۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۵
کد خبر: 83115827
T T
۰ نفر
روسیه خواستار ورود آلمان برای كاهش تنش با اوكراین شد

مسكو - ایرنا - وزیر امور خارجه روسیه در گفت وگوی تلفنی با وزیر خارجه آلمان خواستار ممانعت و جلوگیری برلین از آنچه او اقدامات تحریك آمیز اوكراین علیه مسكو عنوان كرده است، شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه اعلام كرد: سرگئی لاوروف و هایكو ماس در ادامه گفت وگوی تلفنی ولادیمیر پوتین و آنگلا مركل سران دو كشور در خصوص حادثه دریای سیاه، تلفنی گفت وگو كردند.
در گزارش وزارت خارجه روسیه آمده است: لاوروف خاطرنشان كرد كه اقدامات تحریك آمیز از سوی حكومت اوكراین با نقض قوانین بین المللی صورت گرفته است.
وزیر خارجه روسیه خاطرنشان كرد: كی یف عمدی و آگاهانه برای ناوچه های خود خطر بوجود می آورد.
پوتین نیز در گفت وگوی تلفنی با مركل افزود: ناوچه های اوكراینی با ورود غیرقانونی به حریم دریایی روسیه قوانین بین المللی را نقض كرده اند.
رئیس جمهوری روسیه نگرانی خود را از تصمیم اوكراین برای اعلام آماده باش كامل نیروهای مسلح خود و برقراری حكومت نظامی در این كشور ابراز كرد.
وی خاطرنشان كرد: مسئولیت ایجاد وضعیت جنگی و خطرات مربوط به آن در منطقه دریای سیاه برعهده اوكراین است.
پوتین با بیان اینكه این اقدامات كی یف با توجه به كارزار انتخاباتی در این كشور صورت می گیرد، ابراز امیدواری كرد كه برلین بر دولت اوكراین برای برداشتن گام های سنجیده فشار وارد می كند.
گفتنی است، تنش میان روسیه و اوكراین كه از سال 2014 به دلیل الحاق كریمه اوكراین به روسیه آغاز شده است یكشنبه هفته جاری در دریای آزوف در شمال دریای سیاه به اوج خود رسید.
روس ها اعلام كردند كه دو كشتی كوچك اوكراینی به همراه یك یدك كش بدون توجه به هشدارهای نیروهای مرزبانی به آب های سرزمینی این كشور وارد شده و پس از تبادل آتش هر سه شناور توقیف و ملوانان آنها بازداشت شدند.
در آن سوی آب ها و از كی یف نیز خبر رسید كه دو كشتی كوچك زرهی 'بردیانسك' و 'نیكاپول' و یك یدك كش 'یانی كاپو' طبق برنامه از قبل هماهنگ شده از بندر 'اودسا' به بندر 'ماریپول' در دریای 'ازوف' در حركت بودند كه در محاصره نیروهای روسی قرار گرفتند.
در پی این رخداد و توقیف كشتی های اوكراینی توسط نیروهای روسی، برخی از ساكنین كی یف به سفارت روسیه در این شهر حمله كردند و نارنجك دودزا به داخل ساختمان سفارت پرتاب كردند.
البته در این حمله به هیچ یك از كارمندان روسیه صدمه ای وارد نشد.
در روسیه مقامات دولتی و نمایندگان مجلس همگی بر سر یك موضوع توافق نظر دارند آن هم اینكه مقامات فعلی اوكراین به دنبال ساكت كردن صدای معترضان به ناكارآمدی خود در داخل هستند و تلاش می كنند ، ضمن انحراف افكار عمومی در داخل و به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، كشورهای عضو جی 20را در نشست 20 كشور صنعتی جهان در آرژانتین(30نوامبر / 10آذرماه ) به فشار بر روسیه وادار كنند.
اروپام*391* 1346 **