۱۲ آذر ۱۳۹۷، ۸:۲۱
کد خبر: 83120579
T T
۰ نفر

تبلیغات رسانه‌ای، نیاز صنعت گردشگری مهریز

۱۲ آذر ۱۳۹۷، ۸:۲۱
کد خبر: 83120579
تبلیغات رسانه‌ای، نیاز صنعت گردشگری مهریز

یزد - ایرنا - میزگردی با عنوان« بررسی ظرفیت‌های گردشگری مهریز » با حضور جمعی از كارشناسان در خانه تاریخی اخوان مركز این شهرستان برگزار و بر معرفی این صنعت با انجام كارهای فرهنگی، تبلیغی و رسانه‌ای تأكید شد.

به گزارش ایرنا، شركت‌كنندگان در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) با اشاره به اهمیت و نقش این صنعت در جذب گردشگران داخلی و خارجی و نقش آن در ایجاد اشتغال و معرفی ظرفیت‌های منطقه، بر همكاری دستگاه‌های اجرایی و مشاركت بخش خصوصی تأكید كردند.
همچنین، بهره‌گیری مناسب از فضای مجازی، انجام برنامه‌های فرهنگی و رسانه‌ای و برگزاری جشنواره‌ها بر اساس آداب‌ورسوم مردم و رعایت شئون دینی و فرهنگی مورد تأكید قرار گرفت.

**محور سند توسعه مهریز گردشگری است
معاون فرمانداری مهریز در این نشست می‌گوید: با توجه به ظرفیت‌های خوب گردشگری كه در شهرستان وجود دارد، محور اصلی سند توسعه منطقه بر اساس امور گردشگری تعریف و تدوین شد كه در مراحل پایانی كار قرار داریم.
محمد زارع با اشاره به اینكه قابلیت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی زیادی در شهرستان وجود دارد و هنوز بخشی از آن‌ها شناسایی نشد، ابراز امیدواری كرد: با اجرای سند توسعه و صنعت گردشگری ایجاد تحول در اشتغال و پیشرفت منطقه حاصل شود.
این مسئول اظهار داشت: برای توفیق اولین گام این است، مردم به این باور برسند، صنعت گردشگری می‌تواند عامل خوبی برای توسعه شهرشان باشد .
زارع می‌گوید: سال‌های اخیر دولت تدبیر و امید برای گسترش صنعت گردشگری توجه خاصی دارد و در این راستا كارهای مناسبی انجام شد، باید از این فرصت در منطقه استفاده كرد.
به گفته معاون فرمانداری مهریز، توجه به گردشگری روستایی با پرداخت تسهیلات در قالب توسعه پایدار روستایی برنامه‌های خوبی است كه باید از آن برای گسترش این صنعت استفاده كرد.
زارع به اهمیت فراهم كردن زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگران مثل ایجاد بوم گردی‌ها، هتل‌ها و سایر اقامتگاه‌های مناسب اشاره كرد و از بخش خصوصی برای ورود به این عرصه دعوت به همكاری كرد.

** مهریز 100 اثر ملی و 2 اثر جهانی دارد
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مهریز در این میزگرد اظهار داشت: از 600 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی شناسایی‌شده شهرستان تاكنون 100 اثر در فهرست آثار ملی و 2 اثر شامل باغ ایرانی پهلوان پور و قنات حسن‌آباد دهنو و مشیر در فهرست آثار جهانی ثبت شد.
الهام جلوداری افزود: علاوه بر آثار تاریخی و فرهنگی تاكنون سه رشته صنایع‌دستی شامل چاقوسازی، سنگ‌تراشی و « تركه‌بافی» هم در فهرست آثار ملی ثبت است.
وی به ظرفیت‌های گردشگری در روستاهای منطقه اشاره كرد و یادآور شد: هم‌اكنون روستاهای ارنان و سریزد به‌عنوان مناطق نمونه گردشگری و روستاهای هرفته، مدوار ، منشاد و بنادك سادات جزو روستاهای هدف گردشگری انتخاب شدند.
این مسئول تصریح كرد: در سال 1396 حدود 30 هزار گردشگر داخلی و خارجی از آثار و ابنیه تاریخی و فرهنگی بازدید كردند كه نشان‌دهنده ظرفیت‌های خوبی است، باید بیش از گذشته از آن در راستای معرفی منطقه و توسعه اشتغال بهره گرفت .
خانم جلوداری به توجه دولت به ظرفیت‌های گردشگری مهریز در سال‌های اخیر اشاره كرد و نمونه بارز آن را حمایت در ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی در شهر و روستاهای بخش مركزی ذكر كرد.
به گفته وی هم‌اكنون 11 بوم گردی در شهر و روستاهای منطقه نسبت به پذیرش و اسكان گردشگران داخلی و خارجی فعالیت دارد و هشت مورد دیگر هم در دست اقدام است .
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مهریز همچنین به انجام فعالیت‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی برای معرفی ظرفیت‌های صنعت گردشگری اشاره كرد و همكاری بیشتر رسانه‌ها را دراین‌ارتباط خواستار شد.
به گفته جلوداری، بخش خصوصی و علاقه‌مندان می‌توانند با توجه به ظرفیت‌های خوبی كه در گردشگری وجود دارد برای احیا آثار در كنار فعالیت‌های دولت برای ایجاد برخی زیرساخت‌ها به‌خصوص هتل اقدام كنند.

