ایرنا: این روزها اخباری درباره افزایش قیمت خرید متریال های گریم در تلویزیون و سینما شنیده می شود. این موضوع را تایید می كنید؟
كاظمی: بله، می توان با صراحت گفت كه قیمت های خرید وسایل و متریال گریم به شدت افزایش پیدا كرده است تا حدی كه گریمور مجبور است از خرید برخی كالاهای مورد نیازش چشم بپوشد.
ایرنا: مثالی در این باره بزنید؟
كاظمی: بگذارید این گونه بیان كنم كه این روزها نه فقط قیمت متریال خاص چند برابر شده بلكه كار به جایی كشیده كه یك گریمور حتی برای خرید متریال های خیلی معمولی مانند پالت ها و كرم های گریم هم به مشكل برخورد كرده است.قیمت كرم های خیلی معمولی دو برابر كه خیر، باید گفت چند برابر شده است. اگر بخواهیم صادقانه در این باره صحبت كنیم باید بگوییم كه كار در حیطه گریم تلویزیونی و سینمایی هر روز سخت تر از روز قبل می شود.
ایرنا: آیا گریمورها خود مسئول تهیه متریال مورد استفاده شان در پروژه ها هستند؟
كاظمی: تا به امروز كه اینگونه بوده است و گریمورها باید خود متریال های مربوط به گریم را در پروژه تهیه می كردند.
ایرنا: خیلی از مخاطبان تلویزیون فكر می كنند كه تهیه كننده ها موظف هستند كه متریال های مخصوص گریم را خریداری كنند و در اختیار گریمور بگذارند.
كاظمی: خیر، تهیه كننده همیشه موظف بوده برخی از وسایل كاربردی مانند پنبه و دستمال را تهیه كند و نه متریال های تخصصی را، البته در برخی موارد و در گریم های بسیار ویژه ممكن است تهیه كننده خود بخشی از خرید یك متریال خاص را تقبل كند كه آن هم كاملا توافقی است. این را در نظر داشته باشید كه متریال مورد استفاده گریمور در یك سریال خانوادگی و یا یك برنامه زنده صبحگاهی با متریال مورد استفاده در یك كار تاریخی و یا سریال الف فاخر خیلی متفاوت است.
ایرنا: با وجود اینكه بیشتر اوقات دستمزد گریمورها سر زمانی معینی پرداخت نمی شود چطور یك گریمور می تواند از پس هزینه های بالای خرید این متریال برای كار بعدی بر بیاید؟
كاظمی: این هم یكی از مشكلاتی است كه گریمورها دارند. كار یك گریمور شبیه بازیگران نیست چون باید وسایل و تجهیزات داشته باشد به همین خاطردر بیشتر اوقات دستمزد كارمان را می گیریم تا بتوانیم وسایل مورد نیاز كار بعدی را تهیه كنیم و به سر كار بعدی برویم.
ایرنا: آیا با كمبود متریال گریم نیز مواجه هستید؟
كاظمی: بیشتر وسایل و متریالی كه در عرصه گریم پروژه های تلویزیونی و سینمایی استفاده می شود از خارج از كشور تهیه می شود و اجناس وارداتی هستند. در بخش گریم ما داخل كشور تولیدی نداریم. وارد كننده ها برخی از تجهیزات و متریال ها را وارد نمی كنند، یعنی توان مالی این كار را ندارند و این موضوع دلیل اصلی كمبود متریال گریم است، ما حتی در برخی موارد نمی توانیم موی طبیعی پیدا و خریداری كنیم چون یا نیست و یا بسیار گران قیمت است در اینگونه موارد مجبور هستیم از الیاف مصنوعی استفاده كنیم كه به شدت روی كیفیت كارمان تاثیر می گذارد.
ایرنا: دیده شده است كه دستمزد بازیگرها افزایش پیدا كرده است. آیا حقوق گریمور ها با در نظر گرفتن تحریم ها بالا نرفته است؟
كاظمی: خیر، تحریم ها فقط باعث افزایش حقوق بازیگران شده است كه پیش از تحریم ها هم دستمزدهای خوبی داشتند، این در صورتی است كه عوامل پشت صحنه كه هیچ وقت دیده نمی شوند و سخت كار می كنند تا یك سریال و یا فیلم تولید شود دستمزدشان سالها است كه افزایش پیدا نكرده است.
ایرنا: به نظر شما چطور باید این مشكل را حل كرد؟
كاظمی: من كارشناس اقتصادی نیستم و اعتقاد دارم كه كسانی كه در عرصه اقتصادی تجربه و علم كافی دارند باید به فكر راه چاره ای باشند اما در این میان می توانم به صراحت بیان كنم اگر موقعیت در عرصه گریم به همین روال پیش برود كمر گریم ایران به زودی زیر بار هزینه ها خم خواهد شد و تا مدتی دیگر خیلی از گریمور ها توان كار در عرصه گریم را نخواهند داشت.
فراهنگ **خ.ع ** 1418
تهران - ایرنا - سپیده كاظمی گریمور مطرح تلویزیون و سینما كه به تازگی كار در پروژه «دلدادگان» و«رحمان 1400» را به پایان رسانده با بیان اینكه قیمت خرید وسایل و متریال گریم چند برابر شده است گفت بالا رفتن ارز و به تبع آن گران شدن مواد لازم گریم، فعالیت گریمورها را سخت كرده است.