به گزارش روز شنبه ایرنا، تكمیل این پروژه ملی كشور كه از مسیر قزوین به رشت ارزش حدود چهار هزارمیلیارد تومانی دارد، از نظر حمل و نقل بار و مسافر و اتصال استان گیلان به شبكه ریلی، ایجاد یك كریدور ریلی بین المللی در مسیر شمال به جنوب برای صادرات و ترانزیت كالا از خلیج فارس به طرف اروپا، روسیه و كشورهای آسیای میانه از اهمیت زیادی برای ایران برخوردار است.
طول این خط ریلی از قزوین تا انزلی 205 كیلومتر است، اما با مجموع خطوط اصلی و ایستگاهی در مجموع 317 كیلومتر باید خط آهن ساخته شود كه اكنون 165 كیلومتر آن به صورت آزمایشی افتتاح شده و ادامه آن به بندر انزلی با سرعت بیشتری در دست اقدام است.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل هفته گذشته در زمان افتتاح خط آهن قزوین - رشت در مسیر كریدور شمال - جنوب گفت: با تكمیل خط آهن بین رشت تا آستارا، هزینه حمل بار در این مسیر بین المللی بین آسیا تا اروپا 30 درصد كاهش می یابد.
خط آهن 165 كیلومتری قزوین - رشت به صورت یك خطه برای حمل بار و مسافر از ایستگاه سیاه چشمه در قزوین آغاز و با عبور از منطقه كوهین، لوشان، منجیل، رودبار و امامزاده هاشم به شهر رشت میرسد.
50 درصد این خط در دشت ، 10 درصد آن در تپه ماهور و 40 درصد در مناطق كوهستانی قرار دارد و 80 پل به طول 13 هزار متر و 53 متر و تونل به طول 22 هزار متر از مشخصات فنی این پروژه ملی است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز چهارشنبه گذشته در زمان افتتاح افتتاح آزمایشی خط آهن قزوین - رشت گفت: اگر این خط ریلی به بندرانزلی وصل شود و زمینه تبادل كالا را فراهم كند، آنگاه به بهره مندی اقتصادی رسیده ایم.
«محمدباقر نوبخت» افزود: اتصال راه آهن به رشت اگر چه كار بزرگی بود، اما كافی نیست و دولت هدف بزرگتری در نظر دارد.
وی، قطعه رشت به انزلی در ادامه این خط ریلی را نیز مهم دانست و ادامه داد: زیرساخت ها در بخش هایی از این مسیر فراهم شده و برای ریل گذاری مهیاست اما باید تملك اراضی نیز انجام شود؛ برای ما مهم آن است كه این راه آهن به دو بندر شهرستان انزلی وصل شود.
«باید ریل را تا جایی برسانیم كه بار از كشتی مستقیم روی قطار تخلیه و بارگیری شود؛ خوشبختانه مسیر رشت به انزلی تا آستارا، مشكلات مسیر قزوین به رشت را ندارد زیرا 40 درصد از مسیر قزوین به رشت كوهستانی بود.
به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، باید اعتبارات سالانه برای این پروژه در نظر گرفته شود. «توافق شده كه 60 میلیارد تومان تا پایان امسال برای آغاز پروژه رشت به انزلی اعتبار تزریق شود.»
عملیات ریل گذاری این محور از سال 1391 آغاز شد و با تكمیل آن اكنون این مسیر ریلی كه مركز استان گیلان را به شبكه سراسری ریلی كشور متصل می كند، آماده بهره برداری است.
پل شاهرود در مسیر خط آهن قزوین - رشت به طول 600 متر با معماری قدیمی یكی از زیباترین سازه های این خط كه با هزینه ای معادل 140 میلیارد ریال توسط شركت خدمات مهندسی خط و ابنیه راه آهن در كنار آزادراه قزویت - رشت ساخته شده است.
خط آهن 164 كیلومتری قزوین - رشت، در قالب هشت قطعه ساخته شده و از ایستگاه سیاه چشمه به سمت رشت جدا شده است. این مسیر ریلی، از ایستگاه سیاه چشمه تا ابتدای ایستگاه كوهین به طول 30 كیلومتر یك خطه، از ایستگاه كوهین تا ایستگاه لوشان به طول 40 كیلومتر دو خطه و از ایستگاه لوشان تا انتهای مسیر یك خطه است.
در ساخت این خط آهن 53 دستگاه تونل به طول 22 كیلومتر، 62 دستگاه پل خاص به طول 9 كیلومتر و پنج ایستگاه در كوهین، لوشان، منجیل، رستم آباد، امام زاده هاشم و رشت ساخته شده است.