** ناشناخته بودن ظرفیت‌های گردشگری مهریز
عضو شورای اسلامی شهر مهریز هم اظهار داشت: باوجود فعالیت‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی كه سال‌های اخیر توسط مسئولان مرتبط برای معرفی گردشگری انجام شد، این اقدامات به‌هیچ‌وجه كافی نیست، دراین‌ارتباط باید بهتر و بیشتر تلاش كنیم.
علیرضا ابویی افزود: استفاده صحیح از فضای مجازی، تهیه و چاپ كتاب و برخی نوشته‌های مناسب و برگزاری جلسه‌های فرهنگی با حضور كارشناسان و انجام جشنواره‌های فرهنگی نقش مهمی در معرفی ظرفیت‌های منطقه خواهد داشت.
وی تصریح كرد: ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی، هتل‌ها و سایر زیرساخت‌ها برای جذب گردشگران برای تأمین رفاه و آسایش آن‌ها با در نظر داشتن شرایط فرهنگی به معرفی ظرفیت‌های منطقه كمك می‌كند.
شهردار سابق مهریز می‌گوید: همكاری بین بخشی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی و علاقه‌مندان در كنار برنامه‌هایی كه دولت انجام می‌دهد در تسریع به اهداف صنعت گردشگری مؤثر است.

** لزوم انجام فعالیت‌های پژوهشی در حوزه گردشگری
همچنین مدیر پایگاه باغ جهانی پهلوان پور و شهر تاریخی مهریز می‌گوید: این شهرستان به خاطر ظرفیت‌های خوب گردشگری كه در استان وجود دارد از سال‌های گذشته فعالیت‌های خوبی در بخش پژوهشی و تحقیقاتی آن انجام‌شده است.
علی‌اصغر صمدیانی افزود: پایگاه پژوهشی بر اساس اهداف و برنامه‌های خود با بهره‌گیری از افراد صاحب‌نظر و مطالعات عمیق برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری منطقه به نقش‌آفرینی مشغول است.
وی با اشاره به اینكه علاقه‌مندان می‌توانند با پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی همكاری كنند به اهمیت انجام فعالیت‌های تحقیقاتی، فرهنگی و رسانه‌ی برای تبیین ظرفیت‌های گردشگری تأكید كرد.
رئیس سابق اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مهریز ادامه داد: با توجه به وجود 2 اثر جهانی و 100 اثر تاریخی و فرهنگی ملی ثبت‌شده مهریز، باید از آن در سند توسعه برای اشتغال بهره گرفت.
صمدیانی خاطرنشان كرد: ایجاد زیرساخت‌ها با مشترك بخش خصوصی و حمایتی كه دولت انجام می‌دهد، در معرفی هرچه بیشتر صنعت گردشگری منطقه و تحقق اهداف مؤثر است و باید پیگیری شود.

