۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۹
کد خبر: 83116775
T T
۰ نفر

گالری گردی در پایان هفته

۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۹
کد خبر: 83116775
گالری گردی در پایان هفته

تهران-ایرنا-«انقلاب تا جمهوری»، «فلسطین در آیینه خیال»، «ما هیچ، ما نگاه»، «هزارباده»، «پویش رنگها»، «صورت دیدار»، «تو اینجا بودی»، «اضطراب موازی»، «پس از آن همه حسرت» بخشی از نمایشگاه های هنرهای تجسمی هستند كه در پایان هفته فرصتی برای یك گالری گردی پاییزی را مهیا می كنند.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، گالری‌ها و مركزهای هنری تهران میزبان نمایشگاه‌های متعددی برای اهل فرهنگ و هنر در تهران هستند.
پابلو پیكاسو نقاش، شاعر، طراح صحنه و پیكرتراش اسپانیایی كه به همراه ژرژ براك، نقاش و پیكرتراش فرانسوی، سبك كوبیسم را پدیدآورد در مورد خلق یك نقاشی معتقد است: «نقاشی از پیش تعیین نمی شود و قطعیت نمی یابد بلكه در حین كار نوسانات افكار انسان است كه كار را پایان می دهد.»

**نمایشگاه هایی كه عصر پنجشنبه افتتاح می شوند

*«فلسطین در آیینه خیال» در موزه هنرهای معاصر فلسطین
به مناسبت 29 نوامبر، مقارن با 8 آذر «روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین»، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران با مشاركت كمیسیون ملی یونسكو و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آیین گرامیداشت این روز را برگزار می‌كند.
نمایشگاه نقاشی «فلسطین در آیینه خیال هنرمندان» از جمله برنامه‌های این روز است كه در دو بخش نمایشگاه آثار هنرمندان ایرانی و نمایشگاه آثار هنرمندان فلسطینی 8 آذر برگزار می شود و تا 22 آذرماه ادامه خواهد داشت.
آثار هنرمندان فلسطینی كه در موزه هنرهای معاصر فلسطین به نمایش گذاشته می‌شود، حدود 50 اثر كم نظیر نقاشی از هنرمندانی همچون سعید حسین، محمد الشاعر، ابراهیم غنام، برهان كركوتلی، توفیق عبدالعادل، مصطفی حلاج است كه توسط این هنرمندان در اردوگاه‎ها و خارج از وطنشان خلق شده و در دهه هشتاد توسط فرهنگستان هنر خریداری و در گنجینه این فرهنگستان نگهداری می‌شود.
هم‌زمان 20 اثر نقاشی از هنرمندان شاخص ایرانی همچون احمد اسفندیاری، حبیب‌الله صادقی، مصطفی گودرزی، ناصر پلنگی، حبیب‌الله آیت‌الهی، كاظم چلیپا، غلامعلی طاهری و غیره با موضوع فلسطین، از مجموعه گنجینه این موسسه در نگارخانه استاد لرزاده موسسه فرهنگی هنری صبا، وابسته به فرهنگستان هنر به نمایش گذاشته می‌شود.
نشانی موزه هنرهای معاصر فلسطین خیابان ولی‌عصر (عج)، خیابان بزرگمهر، نبش خیابان برادران مظفر، پلاك 74 است.

*«ما هیچ، ما نگاه» در گالری تم
نمایشگاه عكس‌های مصطفی نوده با عنوان «ما هیچ، ما نگاه» روز پنجشنبه 8 آذر در گالری تم برگزار می‌شود و تا 14 آذر ماه در این گالری برپا خواهد بود.
مصطفی نوده، عكاسی خودآموخته است كه جوایز و افتخارات جهانی متعددی را تاكنون از آن خود كرده و اینك نخستین نمایشگاه انفرادی خود را در گالری تم برگزار می‌كند.
ویژگی اصلی آثار او مینیمالیسم و سادگی و روانی تصاویر است كه زیبایی‌شناسی منحصر به فردی را داراست.
گالری تم در كریمخان، ویلای شمالی، كوچه زبرجد، پلاك 10 قرار دارد.

