان دستگير شده اوكرايني سه زخمي در بيمارستان قرار دارند و 15 نفر ديگر در دادگاه سيمفروپل تفهيم اتهام شده و فعلا تا دو ماه در حبس خواهند بود.
رسانه هاي روسي ازجمله شبكه دوم تلويزيوني دولتي روسيه از احتمال محكوميت شش ساله براي ملوانان اوكرايني دستگير شده خبر دادند.
تنش ميان روسيه و اوكراين كه از سال 2014 به دليل الحاق كريمه اوكراين به روسيه آغاز شده است يكشنبه هفته جاري در درياي آزوف در شمال درياي سياه به اوج خود رسيد.
روس ها اعلام كردند كه دو كشتي كوچك اوكرايني به همراه يك يدك كش بدون توجه به هشدارهاي نيروهاي مرزباني به آب هاي سرزميني اين كشور وارد شده و پس از تبادل آتش هر سه شناور توقيف و ملوانان آنها بازداشت شدند.
در آن سوي آب ها و از كي يف نيز خبر رسيد كه دو كشتي كوچك زرهي 'برديانسك' و 'نيكاپول' و يك يدك كش 'ياني كاپو' طبق برنامه از قبل هماهنگ شده از بندر 'اودسا' به بندر 'ماريپول' در درياي 'ازوف' در حركت بودند كه در محاصره نيروهاي روسي قرار گرفتند.
در پي اين رخداد و توقيف كشتي هاي اوكرايني توسط نيروهاي روسي، برخي از ساكنين كي يف به سفارت روسيه در اين شهر حمله كردند و نارنجك دودزا به داخل ساختمان سفارت پرتاب كردند كه در پي آن هيچ يك از كارمندان روسيه صدمه اي نديدند.
در روسيه مقامات دولتي و نمايندگان مجلس همگي بر سر يك موضوع توافق نظر دارند آن هم اينكه مقامات فعلي اوكراين به دنبال ساكت كردن صداي معترضان به ناكارآمدي خود در داخل هستند و تلاش مي كنند ، ضمن انحراف افكار عمومي در داخل و به تعويق انداختن انتخابات رياست جمهوري و پارلماني، كشورهاي عضو جي 20را در نشست 20 كشور صنعتي جهان در آرژانتين(30نوامبر / 10آذرماه ) به فشار بر روسيه وادار كنند.
اروپام*391* 1346*