**ضرورت ایجاد زیرساخت‌ها و جذب گردشگر
همچنین یكی از فعالان امور گردشگری بخش خصوصی بیان داشت: برای جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای باید زیرساخت‌های مناسب به‌خصوص برای اقامت آن‌ها فراهم شود.
محمود بهاری افزود: تاكنون كارهایی در ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی در شهر و برخی مناطق روستایی انجام ولی كافی نیست و باید بیشتر اقدام شود.
وی ادامه داد: همكاری اداره‌ها و نهادها با بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران و حمایت مادی و معنوی از آن‌ها ازجمله مواردی است كه هرچند الآن انجام می‌شود ولی باید افزایش یابد تا شاهد مشاركت بیشتر علاقه‌مندان در این بخش باشیم.
راهنمای گردشگری مهریز تصریح كرد: باغ جهانی پهلوان پور از ظرفیت‌های خوبی برای حضور گردشگران برخوردار است، باید در این مجموعه تاریخی و فرهنگی فعالیت‌های بهتری انجام شود.
بهاری می‌گوید: انجام امور تبلیغی با استفاده از فضای مجازی و تمام امكانات رسانه‌ای منطقه نقش مؤثری در معرفی ظرفیت‌ها و جذب گردشگران دارد و موجب توسعه شهرستان می‌شود.
اسناد مكتوب، شكل‌گیری مهریز را به مهر نگار دختر انوشیروان ساسانی منسوب می‌دانند و در روزگاران پیشین مهر گرد و سپس مهریجرد نامیده شد.
محدوده جغرافیای تاریخی مهریز را می‌توان یكی از كهن‌ترین محل استقرار سكونتگاه‌های منطقه مركزی ایران بیان كرد.
سنگ‌نگاره‌های پهنه كوه ارنان مربوط به دوران پیش‌ازتاریخ، یافتن خشت‌هایی از دوران مادها در سكونتگاه اشكانی غربال بیز، آثار یك دخمه بسیار كهن در پلنگ كوه نزدیك مهریز كه گویای سكونت زرتشتیان در سده‌های بعد از اسلام در آنجاست.
همچنین نشانه‌های سكونت در روزگار كهن به‌ویژه دوران پیش از اسلام در محدوده شهر باستانی « فرافر» همگی اسناد موجود با تأكید بر سابقه دیرینه استقرار وزندگی در مهریز دارد .
شهرستان مهریز دارای آثار تاریخی و گردشگری متعددی است از آن جمله می‌توان از باغ پهلوان ‌پور، چشمه غربال بیز، كوه ریگ، كاروانسرای زین‌الدین، قلعه سر یزد، سرو كهن‌سال، زیارتگاه پیرناركی و سایر آثار نام برد.
مركز شهرستان 50 هزارنفری مهریز در 30 كیلومتری جنوب شهر یزد و در كنار جاده اصلی تهران - بندرعباس قرار دارد، 60 درصد جمعیت منطقه در حوزه شهری سكونت دارند.
ایرنا، تنها خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران است كه به عنوان ششمین خبرگزاری جهانی در 19 مرداد 1313 خورشیدی با عنوان « آژانس پارس» و با هدف تولید و بازتاب اخبار و رویدادهای مهم ایران، منطقه و جهان شكل گرفت.
این رسانه ملی در هشتم دی 1360 با تصویب مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری جمهوری اسلامی تغییر نام داد و هم اكنون 84 سال از فعالیت آن می گذرد و قدیمی ترین خبرگزاری ایران است.
ایرنا دارای شبكه ای گسترده از دفاتر و خبرنگاران در داخل و خارج از كشور است به گونه ای كه علاوه بر 54 دفتر در مراكز استانها و شهرهای مهم، شبكه گسترده از خبرنگاران محلی در نقاط مختلف دارد.
ایرنا همچنین در حال حاضر با بهره گیری از 22 دفتر خارجی، تحولات و رویدادهای جهان را از نزدیك پوشش می دهد و علاوه بر آن، اخبار تحولات ایران را علاوه بر فارسی به 8 زبان زنده و مهم دنیا در اختیار مخاطبان می گذارد.
ایرنا همچنین صاحب امتیازی روزنامه های ایران، ایران ورزشی، روزنامه عربی زبان الوفاق، انگلیسی زبان ایران دیلی و روزنامه ویژه نابینایان - «ایران سپید»- را در اختیار دارد و دانشكده خبر به عنوان یكی از مهمترین مراكز تربیت خبرنگاران و دست اندركاران حوزه اطلاع رسانی كشور نیز وابسته به آن است.
7541/ 2047/