**نمایشگاه‌هایی كه عصر جمعه افتتاح می شوند

*«انقلاب تا جمهوری» در گالری فردا
آثار نقاشی محبوبه پهلوان از اساتید دانشگاه هنر در نمایشگاهی تحت عنوان «انقلاب تا جمهوری» نهم آذرماه تا پانزدهم این ماه در گالری فردا برپا می شود .
در این نمایشگاه، 25 اثر نقاشی از تكنیك‌های مختلف در معرض دید قرارخواهد گرفت و این هنرمند در این نمایشگاه آخرین آثار خود را به نمایش خواهد گذاشت كه بیشتر آنها فضای شهری و انسان امروزی را در این فضا ترسیم كرده است.
در برگه توضیح این نمایشگاه آمده است: توجه به ویترین های شهری به عنوان ویترینی جهت نمایش فرهنگ و زبان گفتمانی جامعه‌ شهری، پیش‌تر با پروژه بازارهای شهری آغاز شد. شهر به عنوان بستری متكثر از الگوهای فرهنگی در پروژه‌‌ی نقاشی سال‌های91-97 به صورت گونه‌ای فرهنگی شكل گرفت و تصویر آن با گزینش‌های انتخابی، فعالیت در ذهن مخاطب شهری را می‌طلبد. گزیده‌های شهری تصویری است از شهر هر روز شهروندان و انتخاب قابی جهت ماندگاری گوشه‌های آن با جهان‌بینی و زبانی شخصی است.
گالری فردا در خیابان كریمخان زند، زیر پل كریم‌خان، خیابان حسینی، كوچه اعرابی 6، پلاك 2واقع شده است.

*«هزارباده» در گالری آریانا
«هزارباده» عنوان نمایشگاه آثار خط‌نقاشی ایمان ملاجعفری است كه نهم آذرماه در گالری آریانا افتتاح خواهد شد.
در این نمایشگاه نزدیك به چهل اثر از این هنرمند به نمایش گذاشته می‌شود.
مضمون نمایشگاه هزارباده، مهرورزی است و ایمان ملاجعفری با تاكید بر دوری از بی تفاوتی و پرهیز از اعتراض، محبت و دیگردوستی را راه برون رفت از شرایط سرد ارتباطات اجتماعی امروز می داند.
گالری آریانا در الهیه، انتهای خیابان مریم شرقی، ابتدای خیابان فرشته(شهید فیاضی)، شماره 9 قرار دارد.

*«پویش رنگها» در گالری یاسمین
نمایشگاه گروهی پویش رنگها با هدف شناخت بیشتر استعدادهای نهفته و ناشناخته هنری به سرپرستی مجموعه والا بوم توسط محمد پهنابی، زینب سامعی و سحر فتح اله یی انتخاب شده است.
این نمایشگاه تمامی رشته های هنرهای تجسمی از سراسر كشور را شامل می‌شود و در تاریخ 9 آذرماه در گالری یاسمین افتتاح می شود و تا 14آذر ماه ادامه خواهد داشت.
گالری یاسمین در خیابان خردمند جنوبی، نرسیده به بلوار كریمخان زند، ساختمان افسر، پلاك ٧٠، طبقه اول واقع شده است.

*«صورت دیدار» در گالری ثالث
نمایشگاه گروهی نقاشی «صورت دیدار» با آثاری از هنرمندان كرد روز جمعه 9 آذرماه در گالری ثالث افتتاح می شود و تا 14 آذر برپا خواهد بود.
در این نمایشگاه كه توسط فرامرز خانی گردآوری شده است، آثاری از نیكزاد نجومی، هادی ضیاء‌الدینی، مهدی ضیاء‌الدینی، ارژنگ كامكار، فردین صادق ایوبی، احمد خلیلی‌فر، هیرو شیخ‌الاسلامی و فرامرز خانی به نمایش درمی‌آید. هر كدام از هنرمندان با 3 اثر در این نمایشگاه حضور دارند و آثاری با تكنیك‌های مختلف به نمایش در خواهد آمد.
گالری ثالث به نشانی خیابان كریم خان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره 148 است.

*«تو اینجا بودی» در گالری فرشته
نمایشگاه ویدئو آرت‌های علی اتحاد با عنوان «تو اینجا بودی» 9آذر در گالری فرشته افتتاح می شود و تا 14 آذر ادامه خواهد داشت.
ویدئوآرت‌های حاضر در این مجموعه، به گفته هنرمند این آثار در واقع تمرینی تمام وقت بوده‌اند كه تماشا را معنا ببخشند. تماشایی كه حاصل نگریستنِ پیرامون از زوایای گوناگون است.
علی اتحاد، نویسنده، هنرمندِ هنرهای دیداری و اجرایی و پژوهشگر حكمت و فرهنگ ایران، تاكنون ده‌ها اجرا، نمایش ویدئو، نمایشگاه انفرادی و گروهی در حوزه هنرهای معاصر در شهرهای تهران، بلگراد، استانبول، اودایپور، ابوظبی، بروژ، كیپ تاون، ملبورن، كراكوف، قاهره، برلین و… داشته، همچنین طی سال‌های گذشته با رسانه‌های متنوعی چون، پرفورمنس آرت، ویدئو آرت، اودیو آرت، دیجیتال مدیا، ویدئو-اینستالیشن، عكاسی، موسیقی و تئاتر همكاری داشته است. عمده فعالیت‌‌های او بر مسئله نوشتار و ادبیات در تعامل با رسانه‌های هنری استوار بوده و از این مسیر تولید آثارش را پی گرفته است.
گالری فرشته در خیابان دكتر شریعتی، پایین‌تر از پل صدر- پلاك 1671 واقع شده است.