برای ساخت خط آهن قزوین - رشت 14 میلیون مترمكعب خاكریزی، 18 میلیون مترمكعب خاكبرداری و یك و نیم میلیون مترمكعب بتن ریزی شده و حداكثر سرعت قطارهای باری 120 و مسافربری 160 كیلومتر در ساعت خواهد بود و قرار است تا 2 ماه آینده جابجایی مسافر در این مسیر آغاز شود.
** كاهش 11 هزار كیلومتری مسیر آسیا به اروپا
در رابطه با اهمیت این خط ریلی، عضوكمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: با اتصال خط آهن رشت - قزوین به بندرانزلی زمان ترانزیت و حمل كالا از آسیا به اروپا از طریق خلیج فارس 22 روز كمتر می شود.
«حسن خسته بند» افزود: در صورتی كه در كریدور شمال - جنوب با خط آهن قزوین - رشت به انزلی و از آنجا به آستارا متصل شود، 11 هزار كیلومتر مسیر آسیا به اروپا كاهش می یابد و این ضرورت بزرگی برای توسعه ترانزیت در ایران است.
وی با بیان اینكه توسعه خطوط ریلی و ترانزیت كالا توسط شبكه ریلی در كریدور شمال - جنوب برای ایران اهمیت زیادی دارد، گفت: با تكمیل این مسیر هزینه های حمل كالا از آسیا به اروپا بین 38 تا 50 درصد نیز كاهش خواهد یافت.
نماینده مردم انزلی در مجلس تاكید كرد: كاهش هزینه های حمل و نقل به همراه امنیت در جابجایی كالا از مهمترین مزیت های توسعه شبكه ریلی است و در سال های اخیر به ویژه در دولت دوازدهم تكمیل خط آهن رشت - قزوین با سرعت بیشتری دنبال شد.
این عضو كمیسیون عمران به ضرورت استفاده از توانمندهای بخش خصوصی در صنعت حمل ونقل ریلی اشاره كرد و و افزود: در سال های اخیر دولت در زیر ساخت های ریلی سرمایه گذاری خوبی انجام داده است؛ ضمن اینكه بخش خصوصی داخلی و خارجی می تواند در حوزه تامین ناوگان و یا شركت های ریلی سرمایه گذاری های خود را توسعه دهد.
نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تا چند سال پیش پیشرفت فیزیكی این خط آهن حدود 23 درصد بود اما دولت تدبیر و امید با جدیت این خط آهن را تكمیل كرد و با افتتاح آزمایشی، در آینده شاهد تردد بار و مسافر در این مسیر ریلی خواهیم بود.
** صنعت ریلی نیازمند سرمایه گذاری سنگین
عضو كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی نیز در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: تضمین سود سرمایه گذاری و بازگشت آن در افزایش انگیزه سرمایه گذاری در حوزه ریلی كشور بسیار تاثیرگذار است؛ در واقع سرمایه گذاران در این بخش باید متناسب با آورده خود سود ببرند.
«محمدصادق حسنی جوریانی» تاكید كرد، صنعت حمل و نقل ریلی كشور نیازمند سرمایه گذاری های سنگینی است؛ ضمن اینكه سرمایه گذار نیز با ایجاد انگیزه های حمایتی باید سود حاصل از سرمایه گذاری خود را كسب كند.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: دولت با حمایت همه جانبه باید به هرمیزان سرمایه گذاری در این بخش بهاء دهد زیرا هرچه در صنعت حمل ونقل ریلی سرمایه گذاری شود به توسعه اقتصادی و رفاه مردم منجر می شود.
اكنون طول خطوط ریلی كشور 13 هزار كیلومتر است و در چشم انداز 1404 باید طول شبكه ریلی كشور به 25 هزار كیلومتر برسد لذا دولت درصدد است با اتصال همه مراكز استانها به شبكه ریلی، زیرساخت های مورد نیاز این صنعت را گسترش دهد.
اقتصام**1108 ** 2023
چشم انداز تكمیل كریدور ریلی شمال - جنوب؛
ترانزیت سالیانه 10 میلیون تن بار پیامد تكمیل خط آهن رشت
۱۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۵
کد خبر:
83118540
تهران- ایرنا- ترانزیت سالیانه 10 میلیون تن بار و كالا به همراه جابجایی چهار میلیون مسافر، از ظرفیت های خط آهن قزوین - رشت - انزلی در كریدور بین المللی شمال - جنوب است كه هفته گذشته تا مسیر رشت به بهره برداری رسید.