۱۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۴
کد خبر: 83118799
T T
۰ نفر
مصاحبه‌كننده نباید در صدد مطرح كردن خود باشد

تهران- ایرنا- «نیما كرمی» مجری تلویزیون با انتقاد به نحوه اجرای برنامه «من و شما» به ایرنا گفت: مصاحبه كننده باید سوالاتی را برای كمك به آگاهی مخاطب مطرح كند و نه برای دیده شدن خودش.

به گزارش ایرنا، روز گذشته، جمعه عوامل برنامه «من و شما» به خاطرحواشی كه بعد از بحث میان «آرش ظلی پور» با «مسعود فراستی» شكل گرفت توبیخ شدند. با كرمی روز شنبه در مورد این اجرای زنده گفت‌وگو كردیم.

ایرنا: بگذارید درهمین ابتدای گفتگو به صورت صریح به این موضوع بپردازیم كه آیا به نظرشما یك مجری اجازه دارد روی آنتن زنده رسانه ملی با مهمانش به صورت كاملا سلیقه ای برخورد كند و با پرسش برخی سوالها سعی در تخریب مهمانش داشته باشد؟
كرمی: خیر، این درست نیست كه یك مجری به صورت سلیقه ای با مهمان برنامه رو به رو شود و با نگاه تخریبی هر سوالی را از مهمانش بپرسد. یك مجری باید مشكلاتی كه از قبل با فرد دعوت شده دارد را كنار گذاشته وسعی كند سوال هایی را از او بپرسد و موضوعاتی را شفاف سازی كند كه كمكی به آگاهی مخاطب كند نه دیده شدن خودش. توجه داشته باشید نباید برای دیده شدن و یا كلیك خوردن در فضای مجازی سوال طرح كرد. هیچ برنامه ای با این رویكرد نمی تواند برنامه ای تاثیرگذار شود.

ایرنا: فكر نمی كنید یكی از معضلات مهم این روزهای برخی از برنامه سازان همین دیده شدن است انگارهدف واقعی از تولید برخی برنامه ها حاشیه ساز شدن و در نهایت دیده شدن در فضای مجازی است برای مثال مخاطب بارها در همین برنامه «من و شما» شاهد این بوده است كه مجری با پرسش های غیر متعارف از مهمان ها، سعی در حاشیه سازی و دیده شدن داشته است.
كرمی: اجازه بدهید به صورت اختصاصی درباره این برنامه صحبت نكنیم بلكه كمی بازتر به ماجرا نگاه كنیم. به نظر من برنامه ای كه بخواهد صرفا برای دیده شدن در فضای مجازی ساخته شود تكلیفش كاملا مشخص است.

ایرنا: آیا سیاست های صدا و سیما واقعا این است كه برنامه های زرد به روی آنتن ببرد؟
كرمی: من فكر نمی كنم به هیچ وجه سیاست های صدا و سیما از تولید این باشد كه یك برنامه به هر نحوی دیده شود و یا اینكه برنامه های زرد تولید كنند تا بتوانند مخاطب جذب كند. باید دقت داشت كه همه این مسائل به خاطر این است كه ما در حیطه مجری گری آموزش قبل از آنتن نداریم. تمام این موضوعات به خاطر عدم آگاهی برخی برنامه سازان و مجریان است.

ایرنا: مجریان آموزش هایی به عنوان « در حین آنتن» می بینند منظورتان كمبود اینگونه از آموزش ها است؟
كرمی: آموزش های در حین آنتن خیلی متفاوت از آموزش های قبل از آنتن است. ما باید برای مجریان آموزش های قبل از آنتن داشته باشیم. باید این موضوع را بررسی كرد كه ما حتی آموزش های آكادمیكی و دانشگاهی در خصوص اجرا نداریم به همین خاطر استعداد ها كشف می شوند و خیلی زود هم به روی آنتن می روند.

ایرنا: و خیلی زود هم خود زنی می كند.
كرمی: دقیقا، وقتی یك مجری سكوت را نیاموخته باشد و فكر كند می تواند با پریدن وسط صحبت مهمان قدرت و فن بیان خود را به تصویر بكشاند همانجا است كه خود زنی كرده است. یك مجری باید قدرت تحلیل در لحظه را داشته باشد و این امر مهمی در اجرا است. اگر مجری به صورت تیر واری فقط صحبت كند و به عواقب اینگونه صحبت كردن فكرهم نكند خیلی زود به او خرده گرفته می شود.

ایرنا: پس با این توصیفات مجری ماهر كسی است كه روانشناسی بداند.
كرمی: بله، یك مجری باید روانشناسی بداند مخصوصا مجریانی كه انتخاب می شوند تا برنامه زنده به روی آنتن ببرند. نباید این مجریان را سلیقه ای انتخاب كرد فكرش را كنید برنامه زنده به روی آنتن است و ممكن است هر اتفاقی در حین اجرا برای او و مهمانش بیافتد مجری باید آنقدر قدرت تحلیل داشته باشد كه بتواند موضوعی را سریع تحلیل كند. فرصت مجری در اینگونه موقعیتها كمتر از دو ثانیه است. برایتان مثالی می زنم، گاهی برای مجری پیش می آید كه در گوشی كه به گوش دارد چیزی به او گفته می شود و این مجری است كه باید گفته ها را بنا به موضوع و مهمان تحلیل كند و بعد این موضوع را بیان كند اگرنتواند درست عمل كند اشتباه كرده است.

ایرنا: تا كنون چنین اتفاقی برای خودتان افتاده است؟
كرمی: بله، من اجرای برنامه ای در شبكه یك را به عهده گرفتم. تهیه كننده لیستی از سوال مقابل من گذاشت و گفت كه حتما باید این سوالها را بپرسم.من بنا به آموزش هایی كه دیده بودم به هیچ وجه صحیح نمی دانستم كه این سوالها را بپرسم. انتخابم را كردم وهیچ كدام ازاین سوالها را از مهمان برنامه نپرسیدم.

ایرنا: با تهیه كننده به مشكل بر نخوردید؟
كرمی: به مشكل بر خوردم و كار به مدیران شبكه رسید. در جلسه ای كه میان من، مدیر شبكه و تهیه كننده بود سوالها را مقابل مدیر شبكه قرار دادم و عنوان كردم اگر شما بودید چنین سوالهایی از مهمان می پرسیدید و مدیر شبكه بعد خواندن سوالها گفت كه هرگز این كار را انجام نمی داد و رفتار و انتخاب من درست بوده است البته باید بگویم بعد از 21 سال سابقه اجرا حتما حاشیه هایی در اجراهایم داشته ام اما هیچ كدام از این حاشیه ها بد نبوده است. تمام قصد من از تعریف این اتفاق این بود كه مجری باید مهارت های لازم را ببیند و بعد مسئولیت سخت اجرا را قبول كند. اجرا كار سختی است. باور كنید كار هر كسی نیست. اصول مهم در اجرا و مصاحبه، تصمیم درست در لحظه، دانش نسبت به موضوع و دوری از اضافه گویی، احترام به مخاطب و مهمان در هر حال، رجوع به عقل و وجدان بیدار، دوری از تفكری كه تو را به بازدیده شدن در فضای مجازی می كشاند است و البته اینكه حتما قبل اجرا دوره ببینید، زیاد دوره ببینید و استاد خوب و با ادب اختیار كنید.

نیما كرمی هم اكنون اجرای برنامه زنده «صبحی دیگر» از شبكه آموزش را به عهده دارد. او همچنین سالها است كه در حیطه اجرا و فن بیان تدریس می كند.
فراهنگ*9210