*«اضطراب موازی» در گالری دنا
نمایش عكس و چیدمان صمد قربان زاده با عنوان «اضطراب موازی» جمعه 9 آذر در گالری دنا افتتاح می‌شود و تا دوشنبه 19 آذر ادامه خواهد داشت.
شكوفه معینی در نقدی بر آثار قربان زاده نوشته است: عكس‌های صمد قربان‌زاده فضایی را شكل می‌دهد كه بی‌رحمانه نسبت به انسان‌های بی‌رمق و منفعل واكنش نشان می‌دهد، انسان‌هایی كه به نظر می‌رسد بی رمق بودنشان به دلیل درگیری‌های شخصی خودشان باشد، آنها انگار دچار نوعی بی حسی و كرختی شده‌اند كه قادر به درك مسائل بیرونی نیستند و این بی حسی باعث قطع هر گونه ارتباطی با دنیای خارج شده است.»
گالری دنا واقع در خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، كوچه سوسن، پلاك4، زنگ2 است.

*«حوالی انقلاب در پرسه‌های كامران شیردل» در مركز نبشی
نمایشگاه عكس كامران شیردل مستندساز پیشكسوت با عنوان «حوالی انقلاب در پرسه‌های كامران شیردل» جمعه 9 آذر در مركز نبشی افتتاح و تا جمعه 5 بهمن ادامه خواهد داشت.
در بیانیه این نمایشگاه به جملاتی از میكل‌آنجلو آنتونیونی اشاره شده است: من نه جامعه‌شناسم، نه سیاست‌مدار. از من تنها بر می‌آید كه آینده را برای خودم تصویر كنم.
كامران شیردل به‌عنوان یكی از پیشگامان سینمای مستند ایران، همواره به ‌مانند استاد و مرادش آنتونیونی، تصویر خود را از واقعیت در مستندهایش به نمایش می‌گذارد و مخاطبان را در برابر پرسشی دشوار به داوری درباره‌ حقیقت آن واقعه دعوت می‌كند. اما آثار سفارشی و غیرسفارشی او، حتی آن‌ها كه به عنوان مستندهای صنعتی ساخته شده‌اند، ناخواسته در بن‌بست تعبیرهای سیاسی روز توقیف و تصویرهای او اسنادی مهم ازجامعه‌شناسی تاریخ معاصر ایران می‌شوند.
شیردل نخستین فیلم‌ساز ایرانی است كه از عكس به عنوان اینسرت (لایی) در سینمای خود بهره برده است. عكس‌های پروژه‌ حاضر نیز تنها به قصد ساخت یك فیلم مستند به‌عنوان اینسرت عكاسی شده است كه در پروسه‌های نامشخصی در روزهای منتهی به انقلاب در سال 1357 بدون سفارشی خاص برای یك شبكه خبری یا تلویزیونی در تهران انجام شده است.
اكنون عكس‌های كامران شیردل با رویكردی مستقل از فیلم‌ها و نه به ‌عنوان اسنادی تاریخی، اجتماعی و سیاسی كه به ‌عنوان روایتی خرد در حاشیه‌متن بزرگ روایت انقلاب در كنار راش‌هایی كه هیچ‌گاه به فیلم تبدیل نشد به نمایش گذاشته می‌شود.
این گالری در خیابان كریم خان، خیابان استاد نجات اللهی (ویلا)، كوچه خسرو، پلاك 51 واقع شده است.

*«پس از آن همه حسرت» در گالری مژده
مریم حیدرزاده، ترانه‌سرا، پنجمین نمایشگاه نقاشی‌های اش را با عنوان «پس از آن همه حسرت» جمعه نهم آذر در گالری مژده افتتاح خواهد كرد كه تا شانزدهم آذر ماه ادامه خواهد داشت.
این نمایشگاه 30 تابلو را شامل می شود كه با تكنیك اكریلیك روی بوم و در یك سال اخیر خلق شده‌اند.
او درباره نام‌گذاری نمایشگاه‌ها خود نوشته است: «پس از آن همه حسرت»، نامی است كه برای نمایشگاه‌های نقاشی خودم برگزیده‌ام، زیرا سه سال و نیمه بودم كه بر اثر یك عمل جراحی بینایی‌ام را از دست دادم و نقاشی هنری بود كه همیشه عاشقش بودم و به خاطر این محدودیت نمی‌توانستم به آن بپردازم تا 9 سال قبل كه پس از آن همه حسرت با راهنمایی استادم آقای قاسمی‌زاده توانستم به سمت آن بروم. رنگ‌ها و تصاویر در هاله‌ای از ابهام در ذهنم وجود داشت و همین موضوع كمك كرد تا بتوانم نقاشی كنم.
گالری مژده در سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان هجدهم شرقی، پلاك 27 واقع شده است.
فراهنگ**9031** 1418** 9053
۰ نفر